Beneficiar al unui proaspăt facelift, BMW Seria 4 iese la înaintare pentru a-l înfrunta pe Audi A5 Coupé.
Se pare că victoriile au devenit ceva comun în Bavaria. Acolo se face berea cea mai bună, fotbaliștii locali obțin titlu după titlu, iar în segmentul premium al industriei auto mărcile Audi și BMW deja par să facă parte din crema patrimoniului mondial. Duelul perpetuu pentru coroana bavareză ajunge într-o nouă fază odată cu apariția lui BMW Seria 4 Coupé (lansat în 2013) în formă modernizată. BMW a operat unele optimizări asupra mașinii, dar trebuie să privești cu atenție pentru a observa la exterior și la interior elementele de noutate.
Cel mai vizibil dintre acestea constă în designul farurilor Bi-LED (dotare standard), care conferă mașinii o nouă semnătură luminoasă. Și stopurile arată diferit, se poate vedea mai ales noaptea. Oare sunt suficiente modernizările propuse de BMW pentru ca mașina casei să facă față noului Audi A5 Coupé, prezentat anul trecut? Bineînțeles, cei de la BMW au lucrat și sub capota Seriei 4. Vorbim aici despre noi reglaje fine, cu orientare sportivă, aduse direcției și suspensiei. Asta nu înseamnă că ar fi fost afectat confortul la rulare. În interior, vor reține atenția tabloul digital al instrumentelor și prezența celei mai noi generații a sistemului multimedia iDrive.
Să începem cu ceea ce este esențial la BMW, mai ales în cazul unui coupe cu reale pretenții sportive: motorul. Ne-a plăcut nervul cu care răspunde acest propulsor pe mai toată plaja de turație. Pe lângă spontaneitatea atacului în accelerații, se face apreciată desfășurarea uniformă a acestora, fără variații neașteptate de cuplu. Chiar și după ce acul turometrului sare de pragul de 6000 rpm, încă se mai manifestă rezerve de forță motrice consistente. După o primă fază de monitorizare a funcționării cutiei de viteze în mod automat, îți dai seama că faptul nu are de ce să te preocupe. Treptele sunt bine și la timp alese de computer pentru fiecare situație de mers. Intervențiile manuale prin intermediul clapelor de la volan se pot justifica, eventual, pentru schimbarea a două trepte deodată în jos, la apropierea virajelor strânse. Cutia ZF se conformează fără să ezite și la acest punct.
BMW Seria 4 vs Audi A5 Coupé: Motoare performante, sunet anost
Coupe-ul mărcii din Munchen emite un urlet pătrunzător în accelerațiile desfășurate în modul Sport, ce tinde să treacă într-o notă isterică spre turațiile înalte. Asta e sportivitate? Da, n-am avea nimic de comentat în cazul unui GTI. Sunetul acestui motor e relativ banal și convențional, iată problema. Ambianța acustică este prelucrată electronic prin sistemul audio, intensitatea depinzând de modul de rulare selectat. În modul Comfort, totul decurge bine și decent – amplificarea artificială nu intervine. Acest motor turbo de 2,0 l face parte din oferta BMW începând din primăvara anului 2016, toată lumea îl apreciază pentru prestații, dar cu partea sonoră este altceva. Procesarea electronică nu poate schimba amprenta simplistă, tipică unei configurații cu 4 cilindri.
Audi propune o altă abordare. Și în cazul motorizării sale turbo de 2,0 litri cu 4 cilindri apreciem rezervele de putere și urcarea tonică în ture, însă emisia de sunet e tratată într-un stil mai reținut. În modul Dynamic se face sesizată o schimbare guturală în timbrul vocii sale, dar fără a fi atinse intensități la care limitele de rafinament ale sunetului s-ar simți. Ca și la BMW, se simte diferența față de sunetul rotund pe frecvențe înalte al unei motorizări cu 6 cilindri.
Nu doar acustica mai reținută contribuie la sentimentul că Audi e mai puțin nervos decât BMW. Cutia cu dublu ambreiaj și 7 trepte va fi inevitabil menționată aici. Cine vrea să schimbe în jos din scurt două sau trei trepte va avea de așteptat mai mult decât la BMW execuția comenzii la nivelul transmisiei. Pe de altă parte, accelerația de la 0 la 100 km/h durează ceva mai mult la 430i, cu exact 0,3 s. La acest capitol, Audi profită din plin de cele patru roți motrice, în timp ce tracțiunea spate de la BMW trebuie să procedeze cu atenție pentru a nu-și risipi resursele în patinări inutile. Coupe-ul mărcii din Munchen se vede pus un pic în inferioritate și la capitolul frânării. O distanță de oprire de 34,6 m nu e rea deloc, însă cea obținută de Audi, adică 33,8 m, este ceva respectabil.
