Dupa mai bine de 60 de ani de cand primul automobil Ferrari a facut primele ture pe roti, pronuntarea celebrului nume italian genereaza instantaneu in minte asociatii legate de viteza, putere, stil spectaculos si preturi exorbitante. Putina lume mai constientizeaza ca, inainte de a deveni un simbol legendar al domeniului automobilelor sportive, Ferrari a fost numele unei persoane.
In momentul prezentarii coupé-ului 365 GTB/4, Enzo Ferrari infiintase deja propria marca de automobile, de 21 de ani. Timp suficient pentru ca Enzo sa-si fi cristalizat propria viziune despre automobilul sport suprem, mai ales ca omul avea in spate o experienta competitionala vasta, acumulata inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial. Aparitia lui Ferrari 365 GTB/4 in 1968 a marcat o adevarata revolutie stilistica: trecerea de la designul competitional traditional (forme rotunjite, faruri carenate) la un stil cu mesaj estetic de avangarda. Lansarea lui 365 GTB/4 ramane o referinta in istoria marcii, pentru ca masina materializeaza simultan ideea lui Enzo Ferrari privitoare la coupé-ul supersport perfect si deschiderea spre viitor pe care o transmite designul caroseriei.
Enzo Ferrari spunea ca masina sport perfecta are motor V12 in fata
Enzo Ferrari sustinea ca masina sport perfecta trebuie sa aiba un motor V12 aspirat amplasat in fata, tractiunea pe rotile din spate si cel mult doua locuri. Enzo Ferrari a parasit lumea noastra in 1988, insa ideile sale se regasesc mai departe, in automobilele pe care marca Ferrari le produce acum. Ferrari 599 GTB Fiorano reprezinta ilustrarea actuala a idealului trasat de Enzo Ferrari.
Sub capota sa din fata se gaseste un motor V12 capabil sa urce dezinvolt in ture, care antreneaza rotile din spate si astfel ofera senzatii incomparabile celor doi pasageri care pot lua loc in masina. Vederea unui exemplar 599 GTB Fiorano alaturi de coupé-ul 365/4 GTB constituie o experienta de caracter transcendental. Apropierea fizica a celor doua masini poarta doua mesaje distincte, care genereaza o perceptie de paradox: asemanarile de fond si de esenta sunt imediat sesizabile insa, simultan, izbitoarele diferente tehnologice confirma scurgerea celor 36 de ani dintre momentele de lansare a lui 365 GTB/4 si 599 GTB Fiorano.
Oare o masina sport de 352 CP care rezolva in sase secunde proba de accelerare de la 0 la 100 km/h poate fi considerata depasita? Conform termenilor in care a fost formulata intrebarea, raspunsul acestei intrebari ar trebui sa fie afirmativ. Dar daca veti avea vreodata privilegiul sa luati loc la volanul unui coupé 365 GTB/4, sa nu va asteptati ca raspunsul la comenzi sa vina ca la o masina actuala.
Directia este fina, insa nu ofera feedback-ul celor mai moderne sisteme asistate, si suspensia are mai putina fermitate decat v-ati fi asteptat. Apoi, nimic nu intervine pentru evitarea blocarii rotilor daca dozarea apasarii pedalei de frana e gresita, dupa cum nimic nu intervine pentru a inhiba patinarea, daca dozarea apasarii pe acceleratie e gresita. Cum sa mergi tare cu o asemenea masina? N-a spus nimeni ca ar fi simplu, insa efortul merita. Pe masura ce se acumuleaza kilometrii si virajele parcurse, creierul conducatorului se calibreaza pe comportamentul dinamic. Astfel, se dezvolta o comunicare foarte directa cu masina, asa cum nu se mai poate obtine in cazul unui automobil supertehnologizat. Placerea pilotajului, insa, se va face simtita numai dupa acomodarea cu comportamentul masinii.
Ferrari 365 GTB/4, o masina de 352 CP, poate fi considerata ca fiind depasita?
Este putin probabil ca, dincolo de ceea ce presupune conducerea unui 365 GTB/4, sa ajungi sa te acomodezi cu scaunele, al caror spatar e prea scurt, si cu volanul prea subtire. Un alt anacronism sunt jantele cu spite Borrani, avand ceva din eleganta unor bijuterii filigranate, dar care suporta greu solicitarile presupuse de performantele coupé-ului. Aceste jante trebuie sa fie centrate frecvent.
Dupa ce l-ati parcat pe 365 GTB/4, puteti rasufla usurat. Urmeaza adevarata sesiune dedicata placerii de a conduce. Ferrari 599 GTB Fiorano este un vehicul al actualitatii, care promite sa ofere acces la performanta suprema imediat si face asta in mod convingator. Pornesti motorul si nu trebuie sa te preocupi de eventualele intreruperi pe care le poate da la inceput aprinderea, din cauza motorului rece. Sofisticatul V12 cu patru supape pe cilindru maraie la relanti ca un pradator trezit din somn si nu ezita deloc sa se puna in miscare atunci cand pilotul i-o cere. Datorita cutiei de viteze secventiale F1, schimbarea vitezelor este un deliciu, fiind suficienta actionarea clapetelor de la volan.
In pofida infatisarii feroce, 599 GTB Fiorano are o atitudine cooperanta
Desi 599 GTB Fiorano are o putere mult mai mare in comparatie cu inaintasul sau, conducerea sa este mult mai lesne de deprins. Contributia sistemelor electronice de siguranta activa este determinanta in acest sens. Cu alte cuvinte, chiar daca nu prea te pricepi, masina nu te lasa sa gresesti. Senzatia de securitate si acuratete a comportamentului este cu mult peste 365 GTB/4. Puristii ar putea fi suparati pe acest model, pentru ca tehnologia sa estompeaza diferentele de nivel de pregatire a pilotilor. Daca nu se pune problema unei parcurgeri contra cronometru a turului de circuit si intra in discutie numai placerea de a conduce sportiv o masina de exceptie, 599 GTB Fiorano poate fi privita inca de la primul contact ca un dar divin. Desigur, masina ofera performante de varf, care sunt mult deasupra abilitatilor conducatorului normal, insa are o atitudine cooperanta, indiferent cat de tare stie sau nu stie sa mearga cel de la volan. Privit din acelasi punct de vedere, 365 GTB/4 este la fel de naravas ca si calutul cabrat de pe capota.
Nimic nu sintetizeaza mai bine diferenta tehnologica dintre generatiile acestor automobile decat volanul. Ferrari 365 GTB/4 are un volan cu spite metalice gaurite, in timp ce miezul volanului de la 599 GTB Fiorano contine butonul pentru pornirea motorului, comutatorul pentru modurile de conducere si al dispozitivelor electronice, plus un airbag. La cele mentionate, se adauga clapetele pentru schimbarea treptelor de viteza, aflate in spatele „covrigului“. Impresionanta diferenta! Astfel ar putea arata viziunea remanenta dupa consumarea extraordinarei intalniri peste timp dintre doua ilustre coupé-uri Ferrari.