„Sistemul ESP Salveaza vieti”, a fost declaratia facuta de Gerhard Steiger, presedintele diviziei de sisteme de control Bosch.
Incepand cu 1 noiembrie 2014, Uniunea Europeana a dispus ca orice automobil de pasageri sau vehicul utilitar de pana la 3,5 tone comercializat pe teritoriul Batranului Continent sa fie echipat din standard cu sistemul electronic de control al stabilitatii (ESP). Dar cati dintre soferi cunosc tainele sistemului ESP? De aceea, noi am decis sa realizam un scurt articol in care sa detaliem tehnologia care din 1995 si pana astazi a prevenit sute de mii de accidente.
Sistemul de control electronic al stabilitatii face parte din sistemele de siguranta active ale unui automobil. Dupa cum o spune si numele sau, programul are ca scop asigurarea stabilitatii automobilului in situatii speciale (pierderea aderentei) prin intervenirea asupra sistemului de franare si asupra cuplului generat de motor.
Sistemul ESP va integra intotdeauna mai multe tehnologii de siguranta activa si anume: ABS (sistem de antiblocare a rotilor) si TCS (sistem de control al tractiunii). Multumita acestor tehnologii, ESP-ul va putea frana rotile individual sau va fi capabil sa reduca puterea trimisa de motor catre roata sau rotile care au pierdut aderenta.
Componentele sistemului ESP
Sistemul ESP are in componenta sa 4 elemente:
1. Unitatea de control cu modulator electrohidraulic
2. Senzori pentru unghiul de virare
3. Senzor pentru masurarea vitezei rotilor
4. Senzor pentru masurarea acceleratiei laterale si pentru cel de viraj unghiular in jurul axei verticale
Pe baza informatiilor primite de la senzori, sistemul ESP va identifica situatiile critice, va compara directia dorita de sofer cu cea a masinii si va interveni atat asupra sistemului de franare, cat si asupra celui de management al motorului. Prin franarea selectiva a rotilor si prin reducerea cuplului motor, sistemul ESP este capabil sa aduca masina pe traiectoria de deplasare dorita de sofer.
De retinut:
Producatorii auto folosesc diverse abrevieri pentru acest sistem, insa componentele si rolul sunt similare.
ESP (Electronic Stability Programme) – Audi, Citroen, Mercedes-Benz, Hyundai, Jeep, Lamborghini, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, smart, Volkswagen
ESC (Electronic Stability Control) – Kia
VSC (Vehicle Stability Control) – Toyota
DSC (Dynamic Stability Control) – BMW, Ford, Mazda, Jaguar, Land Rover
VSA (Vehicle Stability Assist) – Honda
PSM (Porsche Stability Management)- Porsche
CST (Control for Stability and Traction) – Ferrari
VDC (Vehicle Dynamic Control) – Fiat, Nissan, Infiniti, Alfa Romeo, Subaru