#RomanianRoads – povestea aventurii pe patru roți a verii 2019

Începutul lunii august a anului 2019 a marcat debutul primei ediții a #RomanianRoads by Michelin, un proiect internațional gândit de colegii de la Automarket. Scopul său? Găsirea celor mai frumoase șosele din România și conducerea a șapte automobile sportive pe acestea.

Evident, planul nu a fost să căutăm aceste șosele mergând din aproape în aproape, ci drumul era ales din timp și fiecare pas era deja planificat. Am răspuns afirmativ la invitația celor de la Automarket și am reprezentat Auto Bild România în acest proiect, fiind unul dintre cei 18 jurnaliști auto care au experimentat amestecul perfect de șosele și mașini sport.

Sunt convins că oricine s-ar fi simțit bine în locul meu în cadrul acestui eveniment, după cum ne-au mărturisit și colegii din alte țări care au reușit să participe alături de noi în aventura #RomanianRoads. Vorbim despre doi jurnaliști din Republica Moldova, un jurnalist din Spania, un jurnalist din Portugalia și un jurnalist care reprezenta publicația globală Petrolicious.

Spre deosebire de evenimentele cu care m-am obișnuit în carieră, #RomanianRoads a ieșit din tipare și a reușit să bifeze exact părțile plăcute de la un test drive, fără bătăile de cap uzuale care apar în aceste situații. De exemplu, atunci când pleci într-o călătorie cu mașina, vei privi ocazional indicatorul nivelului de carburant, vei monitoriza consumul și autonomia rămasă, iar în minte vei avea mereu întrebarea: cât de departe este cea mai apropiată benzinărie și când voi avea nevoie să alimentez? Ei bine, acest aspect nu a fost o problemă aici, deși au fost momente în care apăsarea accelerației golea cu rapiditate rezervoarele, pentru că printre partenerii proiectului au fost și cei de la Rompetrol, care au furnizat carburanții efix.

Având grija carburantului plecată din minte și știind din timp când ne vom opri și unde rămânem peste noapte, tot ce ne-a rămas de făcut a fost să savurăm cele șapte mașini sport prezente. Spre deosebire de alte evenimente, aici nu am pus la cale un comparativ, ci au fost expuse personalitățile mai multor vehicule din diferite segmente, din care doar două erau eligibile pentru un comparativ.

Să trecem în revistă și mașinile participante în ordine alfabetică: BMW Z4 M40i, Ford Fiesta ST, Honda Civic Type-R, Kia Stinger GT, Mazda MX-5, Renault Megane RS Trophy și Skoda Kodiaq RS. Alături de ele a mers și un Ford Edge, care a jucat cu succes rolul de mașină de asistență.

După caz, Fordul Edge era fie deschizătorul coloanei, fie închizătorul acesteia, precum și mașina din care cei doi fotografi ai proiectului, Ciprian Mihai și Bogdan Paraschiv, alături de videograful Marius Dobrescu, au imortalizat cadre cu cele șapte modele cu veleități sportive expuse în diferite forme și dimensiuni.

Fiecare zi ne-a pus la volanul unui alt automobil, astfel încât fiecare jurnalist participant să aibă ocazia să experimenteze câte o mașină pe zi. Evident, era imposibil ca fiecare dintre noi să conducă fiecare mașină pe fiecare drum, dar iată că împărțirea aleatorie ni s-a potrivit de mânușă în fiecare zi.

Prima zi din #RomanianRoads – Cheile Dobrogei

RomanianRoads

Călătoria noastră a pornit din București și ne-a dus în Brăila, dar aici a contat mai mult călătoria decât destinația, așa cum spune o maximă adusă prea des în discuție. Aici nu a fost cazul de clișee, ci a reprezentat adevărul. Ceea ce părea a fi un simplu drum până la Brăila s-a transformat într-o călătorie pe șoselele șerpuite și spectaculoase din Dobrogea, unde era cândva fundul mării Thetis. Ca să ajungem acolo, am ieșit de pe Autostrada Soarelui la Cernavodă, cu direcția Cheile Dobrogei.

Șoseaua este parcă sculptată printre formațiunile calcaroase, despre care am aflat că erau vechi recifuri coraliere în perioada jurasicului. Pe atunci, nu exista Dobrogea, România, UE și nici mașini, iar acolo era o mare numită Thetis. Noi am alergat pe acolo folosind șapte creații ale omului care merg cu un lichid sintetizat din ceea ce erau cândva dinozauri.

