Atenție la cumpărarea unui BMW X5 din prima generație: dacă te uiți la un preț mic, poți alege un exemplar cu probleme, ca modelul nostru din test, și până la final costurile vor crește exponențial.
Nimic altceva decât un allrounder și-au propus să ofere dezvoltatorii de la BMW atunci când au proiectat primul SUV al companiei. Primul BMW X5 (2000-2006) capitaliza valorile clasice ale unui automobil de lux, sistemul de tracțiune integrală și poziția înaltă de ședere. În niciun caz însă nu și-au dorit să se abată de la sloganul atât de important pentru marcă, „Plăcerea de a conduce. Rezultatul a fost o mașină care era surprinzător de agilă în viraje pentru un colos de 2,3 tone. {i, în același timp, una care țopăia dintr-o denivelare a căii de rulare în alta. Conducerea relaxată ar trebui să arate cu totul altfel.
Împreună cu puternicele motoare V8 pe benzină (286-360 CP), relaxarea nu rezistă oricum mai mult decât până la prima oprire la pompă: sub 13 litri de benzină Super Plus este imposibil, norma e pe la 17 litri, iar un consum de 20 l/100 km nu e deloc ieșit din comun. Unitatea cu șase cilindri 3.0i de 231 CP are probleme cu o masă atât de mare și, în plus, e destul de rară. Cele mai populare au fost dieselurile de 3,0 litri, cea mai înțeleaptă alegere. Versiunea 3.0d (184 CP, 218 CP din 10/2003) se descurcă cu aproximativ 10 litri la sută. Atenție: filtrul de particule nu a fost oferit standard decât după 10/2005.
Exemplarul nostru de test este reprezentativ pentru multe X5 mai vechi: la 8.990 de euro, acest BMW vechi de 15 ani este extrem de scump. Jumătate din acest preț ar fi rezonabil ca bază de pornire – dacă starea tehnică este una bună. Dar nici măcar o cutie de viteze proaspăt recondiționată și care schimbă treptele ireproșabil nu poate compensa pentru numeroasele probleme constatate: două anvelope care au deja 12 ani, scurgeri la radiator, un burduf de planetară uzat, hayonul atacat de rugină, spoilerul lovit în față și servodirecția care pierde ulei. Acest BMW X5 va avea nevoie de reparații costisitoare.
BMW X5: Dacă e prost întreținut, reparațiile necesare pot depăși valoarea de revânzare a mașinii
Cel mai vechi BMW X5 (E53) are deja 15 ani, și asta se vede și din problemele semnalate. Motorizările pe benzină sunt într-adevăr fiabile, dar pierderile de lichid pe la radiator se pot solda cu distrugerea motorului din cauza supraîncăzirii. De asemenea, dieselurile de 3,0 litri nu ar trebui să aibă probleme majore, dacă nu au fost conduse frecvent în sarcină maximă. În acest caz, victime sigure sunt turbocompresorul și garnitura de chiulasă. Indiferent de tipul combustiei, cutiile de viteze automate (din 2003 cu șase trepte) au înregistrat un număr mare de defecțiuni. La automata cu cinci trepte, convertizorul de cuplu se uzează rapid, deșeuri din aluminiu blochează orificiile de ungere, ceea ce duce la scoaterea prematură din uz a cutiei de viteze. Caseta de direcție capătă, în timp, jocuri și pierde frecvent ulei, iar frânele și anvelopele lui BMW X5 se uzează într-un ritm accelerat. Mecanismul de ridicare a geamurilor defect și petele de rugină de pe marginea ușilor și a hayonului sunt, de asemenea, defecțiuni frecvente.
Rugina
din zona inferioară a hayonului, marginea inferioară a ușilor și de pe toate elementele trenului de rulare este ceva obișnuit.
Sistemul de frânare
Cu o mașină grea și rapidă ca BMW X5, elementele sistemului de frânare se uzează rapid. Un set de discuri și plăcuțe de frână pe față costă de la 700 de lei.
Caseta de direcție
Pierderi de ulei și jocuri apar frecvent la caseta de direcție a lui BMW X5. Înlocuirea casetei de direcție este scumpă, dar o recondiționare a acesteia este posibilă, coborând costurile.
Sistemul de răcire
Un radiator cu scurgeri, ca în cazul mașinii noastre, nu e o problemă mare, dacă defectul este descoperit la timp, iar motorul nu este afectat din cauza supraîncălzirii. Un radiator nou pentru 4.4i costă aftermarket de la 650 de lei.
Geamuri
O clemă din plastic se rupe foarte ușor. Soluția: instalarea unui nou mecanism de acționare, care costă aftermarket de la 350 de lei.
Cutia automată
În cazul unei defecțiuni sau al pierderilor de tracțiune, consultați un atelier de remanufacturare. În cel mai rău caz, o cutie recondiționată costă cel mult 2.500 de euro. BMW solicită pentru o cutie automată nouă, inclusiv montajul, în jur de 5.000 de euro.
Burduful de planetară
O slăbiciune relativ benignă este ruperea burdufului planetarelor față. Dacă articulația nu este deteriorată, înlocuirea burdufului este relativ ieftină.
Turbina la 3.0d
Reprizele frecvente cu accelerația la podea se soldează cu arderea garniturii de chiulasă și defecțiuni ale turbocompresorului.
Verdict
Singura alegere rezonabilă este un 3.0d mai nou, cu filtru de particule, istoric verificabil, caiet de service la zi și garanție de la dealer. Un astfel de BMW X5 poate fi găsit de pe la 12.000 de euro. Dacă vrei să dai mai puțin, te vei lovi de probleme costisitoare, ca în cazul nostru.