Încă de la lansarea noii generații Mazda3, totul părea să indice trecerea către premium a mărcii japoneze. Cu nou lansata CX-60 PHEV, nu mai încape nicio îndoială, Mazda este în clasa premium.
Am fost invitați la Frankfurt, într-un studio bine ascuns de privirile indiscrete, să vedem în premieră primul model PHEV al mărcii. Acolo am stat de vorbă cu Jo Stenuit Director de Design Mazda Europe și Joachim Kunz Senior Manager Development & Engineering Mazda Europe, de la care am aflat foarte multe lucruri interesante despre noul CX-60, dar și despre planurile viitoare ale producătorului japonez.
Designul noului CX-60 PHEV respectă în continuare filozofia Kodo. Întreaga siluetă a mașinii exprimă stabilitate și robustețe, care se îmbină foarte bine cu formele fluide, imprimând o senzație de mișcare chiar și atunci când mașina staționează. Grila față este mai mare și mai impunătoare decât oricare Mazda de până acum. Noile semnături luminoase în formă de L sunt prezente pe farurile față, dar și pe stopurile spate. Farurile sunt și ele noi, având o așezare verticală a lămpilor, spre deosebire de așezarea pe orizontală de până acum. Odată cu acest model avem o culoare nouă, Rhodium White Premium Metallic, care a fost inspirată de credința estetică japoneză că mai puțin este mai mult. Tot la exterior, CX-60 poate fi echipat cu jante din aliaj de 18 sau 20 de inchi.
Designul interior te răsfață cu materiale de calitate și linii care se îmbină armonios. Cea mai mare parte a suprafețelor o reprezintă materialele moi, dar chiar și unde avem plastic dur, acesta este unul de calitate foarte bună, cu o textură foarte fină. Combinația de lemn de arțar cu țesături inspirate din portul japonez și inserțiile metalice creează o senzație de lux, dar fără a fi ostentativ. Întreaga combinație de elemente a fost gândită pentru a nu-ți distrage atenția de la condus. Tot pentru confortul șoferului, o cameră amplasată pe ecranul sistemului multimedia te va scana atunci când vei urca prima dată la volan și îți va sugera cea mai bună poziție de condus. Desigur, dacă nu ești mulțumit de ajustarea automată, îți poți modifica singur setările. De fapt, producătorul japonez ne asigură că se pot face până la 250 de setări, de la poziția scaunului, oglinzilor sau volanului la temperatură, sistemul audio etc. 6 profiluri diferite pot fi salvate în memoria mașinii, iar aceasta va seta automat totul în funcție de șoferul care urcă la volan, bazându-se pe recunoașterea facială.
Instrumentarul de bord este acum unul complet digital și are un ecran TFT-LCD de 12 inchi. Head-up display-ul este și el cel mai mare de până acum la un model Mazda. Grafica sistemului multimedia de 12,3 inchi însă a rămas neschimbată. Tot la capitolul noutăți, pentru prima dată pe un model Mazda, telefoanele cu Android Auto se pot conecta fără fir.
Noua Mazda CX-60 este construită pe o platformă complet nouă, numită Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, care se adaptează foarte bine pentru modele cu sisteme de propulsie convențională, dar și pentru PHEV sau EV. Din 2025 vor avea o nouă platformă dedicată exclusiv modelelor electrice. De asemenea, toate modele CX-60 indiferent de motorizare vor fi echipate cu noua cutie de viteze automată cu opt trepte, dezvoltată de producătorul japonez special pentru noile modele. Dacă tot vorbim de motoare, Mazda ne demonstrează încă o dată că nu este adepta downsizingului și nici nu va fi pe viitor.
Noul CX-60 PHEV vine echipat cu un motor pe benzină de 2,5 litri e-Skyactiv G modificat, cu patru cilindri în linie, și este completat de un motor electric de 100 kW. Întregul ansamblu dezvoltă 327 de cai-putere și un cuplu impresionant de 500 Nm. Accelerația 0-100 km/h se face în numai 5,8 secunde, viteza maximă fiind limitată la 200 km/h.
Motorul electric este alimentat de o baterie de 17,8 kWh și poate fi încărcată la o stație de încărcare AC, de la 0 la 100% în patru ore. Autonomia în modul electric este de aproximativ 60 km dacă mergem cu o viteză de cel mult 100 km/h. În cursul acestui an, CX-60 va avea și un motor diesel de 3,3 litri e-Skyactiv D, iar din 2023, unul pe benzină de 3,0 litri e-Skyactiv X, ambele cu șase cilindri în linie. Da, nu este nimic greșit aici, producătorul japonez iubește motoarele mari și consideră că dieselul nu a murit încă, iar în paralel cu motoarele electrice va continua dezvoltarea de noi motoare cu combustie. Mazda ne promite că noile motoare vor fi extrem de eficiente și cu emisii de CO2 scăzute și toate vor fi de acum echipate cu un sistem mild-hybrid, asta dacă vă făceați griji pentru taxe.
CX-60 are o lungime de 4,745 m, o lățime de 1,890 m și o înălțime de 1,680 m. Ampatamentul este unul generos de 2,870 m, iar portbagajul înghite 570 de litri. Din păcate nu am putut să conducem mașina, dar Mazda ne asigură că va avea un comportament foarte bun și asta se datorează noii platforme care a fost construită pentru a avea pe puntea față atât motorul termic, cât și cel electric, ambele în linie cu noua cutie de viteze, care va asigura o schimbare a treptelor similar unei cutii manuale, iar tracțiunea va fi pe puntea spate. De asemenea, poziționarea bateriilor între axele față și spate aduce modelului un centru de greutate foarte scăzut.
Pe lângă modurile de condus Normal, Sport, Off-Road și Towing avem acum și modul EV. Capacitatea de remorcare a modelului este de 2.500 kg. CX-60 va fi disponibil pe piață în 4 versiuni de echipare: Prime-line, Exclusive-line, Takumi și Homura
Până în 2025, Mazda are în plan să scoată pe piață încă 4 modele plug-in hybrid, 5 modele mild-hybrid și 3 modele electrice.