Peugeot 205 vs. VW New Beetle: Original versus retro

Youngtimerul Peugeot 205 s-a consacrat deja ca un model clasic rar. Noul Beetle doar lasă impresia că ar fi așa ceva. Cunoscătorii însă știu: sub caroseria sa se găsește tehnologia de la Golf.

Oprire de urgență în orașul Delingsdorf din nordul Germaniei: ce e asta? În curtea unui dealer de mașini rulate leagă o prietenie ciudată un Peugeot 205 roșu și un VW New Beetle negru. Ambele modele au fost, fiecare la timpul său, mașini favorite ale publicului feminin. Femei la modă s-au îndrăgostit rapid de forma plăcută a modelului francez, ca și  urmașul Broscuței. Dragostea este încă la mare preț și astăzi: ambele modele au prețuri din segmentul de 5.000 de euro – Peugeot 205 costă 3.999, iar Beetle 4.999 de euro.

Poate ar fi însă momentul să dăm puțin timpul înapoi… La lansarea sa din 1983, micul Peugeot 205 a readus literalmente pe linia de plutire marca franceză. Mai mult decât atât, putem spune chiar că 205 a modernizat segmentul modelelor de clasă mică. Cu un ampatament relativ mare, console scurte și un design cool, micul francez s-a dovedit irezistibil. În cei 13 ani ai carierei sale, Peugeot 205 a impresionat peste 420.000 de fani, cei mai mulți fiind femei. Simpaticul latino lover de buzunar a frânt multe inimi și desigur că a și dezamăgit o mare parte dintre ele.

De la început, calitatea fabricației n-a putut ține pasul cu succesul vânzărilor. La sfârșitul anilor 80, însă, au apărut primele îmbunătățiri, în special protecția anticorozivă a devenit mult mai eficientă. Karma bună pentru mașina din test: aceasta a avut prima înmatriculare în 1992, astfel că își va serba a 25-a aniversare în curând, iar în mai puțin de șase ani va putea fi considerat oficial un oldtimer.

Vecinul său vopsit în negru va trebui să aștepte ceva mai mult pentru același statut. New Beetle, Broscuța nostalgicilor, a atras, de asemenea, imediat atenția clientelei feminine după lansarea mult-așteptată pe piața germană, în 1998. Venea de departe, din Mexic, unde era și construit. Patru luni mai târziu, numai, prima și singura proprietară a mașinii din curtea dealerului din Delingsdorf și-a cumpărat mașina visurilor ei.

Acest Volkswagen dispune deja din echiparea de serie de patru airbaguri, radio, servodirecție, închidere centralizată și geamuri fumurii, astfel că noul proprietar nu a trebuit să plătească prea mult suplimentar: doar sistemul de aer condiționat și un radiocasetofon mai performant au fost dotările pe care le-a adăugat acesta configurației finale.

Peugeot 205 vs VW New Beetle

În ceea ce privește siguranța pasivă, New Beetle este clar alegerea mai bună dintre cei doi candidați. Suntem curioși să vedem cum și-a petrecut acest model primii 17 ani de viață. Kilometrajul indică numai 50.910 kilometri, ceea ce înseamnă că Beetle a fost mai mult parcat decât în călătorii. Cunoscătorii știu că mașinile se pot deteriora atunci când sunt prea puțin folosite. Este cazul, așadar, să ne uităm la semnele de bătrânețe ale mexicanului negru.

În interior, acesta nu are nevoie de niciun tratament de rejuvenare, totul arată foarte bine întreținut. Multe s-au spus despre spațiul interior, care este departe de nivelul unui Golf. Dar cine își cumpără un New Beetle ca să-l folosească pe post de camion? Micul automobil negru este cumpărat pentru plăcerea fanilor săi.

Contact și motor! Ia să vedem, cât de tânăr se arată seniorul? Sub capotă regăsim o solidă unitate pe benzină cu patru cilindri de 2,0 litri. Cei 115 CP nu au nicio dificultate să pună în mișcare mica bulină de 1,2 tone. Trenul de rulare nu dă niciun semn de osteoporoză, lipindu-se de asfalt cu suspensia fermă, dar confortabilă, în timp ce direcția manevrează cu precizie prin viraje. Nu există nicio urmă de îndoială: cimitirul de mașini va trebui să mai aștepte mult și bine pentru acest exemplar.

