VALORI ESENȚIALE

 

Liniștea și bunăstarea sunt neprețuite. Sau pot avea prețul unui Mercedes EQB 300 4MATIC.

Dintr-o călătorie care a decurs perfect  îți vei aminti multe despre locuri și peisaje, cu siguranță. Dar despre mașina cu care ai călătorit? Dacă nu ți-a lăsat vreo impresie discutabilă, e foarte probabil să nu îți amintești nimic anume referitor la aceasta. Ceea ce ar fi total injust, cu atât mai mult în cazul unui automobil Mercedes EQB 300 4matic.

Suntem de acord, nu trebuie să te mulțumești cu puțin și nici măcar cu suficient. Dar nu ar trebui să insiști sau să faci eforturi solicitante pentru mai mult decât destul. Cam pe aici pare să fi fost calibrată filosofia lui EQB. Clientela mărcii Mercedes-Benz are, prin definiție, pretenții premium și producătorul german are grijă să pună în fiecare dintre seriile sale de modele acel „destul' aducător al deciziilor de cumpărare. Acestea fiind spuse, cum stau lucrurile în privința lui Mercedes EQB 300 4MATIC? Cam așa: este vorba despre alternativa cu propulsie 100% electrică a seriei Mercedes-Benz GLB, adesea promovată sub imaginea unui „baby G'. De aici desprindem sugestia că îi lipsește masivitatea Clasei G, dar să fim serioși: cu o lungime de 4,68 m și un ampatament de 2,83 m, EQB 300 4MATIC de la Mercedes-EQ este deja destul de mare – și aici intervine acel „destul' menționat mai devreme.

 

Practic, EQB se înscrie în standardele SUV-urilor de clasă medie. Următorul produs pe scara ierarhică a gamei Mercedes-Benz ar fi seria EQC, care nu e semnificativ mai mare în dimensiuni și, prin abordarea de design, bate în altă direcție decât EQB (cea a sedanurilor sau breakurilor din Clasa C, mai precis). Ca urmare, luând aici în considerare personalitatea sa cu tușă G, Mercedes EQB 300 4matic poate fi considerat ca fiind un „destul' cu ceva în plus, cu un factor tentant aparte.

Printre argumentele adesea aduse în favoarea lui EQB se numără și opțiunea dotării cu 7 locuri. Categoric, cele cinci locuri de pe primele două rânduri oferă condițiile de ședere așteptate de la un Mercedes-Benz. Mașina din testul nostru nu a avut 7 locuri, dar, vizibil, amplasarea a două scaune rabatabile în spațiul de după banchetă presupune condiții de acces și ședere potrivite mai ales copiilor. Apreciem și ideea banchetei culisante. Datorită acestei facilități, se poate alege dozarea preferabilă între un portbagaj mai încăpător și un spațiu mai generos pentru pasagerii de pe banchetă în funcție de situația de utilizare. Volumul util standard al versiunii cu cinci locuri: 495 de litri (cea cu 7 locuri dispune de 465 l).

Cât despre locurile din față, acolo chiar nu se fac observate niciun fel de limitări de confort sau de ergonomie. Planșa de bord cu ecran panoramic nu mai reprezintă o noutate conceptuală pe fondul celor mai evoluate concepte actuale ale interioarelor Mercedes, dar este bine gândită funcțional și, cumva, rimează bine cu ideea de „baby G' – unde Clasa G este cunoscută pentru tradiționalismul designului. Calitatea materialelor și acuratețea asamblării sunt de top, în conformitate cu cartea de vizită a mărcii. Efectul estetic al suprafețelor și butoanelor cu aspect de metal satinat ține deja de nivelul rafinamentului.

 

În cazul variantei EQB 300 4MATIC vorbim despre două motoare electrice (unul aflat la puntea din față, celălalt la puntea din spate), sistemul de propulsie fiind creditat cu o putere de 228 CP și un cuplu de 390 Nm. Cifre consistente, dar să nu uităm că ele se aplică unui vehicul cu masa proprie de 2175 kg. Chiar și așa, se obțin accelerații de la 0 la 100 km/h în 8,0 s, iar caracteristica de cuplu uniformă și lipsa unei transmisii cu trepte de viteză care să necesite schimbări asigură răspunsuri spontane și viguroase la apăsarea pedalei din dreapta la indiferent ce viteză. Atenție, însă, la apăsarea accelerației „cu sete': intervalele de conducere agresivă au impact considerabil în reducerea autonomiei. În principiu, autonomia oficială de 423 km nu pare nerealistă din câte am observat în mers, însă ea nu va fi atinsă în regim de autostradă sau în conducere rapidă.

Am evitat deliberat termenul de „conducere sportivă' pentru că așa ceva nu se regăsește în vocația lui EQB 300 4MATIC, cel puțin nu atât timp cât mașina este echipată cu pneuri „eco', având rezistență redusă la înaintare, dar și limite sesizabile de aderență. Rularea dincolo de limitele asfaltului este recomandabilă preponderent pe soft-road și teren cu denivelări nu prea ample. Caracteristicile de trecere și (încă o dată) pneurile „eco' nu se potrivesc cu tema rulării în zone offroad tipice, cu grad ridicat de dificultate. De remarcat: gestiunea electronică a tracțiunii integrale și a stabilității s-a dovedit a fi eficientă în optimizarea motricității și a traiectoriei.

 

Ceea ce impresionează foarte plăcut în privința condițiilor de călătorie pe care le oferă EQB 300 4MATIC de la Mercedes-EQ: confortul suspensiei și rularea în liniște. În pofida formelor mai degrabă masive ale caroseriei, zgomotul la vânt este redus (coeficientul aerodinamic mic, Cx=0,28, demonstrează că tema a fost luată în serios).

Înainte de a încheia, notăm că prețul mașinii testate aici este de 71.993 de euro. Printre opțiunile incluse se numără vopseaua metalizată Blue Denim, tapițeria din piele Neva gri, suspensia Comfort, farurile LED High Performance, pachetul Edition 1 (printre altele, include AMG Styling, camere cu acoperire de 360 de grade și cruise-control inteligent Distronic) și pachetul Premium Plus II. Cu titlu orientativ, prețul său de bază a fost de 47.983 de euro.

CONCLUZIE
EQB 300 4MATIC este un Mercedes cu dimensiuni cumpătate, dar plin de generozitate la toate celelalte caracteristici.

Adaugă un comentariu