Noi am scris-o, dar se pare ca a fost pregatita undeva, mai sus. Cu toate ca se anunta o splendida vreme de vara, ceva s-a intamplat in ziua in care Audi R8 5.2 FSI, Nissan GT-R si Porsche 911 Turbo s-au infiintat la circuitul Hockenheim. Orizontul a fost cuprins de nori grei de ploaie, care cu greu au rezistat sa nu crape pana ce au ajuns exact deasupra pistei. Dintr-o data, s-a lasat un intuneric apasator, iar vantul rece a inceput sa ciufuleasca padurea de pe dealurile invecinate.
Rafalele de ploaie isi schimbau mereu directia, de parca o mana aflata in ceruri tinea neaparat sa se asigure ca Hockenheimring va fi udat cat se poate de eficient, la debit de dus sub presiune. Pe o astfel de vreme, te intrebi daca vreun gand injurios la adresa divinitatilor ar putea avea urmari mai rele. Sau ar fi mai bine sa consideri ca e doar o incercare mai grea decat cea la care te asteptai. Tot asa cum capriciile zeilor nu pot suferi amanare, nici testul nostru nu putea.
Inchirierea circuitului si sincronizarea imprumutarii celor trei coupé-uri supersport sunt lucruri care nu se rezolva oricand si cat ai bate din palme. Cel putin, nu pe Pamant. In pofida furtunii deosebit de persuasive, confruntarea dintre noul Audi R8 5.2 FSI si concurentii sai, Nissan GT-R si Porsche 911 Turbo, nu putea fi contramandata din zdrobitor de multe motive.
Asadar, dupa ce s-a consumat faza de impact maxim a vremii vitrege, s-a trecut la treaba. In fond, testul devenea cu atat mai interesant din moment ce automobilele implicate dispuneau de tractiune integrala.
Audi R8 5.2 FSI este modelul cel mai bine conceput pentru prestatii pe circuit
Pentru Audi R8 5.2 FSI era momentul de gratie. Inaintasii sai cu transmisie Quattro au muncit din greu pentru „progres prin tehnologie“. Tanarul aici de fata se afla in situatia de a valorifica roadele acestei munci. Anume pentru acest moment de glorie, caroseria i-a fost conturata cu linii gratioase, iar proportiile parca i-au fost stabilite intr-un studiu al Academiei de Arte.
Coupé-ul marcii din Ingolstadt poarta astfel mesajul perfectiunii: tehnica perfecta, in fuziune cu designul perfect. In plus, are motorul cel mai puternic, cu cei mai multi cilindri si cea mai mare cilindree. Spre deosebire de concurentii sai, R8 5.2 FSI nu foloseste niciun sistem de supraalimentare.
Prin comparatie, strict in ceea ce priveste infatisarea exterioara, Nissan GT-R are botul oarecum lung, iar Porsche 911 Turbo are spatele voluminos. Stim foarte bine din ce motiv: coupé-ul nipon are motorul amplasat in fata, iar cel german isi poarta propulsorul in consola posterioara. Audi R8 este singurul model din test care a fost construit conform configuratiei sportive optime, cu motorul amplasat central.
Cumva, toate aceste detalii dau sugestia ca Nissan si Porsche au ajuns in elita performerilor pornind de la forme „inferioare” supersportivitatii absolute, ca urmare a unor eforturi de perfectionare consecvente, in timp ce R8 5.2 FSI este un talent nativ.
Nissan GT-R a reusit cel mai rapid tur de Hockenheimring pe asfaltul ud
Nissan GT-R este asemenea legendarilor samurai. Nu arata nici a fotomodel si nici nu are o expresivitate evident agresiva. Il vezi si, dintr-o data, simti ca te afli in fata unei masini rapide. Cat de rapida? Audi si Porsche vor fi surprinsi sa afle… Porsche duce mai departe traditia sportivitatii cladite timp de generatii in familia coupé-urilor de la Zuffenhausen. Cuvantul sau de ordine: eficientizare. 911 Turbo are cilindreea cea mai mica, dar momentul maxim cel mai mare.
Nissan GT-R are modul sau discret si aparte de a se face apreciat. Un samurai pare, mai mult sau mai putin, un om obisnuit pana cand face primul gest razboinic. Iar in spatele potentialului sau dinamic se afla mai bine de 50 de ani de experienta dedicata seriei GT-R. Daca vrei sa-l conduci relaxat in regim cotidian, nimic mai usor. Daca vrei sa te initiezi in artele martiale ale volanului, tot GT-R este partenerul potrivit.
Automobilul dispune de rezerve de putere generoase si de o repartitie echilibrata a masei pe rotile din fata si pe cele din spate, datorata configuratiei constructive de tip Transaxle (motorul se afla in fata, cutia de viteze se afla in spate). Masa, de aproape 1,8 tone, chiar daca nu favorizeaza dinamismul si agilitatea, asigura o apasare ferma a rotilor pe suprafata de rulare, avantajand aderenta.
GT-R este automobilul pe care ajungi destul de curand sa-l intelegi si sa-l controlezi bine la limita. Feedback-ul din partea directiei si a suspensiilor are o mare importanta in acest sens, la care se adauga buna stabilitate a masinii. Raspunsul la comenzi este prompt, dar nu are un caracter la fel de spontan ca si in cazul coupé-urilor germane. In conditii de carosabil alunecos, cand este preferabila evitarea bruscarilor, asta ajuta.
