Dacă ești în căutarea unui SUV compact cu motorizare diesel puternică, BMW X1 și VW Tiguan sunt gata să se dueleze pentru a-ți câștiga atenția. Iată cum se prezintă fiecare, într-un comparativ cu sabia scoasă din teacă.
Ai băut vreodată lapte proaspăt direct de la țărani? Nu ca acela de la supermarket, ci lapte integral, muls de la vacă și doar răcit, fără niciun fel de procesare. Este atât de gustos! În parte, pentru că are în el o mulțime de substanțe nutritive și, atenție, 5% grăsime! Iar asta îi dă consistență și un gust unic.
Făcând o paralelă, majoritatea șoferilor nici nu au șansa să afle gustul celei mai consistente variante a mașinii pe care o conduc. Iar diferențele sunt mari. De exemplu, VW Tiguan este disponibil în cea mai ieftină versiune cu un motor diesel de 115 CP, însă pentru cei care își doresc o experiență mai smântânoasă există un 2.0 TDI de 240 CP și 500 Nm. Noi am luat o înghițitură zdravănă din această versiune „integrală’, iar pentru a avea termeni de comparație, am ciugulit și dintr-un sortiment din Bavaria. BMW are în portofoliu X1 xDrive25d, care oferă o putere de 231 CP și un cuplu la fel de consistent, de 450 Nm. Pentru a afla care dintre aceste SUV-uri „grase’ ne place mai mult, am organizat un comparativ dur, pe puncte.
Cine vrea consistență de la Volkswagen trebuie să plătească un preț pe măsură, pentru că Tiguanul cu motor diesel de 240 CP pornește de la 37.737 de euro. Iar dacă se adaugă opționale pretențioase, precum asistentul activ pentru păstrarea benzii de rulare, tapițeria din piele naturală, scaunele electrice, un sistem de navigație modern cu acces la internet, faruri full LED adaptive sau jantele de 20 de inchi, prețul ajunge ușor la 45.000 de euro.
Însă acesta este un caz fericit, pentru că un BMW X1 din această ligă de putere pornește de la 42.540 de euro, iar bavarezii nu fac niciun cadou când vine vorba de dotări totul se plătește! Așa că adăugarea echipamentelor opționale duce prețul SUV-ului BMW dincolo de 55.000 de euro. Numai sistemul de navigație Professional costă 2.740 de euro, iar dacă pui pe listă și trapa electrică, farurile LED și tapițeria de piele, ai mai adăugat încă 4.000 de euro pe nota de plată. Așadar, atenție când guști din X1, că s-ar putea să te frigi! La acest nivel de preț, niciunul dintre cei doi concurenți nu își poate permite niciun fel de slăbiciuni.
În mare, nici nu o fac, BMW X1 rulează deosebit de confortabil. Chiar dacă uneori se mai aude mârâitul surd al motorului diesel, iar anvelopele sale late sunt percepute din habitaclu ca un zumzet continuu, per total, nivelul de zgomot este redus. Scaunele oferă un suport excelent, iar reglajele multiple ale acestora garantează o poziție comodă, indiferent de fizionomia ocupantului.
Selectarea modului Confort face ca amortizoarele să se deschidă, iar suspensia absoarbe cu succes denivelările, cu mișcări ample, dar întotdeauna line. Pe de altă parte, atunci când mașina este încărcată, trenul de rulare își atinge limitele în această configurație, iar BMW se sprijină puternic pe anvelopele cu balonaj redus. În această situație, setarea Sport mai relaxează situația, însă trecerea peste denivelările scurte este mai puțin confortabilă.
Motorul diesel de 2,0 litri trage liniar, cutia cu opt trepte schimbă întotdeauna inspirat, făcând călătoria în X1 o desfătare. Există și câteva aspecte care mai au nevoie de îmbunătățiri, cum e direcția, care se simte un pic prea artificială la revenirea după un viraj. În plus, sensibilitatea acesteia face mașina agitată la manevrele bruște, generând o înclinare inutilă a caroseriei.
Din acest punct de vedere, nu avem nimic de obiectat la VW Tiguan. Motorul și transmisia sunt omogenizate ireproșabil, iar direcția precisă face ca mașina să se simtă agilă și dinamică în orice situație. În plus, rularea se simte la fel de confortabilă ca la BMW, făcând din SUV-ul din Wolfsburg un companion perfect pentru călătoriile lungi.
Asta nu înseamnă că Tiguan nu are puncte slabe. Echipat cu jante de 20 de inchi, acesta nu se simte în largul lui pe drumurile cu gropi și denivelări scurte. Iar suspensia are o cursă mai scurtă decât la BMW, așa că spirele din arcuri sunt mai tari, reducând astfel atât ruliul, cât și abilitatea de a ascunde imperfecțiunile șoselei.
Setarea fermă a trenului de rulare își găsește motivația în puterea motorului TDI. Acesta răspunde vioi, și chiar dacă transmisia DSG cu șapte trepte te lasă uneori să aștepți la kickdown, odată ce ai plecat, nu mai există nicio pauză în livrarea puterii. Iar viteza urcă viguros până dincolo de 200 km/h, oferind încredere la depășiri.
Și BMW este la fel de rapid, însă acesta pierde puncte importante pentru că are un interior mai înghesuit decât Tiguan. Și chiar dacă nu ținem cont de preț în tabelele de evaluare, diferența dintre cele două modele va avea o importanță majoră în ochii clienților.
Locul 1: VW Tiguan 2.0 TDI
O mașină mare, practică, motorizată cu generozitate. Tiguan s-a impus ușor de această dată.
Finanțare prin Porsche Leasing: avans 7.046 euro fără TVA, rata 347 euro fără TVA
Rata PERFECT LEASING calculată pentru VW Tiguan Highline 2.0 TDI DSG 4Mot 240 CP, preț 35.230 de euro fără TVA, cu bonus financiar scăzut, durată 48 luni, avans 20% (7.046 euro fără TVA), 10.000 km/an, volum finanțat 28.184 euro, dobandă fixă EUR 5,89%, DAE 6,95%, fără asigurare CASCO. Oferta se supune unor termene și condiții.
Locul 2 BMW X1 xDrive25d
Confortabil, agil, însă mult mai mic la interior. Și nici valențele dinamice nu mai sunt ce-au fost odată…
Verdict
BMW X1 este exact ce te-ai aștepta: o mașină scumpă, rapidă, care poate fi dotată cu toate opționalele pe care ți le dorești. Însă VW Tiguan este la fel de bun, dar mai spațios în interior, mai bine echipat și chiar mai sportiv. Drept urmare, câștigă detașat testul.
Reclama ieftina la Volkswagen. Un BMW ii un BM, adica cum spune reclama: placerea de a conduce. In rest daca ajungi sa compari un Tiguan, oricare ar fi dotarile, cu un BMW X1, in plus xdrive 2.5d, lasati-va de meserie si mai conduceti. Nu degeaba Volkswagen nu e inca in gama premium.