Într-un Fel, este ca și cum ai avea voie de la zâna cea bună a automobilelor să-ți materializezi trei dorințe. Prima, hai să zicem, ar putea fi să conduci un Ferrari F300?
De ce nu ai alege să treci deșertul african cu un Land Rover? Sau să faci celebrul drum american Route 66 într-un cabrio gen „muscle car'? Pentru cei de origine germană, varianta cea mai plauzibilă ar fi să se suie în Mercedes-AMG Project One și să beneficieze de consilierea pilotului Lewis Hamilton, aflat prin zonă cu mașina lui de Formula 1. Nici nu-i o dorință din cale-afară de greu de realizat: mare lucru – doar trebuie să faci rost de cel mai avansat prototip supersport, să îi dai o pauză lui Lewis Hamilton și să-l pui să vină la tine cu monopostul de curse…
Vestea bună: toate cele menționate mai sus nu sunt chiar imposibil de pus cap-coadă. Mercedes tocmai a transportat singurul exemplar Project One de peste 1000 CP la Los Angeles pentru a-l expune la salonul auto, iar Lewis Hamilton își face vacanța, cu tot cu cei doi câini ai săi, pe lângă LA. Dacă vreun coleg din redacția germană Auto Bild are treabă pe acolo (sigur a vorbit cu zâna), cu atât mai bine pentru el.
Până la urmă, întâlnirea a avut loc aproape de Hollywood, în incinta aeroportului Inyokern, într-un peisaj tipic californian. Ca și mulți alții dintre noi, el știe că Project One constituie în sine concretizarea unui vis la care nu mulți producători auto pot aspira: aducerea pe stradă a celei mai avansate tehnologii de competiție în proporție de 100%. Nimeni nu a făcut asta până acum mai bine decât a făcut-o AMG. Sub lumina soarelui care se ridică a apărut între timp și monopostul de Formula 1. Cele două automobile nu seamănă doar în privința formei aripioarei dorsale, toată partea tehnică e similară. Project One are 1054 CP, însă în spatele scaunului de la volan se găsește doar un mic motor de 1,6 litri. Cilindreea discretă nu ar fi suficientă nici pe departe pentru obținerea unei asemenea prestații, dar în sprijinul său vin patru motoare electrice: unul pentru antrenarea turbinei de supraalimentare, unul situat chiar în proximitatea propulsorului V6 cu benzină și alte două, montate la puntea din față.
Resursele de propulsie astfel puse la un loc cu greu i-ar permite coupe-ului să se țină după o mașină de Formula 1. Marele AMG accelerează într-o clipită de la 0 la 100 km/h, poate să atingă 200 km/h în mai puțin de 6 secunde și va continua să ia viteză până când la bord vor fi afișați 350 km/h. Cel puțin așa ne spune teoria. Acum vine vestea proastă: deoarece hipercarul AMG e un prototip în curs de dezvoltare, lar în caroseria sa se află, pentru moment, doar motoarele electrice.
Pe de altă parte, e mai plăcut să te afli în postul său de conducere decât în cel al monopostului numit „W08 EQ Power+. Pentru moment, motorul acestuia lipsește cu desăvârșire. Într-un scenariu realist, un astfel de V6 cu existență efemeră ar trebui să aibă prin apropiere vreo patru mecanici de asistență plus timp de lucru pentru a fi pornit și pus la punct în funcție de parametrii respectivei sesiuni de pilotaj. Ca urmare, monopostul s-a deplasat împins de-a lungul întregii sesiuni foto. Dar și acest lucru ne-a învățat ceva despre performanță: împingând, devine mai ușor de înțeles cum de sunt așa rapide mașinile de Formula 1. Masa e factorul determinant, monopostul cântărind cu tot cu motor 728 kg – deci jumătate dintr-un Opel Astra.
Până la urmă, singura componentă complet funcțională a întregului scenariu din aceste pagini a fost Lewis Hamilton. Energic și bine dispus în acea zi, el a oferit cu generozitate detalii despre ambele automobile implicate. În fond, nimeni nu are cum să le cunoască mai bine decât el. Cu mașina de Formula 1 își face meseria la fiecare cursă de Grand Prix, iar la dezvoltarea lui Project One este direct participant, încă de la începutul lucrărilor.
„Mulți s-au lăudat cu așa ceva, dar numai Mercedes va aduce la modul serios tehnologia Formulei 1 pe drumul public sub forma unui automobil înmatriculabil' – a declarat britanicul, după care s-a urcat la bordul lui Project One. Poziția la volan este apropiată de aceea pe care i-o oferă „mașina de serviciu'. Volanul e plin de butoane și, asemenea materialelor de finisare, pare să fi venit direct din monopostul de Formula 1. Carbon adevărat, alcantara bine întinsă – prototipul a fost asamblat cu finețe, mai degrabă asemenea unui Mercedes exclusivist decât ca un vehicul extrem. Lucru clar: Project One nu e un exponent al sportivității clasice. Cei care au văzut cât de mari sunt porțiunile de îmbinare a componentelor unui interior de Ferrari Enzo vor aprecia strădania celor de la Mercedes.
Hamilton n-a pierdut mult timp la fața locului. Timpul său costă mult, iar el nu e genul care își permite să piardă, pe niciun plan. Într-o bună zi, Project One va fi cu totul pus la punct și va putea să demonstreze în fața tuturor ce poate mașina. În momentul de față, toate cele 275 de exemplare preconizate spre a fi construite sunt deja vândute. Referitor la asta, Dieter Zetsche, cel mai înalt executiv de la Mercedes-Benz, a spus: „Vom face câțiva oameni fericiți și pe mulți alții, frustrați.' Asta e, nimeni nu poate concura cu zâna automobilelor.