RomanianRoads

În prima zi a aventurii #RomanianRoads, șansele noastre de pe site-ul random.org ne-au pus la volanul unui Renault Megane RS Trophy. Colegul meu Christian l-a botezat „Fabrica de popcorn’ în testul său din revista Auto Bild România, iar motivul este cât se poate de clar. Chiar și fără să treci în modul de rulare sportiv, evacuarea face sunete fabuloase atunci când ridici brusc piciorul de pe accelerație. Lucrurile se amplifică pe măsură ce treci în modul sport sau în cele mai aprige pe care le-a gândit producătorul. Megane RS Trophy ajunge să „facă popcorn’ la fiecare ridicare a accelerației, iar sunetul este savuros. Reprizele sunt și ele pe măsură, iar scaunele sport care te-ar putea duce cu gândul la dureri de spate după denivelările drumurilor mioritice sunt mult mai plăcute decât ai putea să-ți imaginezi.

În timp ce noi alergam arzând carburant, am trecut printr-o „plantație’ de eoliene. Sperăm că acestea au compensat emisiile de CO2 generate de noi în acele clipe și în cele ce vor urma. Organizatorii ne suflă în cască și ne informează că este vorba despre un proiect european în derulare care va ajunge să alimenteze până și Moldova cu energie electrică ecologică din 2022. Mai e puțin, deci.

eoliene

Pe măsură ce ne apropiem de ora de aur pentru fotografii și video, vine și momentul să facem o oprire la prânz. Poposim la o pensiune numită Casa Filip, unde am mâncat pește de parcă lumea se va sfârși după acel prânz târziu. Aflăm de la gazde că avem în față o casă restaurată și transformată în pensiune, iar aceasta era rezervată complet până prin vara lui 2020. Da, asta se întâmpla în vara lui 2019, la mai puțin de o lună de la inaugurare.

Cele șapte vise mai mult sau mai puțin tangibile pe roți se întreaptă spre Cetatea Enisala printr-un câmp verde pe unde a fost așternută o șosea. Aproape perfectă și cu viraje din plin. Sperăm să fie cel puțin la fel de bună și peste ani. Ajungem în ultima clipă la bacul care ne permite să mergem în Brăila. Ne întrebam cum se poate să nu existe încă un pod pentru trecerea peste Dunăre în acea zonă. Avansăm încet și sigur prin Brăila și poposim la Hotelul Saint Germain.

bac Braila

A doua zi din #RomanianRoads – din Brăila la Suceava cu BMW Z4 M40i

RomanianRoads

O simplă zi de legătură între drumurile superbe ale țării a fost mai savuroasă decât ai crede la prima vedere. De data aceasta, soarta ne-a pus la volanul unui roadster, anume BMW Z4, care s-a prezentat în fața noastră în varianta M40i. O mai întâlnisem în trecut, doar că acum aveam mai multe ore bune la volan și nimic altceva de făcut în restul zilei. Am poposit în Piatra Neamț, ca apoi să continuăm pe DN15C și apoi din nou pe E85, cel mai periculos drum al țării, până la municipiul de reședință al județului Suceava.

Și roadsterul german știe să facă popcorn, însă îl poți face predispus la asemenea fapte doar de la modul Sport încolo. Ceea ce nu este deloc rău, pentru că există modurile Comfort și Eco Pro pentru a asigura o rulare lină și relaxată, cu care Z4 înghite kilometru după kilometru de asfalt mai mult sau mai puțin bun. Cu accent pe mai puțin și subliniere pe mai periculos, pentru că DN2 ne arată depășiri periculoase făcute de fel și fel de șoferi cu diferite vehicule care ridică întrebări despre starea lor tehnică și de cum au drept de circulație pe drumurile publice.

Cu o ușoară insolație de pe urma rulării cu plafonul pliat fără a folosi cremă de protecție solară, ajungem în Suceava. Ne regrupăm pentru alimentare la un Rompetrol, iar apoi parcăm în fața hotelului lui Ștefan Mandachi, omul care a lansat protestul #sîeu, prin care șoferi din toată țara au protestat într-un mod inedit din cauza rețelei deficitare de autostrăzi care ne pierde timpul la fiecare călătorie și ajunge să creeze tragedii în urma accidentelor rutiere. Agresivitatea șoferilor chiar la intrarea în Suceava era tulburătoare, după cum am putut observa în timp ce stăteam în parcarea hotelului.