Oare Peugeot se prezintă la fel de bine? Pentru că și în acest caz pe bord avem o cifră asemănătoare – aproape 50.000 de kilometri, ceea ce arată că primul și ultimul proprietar al mașinii, ambii născuți în 1936, au apelat mai des la taxi ca mijloc de transport decât la bravul 205. Nu contează, ambii au avut o grijă deosebită pentru păstrarea acestei părți valoroase din istoria automobilului, astfel că mașina arată încă foarte actuală, chiar și fără revopsire.

Peugeot 205 vs VW New Beetle

La micul Peugeot 205, însă, devine evident progresul făcut de industria automobilului de la producția sa. Caroseria foarte ușoară, cu 880 kg de tablă subțire, face ca cele patru uși să bată și comenzile de pe consola centrală să vibreze. Ornamentele din plastic subțire și layoutul simplu al sistemului de încălzire sunt tipice pentru vremea sa, dar funcționarea este încă actuală. Desigur, elementele de siguranță, cum ar fi frânele ABS sau airbagurile, lipsesc.

Iată că am ajuns și la volanul filigranat, dar cu priză bună, realizat din spumă. Ajustare pe înălțime pentru scaune sau centură? Negativ. Maneta schimbătorului de viteze ne dă de înțeles că avem sub noi o cutie automată. Pe o motorizare de numai 1,6 litri. Pornim spre circuit pentru a vedea cum au trecut anii peste micul 205, în special anii petrecuți în parcare. Wow! Cei 89 CP ai motorului trag nervoși de roțile din față, cutia automată schimbă rapid și fără ezitare cele patru trepte. Se simte clar faptul că acest model a fost disponibil și ca un apreciat GTi.

Scaunele oferă un suport lateral foarte bun, direcția este incisivă și oferă un feedback consistent, iar sunetul motorului este cu adevărat sportiv. O privire spre spate scoate în evidență superbele ferestre pe care designerii actuali ar trebui să le ia de exemplu: la parcare, micul 205 nu are nevoie de senzori și alți asistenți, vizibilitatea este perfectă.

La final, ar trebui să aruncăm un ochi și pe raportul TÜV, care prezintă doar modelele prezente în număr mare pe șosele. Până în 2004, micul francez își avea încă locul acolo, dar, după 11 ani de carieră, numai unul din trei Peugeot 205 au trecut de controlul TÜV fără probleme.

Mult mai bine stă Beetle la acest capitol. După schimbarea modelului în 2011, acesta are încă un loc în raportul TÜV și chiar și cele mai vechi exemplare trec de controlul periodic fără probleme majore.

Peugeot 205

Peugeot 205 vs VW New BeetlePuntea față
Întotdeauna verificați discurile de frână și burdufurile planetarelor. Aici nu trebuie înlocuit nimic.

Peugeot 205 vs VW New BeetleÎn spate, totul arată bine
Nu vă lăsați speriat de petele maro, acestea sunt inofensive.

 

Peugeot 205 vs VW New Beetle

Motor
Motoarele vechi trebuie verificate întotdeauna cu atenție. Nicăieri nu e voie să fie vizibile urme de ulei.

VW New Beetle

Peugeot 205 vs VW New BeetleCutia manuală
Este unul dintre punctele slabe ale lui New Beetle. În cazul nostru, proba conducerii a arătat că totul e în regulă.

Peugeot 205 vs VW New BeetleAtenție în față!
Burdufurile planetarelor nu trebuie să prezinte urme de uzură sau pete de vaselină. În cazul nostru nu sunt probleme.

Peugeot 205 vs VW New BeetleȘi evacuarea îmbătrânește
Întotdeauna verificați cu atenție. În acest caz, nu sunt motive de îngrijorare: toba finală încă strălucește ca nouă.

Verdict
În comparație cu micul Peugeot 205, progresul făcut de industria auto este evident. Materialele, finisajele și tratarea gazelor de eșapament erau atunci la un nivel scăzut. New Beetle, pe de altă parte, este încă relevant și astăzi.

Adaugă un comentariu