In linie dreapta, GT-R dovedeste o motricitate impresionanta. Cronometrarea noastra, facuta pe ploaie, are relevanta numai in cadrul acestui test. Nissan GT-R a reusit cel mai rapid tur de Hockenheimring ud in 2:17:20 minute. Din acest punct de vedere, Audi si Porsche nu l-au putut egala. Notam ca GT-R beneficiaza in dotarea standard de cutia de viteze cu ambreiaj dublu, in timp ce R8 5.2 FSI si 911 au cutii manuale obisnuite, cu sase trepte.
Porsche 911 s-a dovedit cea mai mare provocare in materie de pilotaj
Porsche 911 Turbo este o masina extraordinara. Nici pilotii, nici conducatorii auto obisnuiti nu se vor opune acestei opinii. Dar sa nuantam un pic pe aceasta tema: Porsche 911 Turbo este deosebit de exigent in privinta pilotajului. Spatele greu, cuplul motor mare si ampatamentul scurt sunt principalele motive pentru care exploatarea totala a masinii necesita o experienta consistenta de pilotaj.
Ce-i drept, agilitatea este uimitoare, cu conditia sa ai o precizie chirurgicala in fiecare bracare si dozare a gazelor. Altfel, fiecare accelerare spre iesirea din viraj are mari sanse sa degenereze intr-un derapaj tete-a-queue. Pe asfalt ud, pastrarea sistemului PSM cuplat va inlesni conducerea, insa va penaliza mult prestatia dinamica. In testul de fata, Porsche 911 Turbo s-a dovedit cea mai mare provocare in materie de pilotaj. Satisfactia de a ajunge sa-l stapanesti este enorma. Pe de alta parte, cel mai rapid tur de circuit cu 911 Turbo, rezolvat in 2:19:94 minute, a fost mai lent decat rezultatele lui Nissan GT-R si Audi R8 5.2 FSI. Spre deosebire de celelalte doua coupé-uri (superperformante, insa bine armonizate conceptual), Porsche 911 Turbo are un caracter de masina extrema. In conditii de aderenta critice, asta il afecteaza, indiferent cat de bun este pilotul de la volan.
Audi R8 5.2 FSI este singurul dintre cele trei coupé-uri care se prezinta ca si cum ar fi fost de la bun inceput proiectat pentru pilotajul de circuit. Echilibrul foarte bun, dat de amplasarea centrala a motorului, ajuta in parcurgerea ultrarapida a curbelor largi. Finetea directiei este remarcabila, iar lipsa turbo-lagului (motorul este aspirat) favorizeaza dozarea eficienta a acceleratiei si exploatarea rezervelor de putere. Pe de alta parte, urcarea in ture nu decurge cu aceeasi impetuozitate ca in cazul motoarelor turbo.
Coupé-ul bavarez ar fi fost capabil de performante mai bune pe asfalt ud daca ar fi avut diferentiale autoblocante la fiecare punte. Dar pastrarea traiectoriei nu ar mai fi fost la fel de naturala. Acesta ramane singurul aspect discutabil al lui R8 – altfel, o masina exemplar pusa la punct. Foarte probabil, pe aici pe undeva se gaseste si explicatia timpului pe tur de circuit (2:17:55 minute), un pic inferior fata de al lui GT-R.
Audi R8 5.2 FSI are cea mai buna acuratete a comenzilor, nu lasa nicio clipa senzatia de „greu“ (cazul lui GT-R) sau de „greu de controlat“ (cazul lui 911 Turbo), reprezentand o demonstratie convingatoare de sportivitate high-tech.
Decizia de a-i acorda primul loc lui Audi R8 5.2 FSI vine ca urmare a unei aprecieri de ansamblu, nu numai in virtutea cronometrarii pe circuit ud. In plus, daca pista ar fi fost uscata, aproape sigur Nissan GT-R nu i-ar mai fi facut fata lui Audi R8 5.2 FSI si, de asemenea, sunt sanse serioase ca si 911 Turbo (cu tot caracterul sau naravas) sa fi obtinut un timp mai bun pe turul de circuit fata de coupé-ul nipon. Sa nu uitam: dincolo de chestiunea secundelor cronometrate, samuraiul mai are un argument taios: pretul. Cand confruntarea se muta de la circuit la demersul convingerii cumparatorilor, vor mai fi cu adevarat determinante caracteristicile rafinate ale lui Audi R8 5.2 FSI?
Locul 1 – Audi R8 5.2 FSI
Audi R8 propune sportivitate rafinata si un design demn de Academia de Arte. Foarte bun comportament dinamic, dar puternicul motor asiprat, de cilindree mare, nu urca in ture la fel de dezinvolt ca propulsoarele turbo ale concurentei.
Locul 2 – Nissan GT-R
Are masa cea mai mare, o solutie constructiva exotica (de tip Transaxle) si o infatisare cu multa personalitate. A reusit sa stabileasca timpul cel mai scurt pe turul de circuit ud. Excelenta alegere pentru non-conformisti, motivata si de pret.
Locul 3 – Porsche 911 Turbo
Coupé-ul marcii din Zuffenhausen se adreseaza mai ales cunoscatorilor. Masina este deosebit de agila, iar stabilitatea este mai delicata decat a concurentilor. Deseori, directia se stabileste folosind atat volanul, cat si acceleratia.