RomanianRoads

#RomanianRoads ziua 3 – din Bucovina în Ardeal cu Mazda MX-5

RomanianRoads

Cea de-a treia zi din #RomanianRoads a început din fața hotelului lui Ștefan Mandachi și a continuat cu o vizită la primul metru de autostradă din Moldova. Este vorba despre un protest făcut de un cetățean la adresa lipsei de autostrăzi din Moldova și reprezintă o limbă de asfalt turnată într-un câmp, lângă care se află două autovehicule avariate grav în accidentele rutiere din România.

primul metru de autostrada din Moldova

Puteți observa și voi primul metru de autostradă din Moldova dacă aveți drum prin zonă. Este localizat la șapte kilometri de Suceava și există un panou publicitar în dreptul său care semnalizează prezența acestui mod inedit de protest împotriva nepăsării autorităților și a izolării unei întregi regiuni de restul țării prin lipsa de drumuri de mare viteză.

De acolo, am pornit pe DN17 în direcția Vatra Dornei, iar în localitatea Pojorâta am făcut stânga pentru a părăsi drumul principal și am ajuns pe o șosea montană modernizată în 2014. Se numește Transrarăul și este aproape impecabil asfaltat. Are zece kilometri numai buni de savurat la volan, din totalul de 28 de kilometri, iar autoritățile au amenajat mai multe zone în care poți opri în siguranță ca să admiri priveliștea.

RomanianRoads

Dar Transrarăul nu a fost tot, pentru că am făcut cunoștință cu Pasul Tihuța în aceeași zi. I se mai spune și Pasul Bârgăului și îl găsiți pe DN17. Drumul este șerpuit și superb, iar la momentul la care l-am parcurs avea un asfalt de calitate destul de bună. Virajele sunt dublate la urcare și sunt destul de largi. Oprim apoi în Bistrița pentru realimentare la o stație Rompetrol, după care mai parcurgem încă 100 de kilometri până la Târgu Mureș.

#RomanianRoads ziua 4 – Defileul Deda-Toplița cu Ford Fiesta ST

RomanianRoads

În această zi mi-a fost repartizată mașina cu cei mai puțini cilindri din întreaga caravană. Dar nu mi-a părut deloc rău. Am apucat să o conduc pe proba Praid din Raliul Harghitei, dar și prin defileul Deda-Toplița. Pe acesta din urmă îl găsiți începând cu ieșirea din localitatea Deda, atestată istoric în secoul XIV. Conduceți de acolo înspre localitatea Andreneasca, iar apoi continuați drumul printre Munții Călimani și Munții Gurghiului spre Borzont. Dacă tot ați ajuns în zonă, vă dăm și un pont de restaurant.

Opriți la Basa Inn, un restaurant cu specific unguresc. De acolo, porniți înspre Gheorgheni, de unde urmează o zonă virajată folosită drept probă specială în Raliul Harghitei. Vă spunem de pe acum că drumul s-ar putea să fie deosebit de aglomerat duminica. Odată ce ne-am bucurat de virajele bune la bordul Fiestei ST, care le-a savurat alături de noi, am pornit spre Praid. Drumul ne-a purtat spre Sărățeni și apoi spre Miercurea Nitrajului, o localitate de care nu auzisem până acum, însă călătoria spre aceasta ne-a prezentat văi deprinse parcă din altă țară și șosele bune. Doar de asta am plecat la drum, nu?

RomanianRoads

Am încheiat ziua tot în Târgu Mureș, ușor obosit după o zi întreagă de alergat toți caii din dotarea lui Fiesta ST. Hot hatch-ul făcut de Ovalul Albastru s-a ridicat la înălțimea numelui ST, deși nu strigă din evacuare precum Megane RS și nu are excesiv de mulți cai putere. Se pare că sunt mai mult decât suficienți să te simți bine la volan când dorești să conduci sportiv.

#RomanianRoads ziua 5 – Târgu Mureș – Sibiu cu Skoda Kodiaq RS

RomanianRoads

Am pornit din nou din Târgu Mureș, de data aceasta în singura mașină diesel din acest proiect, Skoda Kodiaq RS. Destinația zilei era Sibiu, așa că am plecat spre Luduș, ceea ce ne-a dat ocazia să conducem și pe autostrada A10.

