Tehnic vorbind, avem în față un SAC (Sports Activity Coupé). Primul contact cu versiunea facelift a lui baby X6 ne-a adus cheile unui BMW X4 nou-nouț. Unde mai pui că pe hayon scrie M40i, distracția poate începe.
Totul a început ca un experiment. Prima generație a lui BMW X4 a venit ca un răspuns la popularitatea aproape nebănuită de care se bucura X6, pe atunci singurul SUV-Coupé din gama BMW. Primul X4 a fost bazat pe generația F25 a lui X3, model care se afla deja la mijlocul vieții comerciale. Se pare că experimentul a funcționat, deoarece, de atunci și până acum, BMW a vândut peste 400.000 de exemplare X4 la nivel mondial.
A doua generație a sosit la patru ani distanță și a venit cu dimensiuni mai mari pe toate planurile (+81 mm lungime, +37 mm lățime și +52 mm înălțime). Chiar și așa, platforma Cluster Architecture (CLAR) le-a permis inginerilor BMW să ofere o mașină mai ușoară cu 50 kg, lucru care se recunoaște cel mai bine de la volan.
În vara lui 2021 au fost prezentate versiunile facelift ale lui X3 și X4, iar ambele au beneficiat de o atenție deosebită din partea bavarezilor. Modelul de față aduce schimbări consistente atât la partea frontală, cu faruri modernizate, elemente aerodinamice mai ascuțite și o grilă redesenată, cât și la posterior, unde dispune de o bară nouă și de o semnătură luminoasă ușor diferită pentru stopuri. Schimbările sunt și mai impresionante la interior, unde X4 a fost adus la zi, fiind acum în linie cu cele mai noi modele BMW. Ecranul instrumentarului de bord afișează noua grafică, în timp ce ecranul multimedia ajunge acum la 12,3 inchi în diagonală, iar sistemul de operare rulat este iDrive 7.0. Evident, suportul pentru Android Auto și Apple CarPlay este wireless.
Consola centrală a fost și ea schimbată, iar butonul start-stop a fost mutat în partea de jos, unde întreg calupul de comenzi, dar și levierul transmisiei automate sunt împrumutate de la Seria 3/Seria 4. În continuare, ergonomia este atent studiată, iar calitatea materialelor refletă perfect prețul. În versiunea de bază, X4 pornește de la 53.788 de euro, dar dacă alegi cea mai puternică motorizare pe benzină, prețul va sări din start cu 20.000 de euro. Mai adaugi și o întreagă suită de opționale, iar mașina din fața noastră ajunge la un preț de listă de aproape 94.000 de euro…
Totuși, după ce te urci la volan, înțelegi repede de ce ai ales un X4 M40i. Sub pedala din dreapta ai la dispoziție 360 CP oferiți de exemplarul propulsor cu șase cilindri în linie. Mai mult decât atât, motorul beneficiază și de suport mild-hybrid (+11 CP). Aceastra se traduce printr-o serie de porniri și opriri limitate în care nu simți asta. Inginerii BMW au fost atât de mulțumiți de rafinamentul motorului, încât au renunțat la butonul de la care se putea opri sistemul start-stop. Totuși, acesta este dezactivat în modul Sport. Aici merită făcută o precizare, deoarece X4 M40i dispune de trei moduri de ascuțime în modul Sport: Standard, Plus și Individual, cel din urmă permițând setarea preferențială a amortizoarelor, direcției, motorului și transmisiei.
Sport Plus este modul în care X4 M40i se dezlănțuie cu adevărat. Comutăm și transmisia în modul Sport cu o simplă mișcare a levierulul către stânga, iar acum nivelul de adrenalină ajunge la 11. Motorul cu șase cilindri produce un sunet extraordinar, inconfundabil, fiind plăcut atât pentru cei din interior, cât și pentru cei de la exterior. Da, BMW încă știe să facă un motor și o evacuare care să sune cu adevărat bine.
Probabil și mai impresionant decât motorul este șasiul mașinii. Sigur, nivelul de fermitate este ridicat, chiar și în modul Comfort, dar acest lucru nu va deranja pe cineva care știe exact pe ce a dat banii.
Direcția răspunde excelent, iar zâmbetul de pe buze atinge cote maxime chiar și în viraje, moment în care chiar te întrebi dacă ocupi un loc într-un SUV. Scaunele M Sport au grijă ca tu și pasagerul tău să rămâneți pe poziție, însă pasagerii din spate nu vor fi la fel de mulțumiți, bancheta din spate având șezutul complet plat. Totuși, măcar se vor mulțumi cu un loc cât de cât acceptabil pentru cap și pentru genunchi.
SUV-Coupé, ce invenție! Cine ar fi crezut că va ajunge atât de departe? Poate că va deveni și plăcerea noastră vinovată într-o zi.
Prima impresie
Unora le plac SUV-urile cu plafon plonjat. Chiar multora, însă nu mă număr printre ei. Totuși, mașina merge ca în vis, iar motorul cu șase cilindri este mai cremos ca niciodată.
Date tehnice
Motor L6, turbo, amplasat longitudinal, suport mild hybrid – Cilindree 2998 cmc – Putere max. 360 + 11 CP (motor termic + electric) între 5200 și 6500 rpm – Cuplu max. 500 Nm între 1900 și 5000 rpm –
Transmisie tracțiune integrală/cutie automată cu 8 tr. – L/l/h 4752/1938/1621 mm – Masă proprie 1.920 kg – Portbagaj 525-1.430 l – 0–100 km/h 4,9 s – Viteză max 250 km/h – Consum 8,7-9,5 l/100 km – Emisii CO2 198-215 g/km – Preț de la 73.364 de euro, model testat 93.888 de euro cu TVA inclusă.
Verdict
BMW X4 a ajuns în 2022 cu schimbări importante la bord. Este mai modern, mai tehnologizat și mai ascuțit. Versiunea M40i reprezintă în continuare alegerea ideală pentru cei care își doresc un SUV cu adevărat sportiv. Pardon, SAV.