După un facelift tehnologic, Audi își invită rivalii la un comparativ. Viitorul este digital. Așa că Audi, un adevărat avangardist al tehnologiei, l-a dotat pe A3 cu ultimele tehnologii de infotainment disponibile la un preț pe măsură. În plus, aceasta nu este singura noutate pe care o aduce compacta din Ingolstadt lansată în 2012, care împarte aceeași platformă cu echilibratul VW Golf, câștigător în serie în testele AUTO BILD. Recent restilizatul A3 cu motor pe benzină în trei cilindri și-a demonstrat deja supremația în fața lui Mercedes-Benz A 180, dar acum vrem să vedem cum se descurcă în fața concurenței cu motorizări diesel. Așa că l-am comparat cu cinci competitori capabili, dotați cu propulsoare vioaie și economice, cu puteri de 150 CP-160 CP, care au prețuri de pornire cuprinse între 20.500 de euro și 30.060 de euro cu TVA.
Locul 6 – Volvo V40 D3
Nu numai Audi, dar și Volvo a fost recent revizuit. Pe lângă retușurile estetice și îmbunătățirile privind integrarea telefoanelor inteligente, modelul suedez a rămas exact cum îl știam: un cruiser relaxat. La acest caracter se potrivește perfect dieselul de 2,0 litri, care oferă o accelerație puternică și are cel mai mic consum din test, de numai 4,7 l/100 km. Și fiabilitatea pe care a demonstrat-o până acum este remarcabilă, V40 fiind printre primele 10 modele din clasamentul testelor noastre de anduranță.
Trenul de rulare inspiră o stare de calm, înghițind cu plăcere denivelările, iar habitaclul este concentrat pe confort. Scaunele mari și moi parcă te invită să te tolănești, iar antifonarea merită puncte în plus. Ne-am fi dorit, totuși, mai mult feedback de la direcție…
Astfel, caracterul lui V40 îl privează de multe puncte în tabelele de valorizare, căzând astfel pe ultima poziție. Însă câștigă simpatia noastră, pentru că Volvo nici nu vrea să fie bun la toate.
Locul 5 – Ford Focus 2.0 TDCi
Aflat în producție de 6 ani, Ford este cel mai vechi model din test. Dar asta nu înseamnă că se descurcă onorabil. Un aport esențial îl are reglajul reușit al trenului de rulare, care îi permite lui Focus să acopere eficient majoritatea denivelărilor. Direcția ascuțită este prea sensibilă la viteze de autostradă, însă pe un drum virajat se simte foarte bine. Cu această ocazie iese în evidență și dieselul de 150 CP și 370 Nm, care asigură reprize rapide și încântă șoferul printr-un sunet înăbușit, grav, asemănător unui motor pe benzină de mare cilindree.
Și atunci de ce se clasează Focus abia pe locul 5? Pentru că Ford pierde puncte la calitatea fabricației și la alegerea materialelor, iar oferta de spațiu pentru locurile din spate este destul de limitată. Și chiar dacă ecranul tactil al sistemului de infotainment este mai ergonomic decât înainte de facelift, tot se simte în urma modelelor rivale.
Locul 4 – BMW 118d
Motorul longitudinal și tracțiunea spate sunt bune pentru o experiență de condus plăcută, însă nu fac bine spațiului interior. Cu toate că Seria 1 este mai lungă cu 7 cm decât Golful, BMW-ul este foarte înghesuit în spate. Chiar și accesul este îngreunat de uriașele pasaje ale roților. În față, ocupanții se simt și ei cam apropiați, însă stau pe scaune excelente, cu suport lateral ferm, iar volanul și schimbătorul nu ar fi putut să fie mai la îndemână.
Este o plăcere să conduci un BMW cu transmisie manuală, pentru că timoneria selectorului e precisă, iar motorul se turează automat la retrogradare. Alegem modul de rulare Sport și simțim cum mașina devine mai fermă, grație trenului de rulare adaptiv (opțiune de 1.120 de euro), iar ESP-ul cu reglaj fin admite o ușoară subvirare pe virajele adordate curajos. Nicio altă compactă nu creează o legătură atât de strânsă între șofer și drum, iar pentru asta admirăm de fiecare dată Seria 1.
Locul 3 – Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTi
Opel și-a făcut foarte bine temele și a rezolvat problemele vechii Astra (prea puțin spațiu, masă proprie ridicată, comenzi ambigue pe consola centrală). În noua generație, patru adulți și bagajele aferente se simt bine chiar și la drumurile lungi. Trenul de rulare este reglat pentru a oferi un confort bun la rulare, mai ales că acum nu trebuie să mai suporte o greutate mare.
Doar la trecerile peste denivelările scurte se simt câteva șocuri un mic defect care poate fi trecut cu vederea. Astra se prezintă în acest test cu cea mai mică cilindree, dar cu cel mai puternic motor (160 CP) și cu cea mai mică greutate (1358 kg cu 136 kg mai ușoară decât Volvo V40). Așa că Opelul pleacă agil de pe loc, însă se împiedică uneori în timoneria ușor imprecisă a schimbătorului, iar dieselul este cam zgomotos dincolo de 3.000 rpm. Încă un plus: dieselul are al doilea cel mai bun consum din test: 4,9 l/100 km.