Am trecut întâi prin Turda, unde am vizitat și fabuloasa mină de sare din apropierea acestei localități. Este un obiectiv turistic pe care nu trebuie să-l ratați, dar să vă lăsați suficient timp pentru vizită, deoarece cozile pot fi copleșitoare.

Peste 5.000 de turiști aleg să viziteze Salina Turda pe timpul lunilor de vară, dar parcările din zonă sunt încăpătoare. Salina a fost redeschisă publicului în 2010, iar vizitarea sa necesită cel puțin două ore.

Salina Turda

Am urcat din nou la volan, dar am preferat traseele virajate de această dată. Am abordat un traseu pe drumul județean 142J, între Șeica Mică și Șeica Mare. O porținute de 3.4 kilometri din acesta este folosită pentru shakedown în Raliul Sibiului, iar drumul impresionează prin numeroasele ace de păr și prin virajele mascate. Conduceți cu atenție, pentru că aceste viraje mascate pot să vă aducă surprize nedorite.

Skoda Kodiaq RS a ținut ritmul fără griji, deși era singurul diesel din grupa noastră. Mașina are un apetit pentru kilometri, iar pe toți îi parcurge în condiții de confort. Cutia automată îți ia încă o sarcină din mâini, deci îți rămâne doar să fii atent la drum și să te bucuri de sistemul audio din dotare.

Modelul ceh a fost apreciat și pentru capacitatea sa de încărcare, fiind suficient de spațios pentru a găzdui bagajele mai multor colegi, fără a ne încurca în habitaclu. Chiar și într-un regim sportiv de conducere, consumul de carburant al motorului 2.0 TDI cu două turbosuflante nu a trecut de 10 litri la sută.

#RomanianRoads ziua 6 – din Sibiu pe Transalpina cu Kia Stinger GT

RomanianRoads

Ca să ajungi pe drumul Regilor, pleci din Sibiu în direcția Șebeș, iar apoi țintești localitatea Șugag. De acolo începe urcarea spre Transalpina. Am parcurs cei 390 de kilometri ai zilei la bordul celei mai curajoase mașini lansate până acum de Kia, Stinger GT. Acest model a fost gândit special pentru călătorii lungi în confort, dar este capabil să livreze și viteză atunci când o ceri.

Motorul V6 de 3.3 litri poate fi surprinzător de economic, dar este și capabil să scoată colții atunci când calci cu sete pedala de accelerație. Dacă în cadrul lansării naționale de pe circuitul Motorpark nu am fost cucerit până la capăt de transmisia sa automată, dezvoltată inhouse de Kia, am descoperit că aceasta se descurcă mai bine pe șosele.

RomanianRoads

Cele două turbosuflante din dotare ne-au ajutat să urcăm cu ușurință prin Munții Parâng, unde am putut observa frumusețea peisajului din această regiune. Șoseaua de pe Transalpina a trecut printr-o reabilitare începând din 2009, dar drumul nu este încă finalizat, fiind considerat în cotinuare în execuție. Tot în această zonă s-a derulat și o etapă a campionatului național de drift, iar drept mărturie a acestui fapt au rămas pe asfalt urme de anvelope în poziții nefirești pentru traficul normal.

RomanianRoads

Cel mai înalt drum național din țară ajunge până la 2.145 de metri, în dreptul Pasului Urdele. Pe lângă superba priveliște, am fost frapați și de cantitatea de gunoaie de la marginea drumului. Oricât de huliți ar fi politicienii țării, este clar că nu sunt singurii vinovați pentru lipsa curățeniei în asemenea regiuni, ci turiștii și unii localnici sunt în culpă aici.

RomanianRoads

Am coborât apoi înspre Șugag pe DN67C, iar de acolo ne-am îndreptat spre Dobârca. Numele le este cunoscut fanilor Campionatului Național de Raliului, deoarece acoo se desfășoară o probă specială din Raliul Sibiului. Kia Stinger i-a făcut față cu brio în regim de circulație deschisă și într-un ritm alert Am încheiat aventura noastră tot în Sibiu. Cea mai grea mașină din grup m-a surprins în mod plăcut, iar Transalpina este atât de frumoasă încât consider și astăzi că este ceva greșit la tine dacă nu te impresionează câtuși de puțin atunci când o traversezi. Tocmai de aceea este important ca turiștii care trec pe acolo să nu mai arunce gunoaie la marginea drumului.

