Mai mare, mai spațioasă și mult mai luxoasă. Cu a patra generație, noua Skoda Fabia își depășește din ce în ce mai mult clasa. Numai când vine vorba de preț, cehii rămân precauți. Până la urmă, ar putea chiar să-l enerveze și pe Golf?
Este posibil așa ceva? Cândva, atunci când Skoda aducea pe piață o nouă generație Fabia, aceasta se afla pe buzele tuturor. De data aceasta, aproape că nimeni nu a observat. Dar totuși, acest lucru ar trebui să se schimbe. În esență, a patra generație nu aduce lucruri noi la formula cunoscută din cadrul Grupului VW. Utilizează platforma MQB-A0 de la Polo, are un posterior care ne aduce aminte de Scala și Kamiq, în timp ce silueta laterală ne face să ne gândim la VW. În față găsim aproape toate elementele vizuale întâlnite în acest moment în gama producătorului ceh, însă marea schimbare vine dacă aplicăm ruleta.
Modelul de față vine dotat cu un propulsor pe benzină cu trei cilindri, de altfel singurul pentru care poți opta pentru piața din România, însă versiunea de bază vine fără turbină. Chiar dacă avem o transmisie automată cu șapte trepte, cehii păstrează aerul clasic la interior și ne oferă o frână de mână cu mâner. Avem un instrumentar digital de 10,25 inchi (+371 de euro) de la care am apreciat modul de afișare minimalist și un ecran multimedia de 9,2 inchi, care nu se bucură de o rezoluție tocmai înaltă.
Din fericire, controlul climatic se realizează de la un set de comenzi fizice dedicate. Deși interiorul nu a fost binecuvântat de materiale premium, schema de culori negru-bronz (pachetul Nuba Copper) ridică astfel la rang vizual designul modern al planșei de bord și al tapițeriei.
După ce pornești, vei simți câteva vibrații din compartimentul motor, însă dispar după ce te pui în mișcare. Transmisia DSG gestionează corect resursele micului propulsor, performanțele reușind să fie decente: 9,6 secunde până la „sută' și o viteză maximă de 205 km/h, însă lucrurile nu mai stau atât de bine atunci când vrei să te deplasezi încet și lin. Plecările de pe loc sunt ceva mai smucite decât în cazul altor mașini din grup care utilizează aceeași combinație motor-cutie, iar golurile de putere sunt evidente până la intrarea în forță a turbinei. Din fericire, aceste mici neajunsuri pot fi remediate de către Skoda printr-un update de software.
Șasiul merită doar critici pozitive. Ampatamentul este acum mai lung cu nouă centimetri, iar acest lucru se face remarcat mai ales la locurile din spate, unde chiar și pasagerii de peste 1,8 metri înălțime își găsesc spațiul și confortul necesare. Mai mare este și portbagajul, care ajunge acum la un nivel cu totul impresionant pentru segmentul B, de 380 de litri, fiind la egalitate perfectă cu generația actuală a lui VW Golf.
Un lucru este clar, suspensia a beneficiat de un timp îndelungat în procesul de dezvoltare. Mașina absoarbe cu mult rafinament majoritatea imperfecțiunilor din asfalt, oferind totodată posibilitatea unor manevre demne de o sportivă. În sensul acesta te va ajuta și direcția, care face mașina să se simtă nesperat de agilă. Fiecare mișcare a volanului se traduce printr-un răspuns rapid al punții din față.
Și nu ar fi o Skoda dacă nu ar fi presărată cu tot felul de soluții ingenioase și practice. De la suporturi de pahar retractabile, locuri dedicate pentru smartphone și clasica atenție à la Rolls-Royce, adică umbrela inclusă în ușa șoferului, Fabia își va uimi utilizatorii mult timp după achiziție, mai ales dacă a fost configurată într-o culoare memorabilă, cum ar fi această combinație în două nuanțe (negru și portocaliu), care nu-i face plăcere doar obiectivului camerei, ci și ochilor, și, de ce nu, face mașina mult mai ușor de reperat în trafic.
În ceea ce privește partea financiară, cel mai ieftin exemplar Fabia poate fi cumpărat pentru 15.174 de euro, însă aici vei primi echiparea Ambition (de bază), un motor aspirat și o cutie manuală cu cinci trepte. Pentru aproximativ 1.600 de euro în plus te poți bucura de încă 30 CP și de o transmisie cu șase trepte, în timp ce DSG-ul te va mai costa încă 1.500 de euro, însă aceasta din urmă nu este chiar „de luat'.
Prima impresie
Utilizare perfectă a spațiului, mult confort și idei practice gata integrate. Prețuri corecte. Interiorul arată modern, dar materialele utilizate sunt ieftine. Transmisia DSG putea fi mai bine integrată.
Date tehnice
Motor L3, turbo – Cilindree 999 cmc – Putere max. 110 CP la 5500 rpm – Cuplu max. 200 Nm între 2000 și 3000 rpm – Transmisie tracțiune față/automată DSG, 7 tr. – L/l/h 4108/1780/1459 mm – Masă proprie 1.216 kg – Portbagaj 380–1.190 l – 0–100 km/h 9,6 s – Viteză max. 205 km/h – Consum (WLTP) 5,6 l/100 km – Emisii (WLTP) CO2 127 g/km – Preț de la 18.274 de euro
Verdict
Mai lungă, mai lată, mai spațioasă. Noua Skoda Fabia se apropie de clasa compactă mai mult decât niciodată. De asemenea, nivelul de maturitate a crescut substanțial. Se simte bine și din spatele volanului, însă noi am alege o transmisie manuală pentru și mai multă distracție.