Tu știi cum se testează anvelopele de iarnă?

De cele mai multe ori, anvelopele sunt privite precum un consumabil pentru care cei mai mulți nu acordă atenție. Se presupune că orice anvelopă își va face treaba la fel de bine, indiferent de anotimp, asfalt sau durată de utilizare. Realitatea este că la o mașină modernă, anvelopa este una dintre cele mai importante elemente de siguranță și este singura care asigură conexiunea între tehnologia avansată a mașinilor și suprafața de rulare.

 

Recent, am avut ocazia să vizitez probabil cel mai avansat centru de testare din lume pentru anvelopele de iarnă. Acesta este situat la circa 300 km nord de Cercul Polar, în Finlanda și aparține celor de la Nokian. Aici am descoperit că nimic nu este lăsat la voia întâmplării și că testarea și dezvoltarea anvelopelor de iarnă este în sine o industrie absolut impresionantă.

Centru de testare, care a primit numele de White Hell din partea jurnaliștilor care l-au vizitat se întinde pe o suprafață de 700 de hectare și include trei lacuri înghețate, pe care se desfășoară activități de testare. Nokian a început să testeze aici de la jumătatea anilor 1980, timp de 6 luni în fiecare iarnă, iar acum a ajuns la performanța de a utiliza în fiecare sezon 20.000 de anvelope. Ce am găsit în White Hell?

Ei bine, cea mai impresionantă construcție este reprezentată de un tunel de 700 de metri lungime, cu trei benzi, cu o suprafață de gheață perfectă. Acesta este utilizat pentru a se testa în condiții controlate frânarea și accelerare pe gheață și este absolut unic în lume, oferind condiții de testare care nu pot fi reproduse în alte locuri, nici măcar pe lacurile înghețate.

În incinta acestuia, Nokian testează propriile tipuri de anvelope, dar și pe cele ale concurenței. Mergând mai departe prin White Hell am descoperit cea mai lungă urcare de munte care face parte integral dintr-un poligon de testare. Aici sunt condiții similare unei urcări spre o stațiune de schi (de exemplu), unde sunt scoase rapid în evidență minusurile și plusurile unei anvelope de iarnă. O pantă similară, dar fără niciun viraj, este utilizată pentru rapiditatea cu care o anvelopă poate urca, totul fiind legat de tracțiune pentru a se obține un timp cât mai bun până în vârf.

Evident, în cadrul White Hell există și lacuri înghețate, unde se poate testa manevrabilitatea unei mașini echipate cu anvelope de iarnă. În cadrul incursiunii mele în White Hell am putut testa chiar și diferențele dintre o anvelopă de vară, una de iarnă cu specificații pentru țările nordice, una de iarnă cu specificații pentru țările Europei centrale și una cu ținte, utilizabilă numai pe zăpadă.

Mi-aș dori ca toți cei care spun că se descurcă și cu anvelope de vară pe timp de iarnă, pentru că încă mai aud astfel de voci, să poată face acest test. Diferențele sunt absolut uriașe, controlul unui automobil echipat cu anvelope de vară pe gheață fiind practic imposibil. Tot pe suprafața lacurilor înghețate există numeroase circuite de manevrabilitate, iar în jurul întregului poligon de testare există un drum acoperit cu zăpadă, cu o lungime de 12 km, pe care se pot testa anvelopele în condiții similare celor din trafic.

Nokian are și o rețetă specială prin care întreține fiecare suprafață de rulare pentru a nu exista diferențe de la o zi la alta, dar ei considera asta un secret și nu comentează asupra subiectului.

În acest moment, Nokian are două fabrici, una în Finlanda și una în Rusia, iar tot departamentul pentru dezvoltare și cercetare este localizat în orașul Nokia, din Finlanda, unde se dezvoltă materiale și profiluri noi.

Accesul unui jurnalist este permis destul de rar într-un asemenea centru de testare, însă este extrem de util ca lumea să vadă și să înțeleagă cât de complex este procesul de testare al anvelopelor de iarnă.

Adaugă un comentariu