#RomanianRoads ziua 7 – Pe Transfăgărășan cu Honda Civic Type R

RomanianRoads

Cel mai titrat drum din România la nivel internațional a ajuns în programul nostru alături de un hot hatch cu 320 de cai-putere. Am părăsit rapid Sibiul și ne-am îndreptat cu rezervoarele cât mai pline spre Cârțișoara, ca apoi să urcăm pe Transfăgărășan. Drumul era deosebit de aglomerat, dar am apreciat că două monumente ale sale, Poarta întâlnirii și Poarta Geniștilor, erau proaspăt renovate la momentul vizitei. Cele două reprezintă un omagiu pentru cei care au muncit patru ani să construiască această trecere prin masivul Făgăraș.

RomanianRoads

Pe măsură ce ne întreptam spre Vidraru, drumul s-a eliberat ușor de turiștii care s-au oprit pentru suveniruri și gustări de-a lungul Transfăgărășanului. După încă o ședință foto, a urmat o scurtă sesiune de viraje, în măsura posibilităților, ca apoi să coborâm spre Cabana Capra și apoi să pornim în lungul drum spre Pitești, ultima oprire înainte de Capitală.

Pe tot parcursul acestei zile, am avut-o alături pe Cristiana Oprea, pilot de raliu, alături de care am discutat despre veleitățile sportive ale lui Civic Type R și am făcut o comparație mentală cu Megane RS Trophy-ul pe care îl condusesem cu câteva zile în urmă. Fiecare este bun pe viraje, dar alegerea finală ar trebui să depindă de preferințele proprietarului.

RomanianRoads Transfăgărășan

Cele două modele sunt similare la multe aspecte, dar au câteva diferențe de abordare care le fac neașteptat de diferite. Modelul nipon este mai silențios și nu te lasă să decuplezi complet sistemele de asistență, ceea ce este înspre binele tău chiar și pe circuit. Între timp, francezilor le place să-l lase pe Megane RS Trophy să urle cu grai de Akrapovic, dar ești pe „barba ta’ dacă cuplezi modul R.S. și o calci mai tare decât îți permite drumul și talentul. Acestea sunt doar două dintre diferențele importante dintre cele două hot hatch-uri pe care le-am condus în acest tur al țării.

Dinspre Cabana Capra înspre Pitești, drumul nu este tocmai fantastic. Autostrada A1 nu este nici ea în cea mai bună formă, iar Capitala are probleme cu asfaltul pe care le cunoașteți cu toții. Încheiem turul țării în Piața Constituției, chiar în fața celui mai fotografiate clădiri a orașului, Casa Poporului.

Concluzii după 2500 de kilometri în #RomanianRoads by Michelin

RomanianRoads

Aceasta a fost una dintre cele mai intense săptămâni ale anului 2019, dacă nu chiar cea mai intensă. Am avut ocazia să experimentez pe larg fiecare dintre cele șapte mașini din această primă fază a proiectului gândit de colegii de la Automarket și vă pot confirma că fiecare dintre ele și-a avut locul aici.

Știu, poate că nu pare așa la prima vedere, însă lucrurile sunt diferite în teren, când ești la volan pe un drum superb și nu te mai gândești la fișe tehnice pe atât de mult pe cât ai face-o la un prim contact cu o mașină proaspăt-lansată.

Țin să subliniez faptul că avem mai multe drumuri frumoase în țara asta decât ai crede la prima strigare și suntem conștienți că acestea de mai sus nu sunt singurele. Ne-ar fi luat, probabil, o lună întreagă să le parcurgem pe toate, dacă nu chiar mai mult.

Ce am observat în această săptămână este că există o problemă serioasă cu civilizația între locuitorii țarii noastre. Aici vorbesc atât de atitudinea la volan și de modul în care sunt încălcate flagrant regulile de circulație, cât și despre faptul că oamenii aruncă gunoaie la marginea drumului și nu numai. Este inadmisibil acest lucru și ar trebui găsită o formulă mai rapidă de emitere a amenzilor și de sancționare a acestora fără excepție. Doar prin aplicarea legii fără discuții și prin educarea copiiilor vom avea șansa la o țară mai curată. Nu strică nici dacă le atragi atenția altora că le-a „scăpat’ ceva din mână.

Foto: Ciprian Mihai, Bogdan Paraschiv

Video: Marius Dobrescu

 

Adaugă un comentariu