Un pneu dezumflat nu trebuie neapărat să fie înlocuit. Există metode de reparație sigure și accesibile.
Să vezi pneul pe jantă, asta e enervant, mai ales atunci când profilul său e încă gros. Pentru cei care vor siguranță absolută, prima tentație va fi înlocuirea acelui pneu cu unul nou. Dar stai așa, că nu poți să pui unul singur, trebuie să schimbi simultan anvelopele unei punți și asta înseamnă că ai de cumpărat două. Ajungem astfel la tema de studiu de astăzi: este pneul dezumflat recuperabil? Pentru a răspunde la întrebare, mai întâi trebuie să aflăm cauza pierderii presiunii. Asta nu e foarte complicat. Se ia un spray cu spumă de ras și se stropește pneul (montat pe roată) peste tot. Apoi se umflă. Pe acolo pe unde se face remarcată o suflare sau o bolboroseală, pe acolo iese aerul. Nu pierdeți din vedere: la această probă, ventilul trebuie să stea fără capac! Cel mai probabil este ca problema să fie localizată la banda de rulare, permanent expusă în mers tăierii sau înțepării. Apoi, pe listă mai intră pierderile de etanșeitate în zona de contact dintre pneu și jantă sau ventilul defect (acesta din urmă ar fi simplu de înlocuit).
Citește și:
Lumea PLÂNGE pe străzi: Nu-l vom mai vedea vreodată pe Michael Schumacher! Adevărul DUREROS!
O NOUĂ metodă de FURT din maşini face ravagii! Iată cum te păcălesc HOŢII cu o monedă
Scene UIMITOARE: Operație pe inimă, pe marginea drumului pentru salvarea unui motociclist
COD RUTIER 2019. Motive de bucurie pentru ŞOFERI! Iată noua LEGE
Toţi ŞOFERII DE TIR trebuie să ştie: iată noul DISPOZITIV OBLIGATORIU din 15 iunie
Bandă de rulare
Deteriorările benzii de rulare pot fi mai ușoare sau mai profunde, ceea ce va fi lesne de evaluat. Unele nu sunt reparabile.
Ce e de făcut:
Găurile din banda de rulare – de obicei, se află și un cui acolo – pot fi reparate la atelierele de vulcanizare. Cei de acolo scot pneul de pe jantă și plantează dinspre interior un fel de ciupercuță de cauciuc, pe care o etanșează.
Ce nu se poate face:
Dacă gaura are un diametru mai mare de 6-8 mm sau pneul are o tăietură, problema nu se mai soluționează prin reparație.
Flancuri
Flancul pneului are de suportat masa mașinii. În această zonă a pneului se ating cele mai înalte temperaturi la rulare.
Ce e de făcut:
Dacă pneul nu a fost umflat la presiunea corectă, specificată de producătorul automobilului, flancul a fost suprasolicitat. Crăpăturile sale sunt greu de detectat cu ochiul liber, dar o tăietură datorată unui obiect contondent se va vedea. Slăbirea flancurilor duce, eventual, la explozia pneului.
Ce nu se poate face:
Tăieturile sau înțepăturile datorate impactului cu un obiect contondent nu trebuie reparate, chiar dacă se găsesc unii care să susțină că ei pot face asta fără niciun fel de risc ulterior.
Ventil
Un scuipat depus pe capătul valvei va arăta dacă iese aer pe acolo. Asta ar fi cea mai simplă dintre problemele posibile.
Ce e de făcut:
Se apasă capul valvei cu o șurubelniță și i se dă drumul, să revină sus. Dacă a fost doar blocat cu praf, acesta tocmai a fost suflat și reparația e gata. Dacă ventilul e defect, se pune unul nou.
Ce nu se poate face:
Nu este exclusă compromiterea etanșeității dintre corpul valvei și jantă sau, pe de altă parte, deteriorarea acestuia. Așa ceva se va rezolva numai la un atelier de vulcanizare.
Marginea jantei
În această zonă se face contactul dintre pneu și jantă, prin intermediul unui material de etanșare.
Ce e de făcut:
Uneori, coroziunea afectează priza materialului de etanșare la jantă și aerul iese pe acolo. Alteori, deformarea jantei duce la așa ceva. În niciunul dintre aceste cazuri nu se poate interveni doar cu mijloace casnice.
Ce nu se poate face:
Dacă janta are vreo îndoitură evidentă, datorată unui impact serios, reparația devine imposibilă. Urmează cumpărarea unei jante noi și apoi, bineînțeles, montarea și verificarea pneului.
Sfatul nostru
Referitor la pneuri, ce nu poți rezolva personal cu efort minim, se cere a fi rezolvat în atelierele de specialitate. De obicei, nu e scump și știi că poți conta pe eficiența tehnologiei profesionale. Dincolo de asta, verificați regulat presiunea din pneuri!