Locul 2 – Audi A3 Sportback 2.0 TDI
Comparativ cu versiunea anterioară, recent restilizatul A3 are câteva trăsături prin care iese mai bine în evidență. Farurile cu xenon intră acum în echiparea standard, iar noua fizionomie a zonei frontale este mai pătrunzătoare. Și privit din spate, noul A3 arată distinct, având o nouă grafică a blocurilor optice, care arată spectaculos noaptea.
În interior se face imediat remarcat noul instrumentar de bord digital Virtual Cockpit, care dispune de un ecran de 12,3 inchi. Audi oferă acest echipament doar împreună cu sistemul multimedia MMI Plus, iar prețul total al acestora nu este deloc ușor de digerat: 3603 euro. Audi a introdus în ofertă și o sumedenie de sisteme de asistență, dar majoritatea dintre acestea sunt opționale. Oricum, o mână prea libertină prin configurator poate ridica ușor prețul acestei compacte premium la nivelul unui A6. Din fericire, nu numai opționalele hi-tech îl fac pe A3 să fie o mașină foarte bună.
Chiar și cu trenul de rulare standard, bavarezul plutește suveran peste denivelări, iar selectarea amortizoarelor adaptive (1.120 de euro) face ca mașina să poată deveni și rigidă atunci când se abordează un stil de conducere sportiv. Spre deosebire de toate celelalte modele din test, acest Audi a avut transmisie cu ambreiaj dublu, care lucrează superb alături de dieselul de 150 CP, pregătind tot timpul următoarea treaptă pentru a fi schimbată fulgerător. Și nu numai accelerațiile sunt impresionante, dar și modul în care A3 frânează, oprindu-se de la 100 km/h în doar 34,7 m. Și asta după ce a repetat procedura de 10 ori consecutiv!
Locul 1 – VW Golf 2.0 TDI
Audi și-a șlefuit cu mare atenție diamantul din clasa compactă, făcându-l să strălucească prin abilitățile și mai ales prin dotările sale. Și cu toate astea, Golful, fratele său mai ieftin, cu care de altfel și împarte platforma mecanică, se impune detașat în acest comparativ. Cum este posibil așa ceva? Explicăm imediat.
În primul rând, ambele folosesc aceeași motorizare 2.0 TDI de 150 CP, și chiar dacă Audi a venit la acest test echipat cu transmisia S tronic cu ambreiaj dublu, Golful a avut un avantaj la suspensie, fiind dotat cu trenul de rulare adaptiv (opțiune de 958 de euro), care i-a adus un avantaj major la confort. Astfel, deși Audi are 4 puncte în plus la categoria dinamică, Volkswagenul îl depășește cu 13 puncte la confort.
Iar avantajul Golfului se mărește și la celelalte categorii, pentru că nicio altă compactă din acest test nu oferă la fel de mult spațiu interior, o vizibilitate la fel de bună în toate direcțiile sau o ergonomie mai bună per total. Dieselul este la fel de silențios și în Golf, în ciuda pretențiilor premium pe care le ridică A3, iar mulțumită etajării inspirate a cutiei de viteze manuale de la VW, acesta obține un consum mai mic cu 0,7 l/100 km decât Audi.
Suspensia adaptivă este incredibil de capabilă: acolo unde Opel începe să tremure, iar Volvo să se clatine, Golful rulează liniștit. Direcția este precisă și relaxantă, iar scaunele oferă un confort bun la drum lung. Toate aceste caracteristici te fac să te simți excelent în Golf, care reușește să facă multe lucruri mai bine decât fratele său de concern recent restilizat. Unde mai pui și că A3 este mai scump cu vreo 6.000 de euro la bază.
Clasament pe scurt
VW Golf 2.0 TDI – Cel mai echilibrat model din test. Preț ușor piperat.
Audi A3 Sportback 2.0 TDI – Aproape la fel de bun ca Golf, însă mai puțin spațios și mai scump.
Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTI – Motor puternic, spațios, cu preț corect. Podium pentru Astra!
BMW 118d – Mașina celor care se simt piloți. Spațiu limitat, preț mare.
Ford Focus 2.0 TDCI – Câștigător la raportul preț/puncte. Însă se simte vechi deja…
Volvo V40 D3 – Un model plăcut, charismatic,fără ambiții mari la capitolul dinamică.
Verdict
Golf rămâne regele clasei compacte, iar asta nu o poate schimba nici măcar recent revizuitul Audi A3. În timp ce rivalii săi își permit unele slăbiciuni, VW acumulează puncte la toate capitolele, impunându-se detașat. Mașina asta parcă a fost proiectată pentru a câștiga comparativele AUTO BILD
cuma asa… nu e dacia sandero pe primul loc..? :((
Urmaresc an de an aceste teste comparative facute de Autobild si.. Golful este pe primul loc, invariabil. Cred ca daca il testam alaturi de BMW X6 tot el va iesi primul ! Din pacate, vanzarile arata altceva..