BMW Seria 4 vs Audi A5 Coupé: Caractere diferite
Gata cu opiniile justificate de măsurători. Ce simțim la volanul acestor mașini? Așteptările în virtutea experiențelor precedente cu Audi și BMW nu ne-au fost înșelate. Echipat cu suspensie adaptivă și direcție cu asistare variabilă (ambele op- ționale), BMW a fost un deliciu în proba de manevrabilitate. Abordarea virajelor denotă incisivitate și o siguranță impecabilă pe traiectorie. La dorință, se poate dezactiva ESP-ul pentru a obține efecte progresive de drift. În modul Sport, direc- ția are o precizie de mare finețe inclusiv în proximitatea poziției drepte a roților. Poziția joasă la volan și configurația sportivă tipică a scaunelor participă la definirea unui caracter dinamic, demn de toată aprecierea. Traiectoria lui BMW poate fi aleasă cu precizie milimetrică.
Postul de conducere al lui Audi e situat ceva mai sus și este ceva mai spațios – senzație la care contribuie forma mai pu- țin strictă a scaunelor. Dotat cu suspensie activă (opțională), A5 Coupe are un comportament ireproșabil, lipsit de orice ezitări, în orice situație de rulare. Motricitatea este excelentă, și asta în condițiile unui răspuns riguros din partea direcției, poate o nuanță mai puțin incisiv decât cel întâlnit la BMW. La viraje similare, direc- ția lui A5 Coupe presupune rotiri ceva mai ample ale volanului. Diferența de fermitate dintre modurile Comfort și Dynamic la Audi este mai puțin evidentă decât între Comfort și Sport la BMW. Suspensia lui A5 e ceva mai domoală în modul Dynamic decât este suspensia lui BMW în modul Sport. În modul Comfort, și BMW oferă o filtrare exemplară a denivelărilor și o rulare plăcută.
BMW Seria 4 vs Audi A5 Coupé: Diferențe de calitate
La o primă privire, cele două automobile originare din Bavaria au o calitate de fabricație similară, pusă în evidență de materiale aspectuoase. La o examinare mai atentă, însă, încep să se facă observate unele diferențe. Bunăoară, lufturile caroseriei la BMW sunt pe alocuri mai largi și mai puțin constante decât cele văzute la foarte riguros asamblatul Audi. La deschiderea portbagajului se va vedea că finisarea acestuia a fost mai atent tratată la Audi. Pe de altă parte, compartimentul motorului este mai bine prezentat la BMW, în timp ce la Audi s-a acordat mai puțină atenție acestui detaliu.
Iată și ceva care ar putea determina luarea unei decizii în favoarea lui BMW atunci când diferențele de personalitate dintre cele două mașini nu vor fi suficient de relevante în ochii clientelei potențiale: condițiile financiare mai bune. Cele referitoare la întreținere, mai ales.
Locul 1: BMW 430i Coupé, 562 de puncte
Comportamentul dinamic inspiră mai mult în materie de sportivitate. Și condițiile financiare sunt de partea sa.
Locul 2: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro, 560 de puncte
Calitate de fabricație vecină cu perfecțiunea, performanțe ridicate, dar spațiu mic în spate și preț măricel.
Finanțare prin Porsche Leasing: avans (20%) 8,162 euro fără TVA, rată 463 de euro fără TVA
Rata PERFECT LEASING calculată pentru Audi A5 2.0 TFSI quattro, preț 40.810 euro fără TVA, durată 48 luni, avans 20%, 10.000 km/an, volum finanțat 32.648 euro, dobandă fixă EUR 5,89%, DAE 7,21%, fără asigurare CASCO. Oferta se supune unor termene și condiții.
În final, putem spune că rezultatul pare unul tras la indigo după cel înregistrat de modelul fără facelift într-un comparativ similar, la care a participat însă și rivalul de la Mercedes-Benz.
Verdict
Aceste două sportive bavareze reprezintă crema la nivel mondial în materie de coupé-uri de clasă medie. Fiecare detaliu al lor inspiră perfecțiune, dar se pot sesiza lesne și diferențele clare de personalitate. Cu direcția sa incisivă și motorul dispus fără nicio ezitare să urce în ture, BMW Seria 4 se remarcă în privința agilității. Audi mizează pe un comportament bine armonizat și riguros. Ceea ce lipsește la ambele mașini: un sunet plăcut al motorului.