Impact cultural: Kia EV6 arată, mai degrabă, ca un concept-car decât ca o mașină pe care o poți vedea în 2022 la orice dealer al mărcii și o poți cumpăra. Ești pregătit să accepți viitorul?
Așa ceva se întâmplă foarte rar: mai probabil este să vezi un concept-car decepționant prin lipsa de viziune creativă decât să afli că s-a industrializat o mașină atât de avangardistă, încât te-ai fi așteptat să fie doar ceva în stadiul de concept. Eventual, unii pasionați ai domeniului auto s-au trezit derutați văzând Kia EV6 în primele imagini (difuzate cu un an în urmă), așa cum a fost și cazul subsemnatului. Fără să fi apucat să citesc ce scrie pe mașină, pentru o clipă mi-a trecut prin minte că aș putea avea de-a face cu varianta de serie a unui concept „extraterestru’ de cu totul altă proveniență: Koenigsegg Quant.
Kia e-Soul: Parte din scenariul BUG
Tuturor ni se pare incitantă ideea de a afla cât mai curând ce ne-ar putea aduce bun viitorul. Kia EV6 obține maximum de efect pe această cale de sensibilizare. {i nu este vorba despre o tratare superficială: automobilul susține convingător teza men- ționată atât prin design, cât și prin latura tehnică. În privința designului, Kia a reușit să reinventeze forma automobilului familial, luând în considerație și un pronunțat mesaj dinamic – în fond, asta vrem de la o mașină, să ne ducă mai repede din punctul A în punctul B, iar o mașină nouă trebuie să „ne spună’ cumva că este în stare de așa ceva.
Echipa designerilor de la Kia a reușit să integreze în forma lui EV6 elemente pe care le-am văzut până acum numai pe la coupé-urile sportive. Aici se evidențiază forma părții din față, cu capota care integrează parțial aripile, apoi linia ascendentă trasată de praguri și de conturul superior al bării din spate, plus forma alungită a pavilionului și designul liniei luminoase semieliptice din zona posterioară.
Cum se pregătește Kia până în 2030? Acestea sunt principalele obiective
Pe amenajarea interiorului și-a pus amprenta era digitală. Dincolo de spectacolul panoului de instrumente digital și al touchscreenului de pe consola centrală, se mai face remarcată bara de comenzi „touch’ aflată sub acesta din urmă. Ideogramele afișate acolo au efect vizual și în ecranul mare (lucru cu care trebuie să te acomodezi). În timp, constați că structura comenzilor „touch’ are o logică sănătoasă. Între scaune se află butonul on/off și comutatorul transmisiei. Unii dintre cei mai puțin tineri, care au apucat ultimii ani de activitate ai regretatei și originalei mărci Saab, își vor aduce aminte că și acele automobile suedeze aveau contactul pus între scaune. Iată, acesta este al doilea detaliu (pe primul l-am menționat la finalul paragrafului de început) prin care Kia EV6 demonstrează că nu e un simplu produs de „consumer market’, ci un automobil elaborat cu atenție, capabil să-i impresioneze inclusiv pe pasionații domeniului.
Partea tehnică nu este mai prejos de pretențiile futuriste ale designului. Kia EV6 are sub caroserie platforma E-GMP a grupului Hyundai, purtătoare de propulsie 100% electrică la un nivel de performanțe demn de toată aprecierea pentru vremurile noastre. Secretul acestora ține, în primul rând, de conceptul de funcționare la înaltă tensiune (800 V) al tehnologiei integrate în platforma E-GMP. Acesta face posibilă încărcarea bateriei de 77,4 kWh a versiunilor Long Range de la 10% până la 80% în numai 18 minute. Ce-i drept, faptul necesită o sursă de 350 kW. Tot la o astfel de sursă, în 5 minute se poate încărca energie pentru 100 km. Această viteză de încărcare este comparabilă cu ceea ce oferă Porsche Taycan.
Pe scurt, până unde poate să ajungă o mașină electrică pe autostradă? Exemplu: Kia EV6 Long Range RWD.
Dincolo de asta, și la caracteristicile dinamice, Kia EV6 stă foarte bine. Înainte de a opina că un cuplu de 350 Nm nu e ceva special în cazul unei mașini care cântărește 1985 kg, nu uitați că propulsia electrică asigură acest cuplu pe întreaga plajă de turație a motorului, din clipa în care roțile s-au pus în mișcare. Consecință: Kia EV6 Long Range RWD este capabilă să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7,3 s.
Diferențele dintre cele trei moduri de rulare, numite Eco, Normal și Sport, sunt lesne sesizabile. Modul Eco este oarecum letargic, dar cel Normal a fost bine dozat pentru o utilizare curentă. Pe de altă parte, modul Sport va fi cel mai tentant. {tim că la divizia de dezvoltare Kia lucrează destui germani, așa că nu ne-a surprins total că EV6 oferă o îmbinare atent compusă de confort și fermitate (putem spune chiar „a la Porsche’) în modul Sport. Doar la trecerea peste denivelări transversale scurte ar mai fi de lucru pentru filtrarea șocurilor.
Atenție la conducerea în spații limitate: deși are un gabarit ca de clasă medie (lungime de 4,68 m), Kia EV6 are un ampatament ca de clasă mare sau chiar de lux (2,90 m). Asta înseamnă că roțile din spate taie multicel din interiorul virajelor strânse (atenție la rașchetarea bordurilor cu jantele), mai ales că roțile din față pot fi bracate la unghiuri mari (diametrul de bracaj este de numai 11,6 m – altfel, avantajos pentru manevrabilitate).
CONCLUZIE
Kia EV6 este acum unul dintre reperele majore ale pieței automobilelor electrice. Performan- țele oferite de platforma tehnică E-GMP și ambianța de călătorie sunt pe măsura designului spectaculos.
VIITORUL sună bine
„Anul acesta va fi unul cu lansări importante pentru Kia, iar noile modele, toate electrificate, vor fi aduse și pe piața românească. În scurt timp vom oferi în premieră clienților noștri noul Sportage Plug-in Hybrid, un model supertehnologizat, cu un sistem de propulsie de 265 CP, care oferă o autonomie 100% elec-trică de 78 km în ciclu urban. La începutul verii așteptăm sosirea noii generații Niro, o familie de modele care a reprezentat în ultimii ani baza gamei electrificate Kia. Noul Niro, construit pe o platformă avansată și cu un design complet nou, va fi oferit, ca și până acum, în 3 variante: EV – cu autonomie de peste 450 km – Hybrid și Plug-in Hybrid.
Nu în ultimul rând, suntem nerăbdători ca în toamnă să prezentăm publicului din România varianta de înaltă performanță a navei-amiral electrice a mărcii: EV6 GT – un crossover care rivalizează ca performanțe cu supercar-urile: 585 CP și 740 Nm, accelerație 0-100 km/h în 3,5 secunde și viteză de vârf 260 km/h.
Ca planuri de viitor pentru Kia Corporation, compania vizează vânzări anuale de 4 milioane de automobile la nivel global în 2030. Kia accelerează tranziția către automobilele electrice pentru a vinde 1,2 milioane de automobile EV în 2030. Pentru a atinge aceste obiective, Kia va avea o gamă de 14 modele electrice până în 2027. Compania își propune ca vânzările de modele eco-friendly Kia să depășească două milioane de unități în 2030; aceste modele vor reprezenta mai mult de trei sferturi din vânzările de pe piețele majore.
Kia România