Subsidiara aristocrată a Toyota a lansat primul SUV hibrid: Leux RX. După zece ani, cotațiile la second-hand sunt bune.
Psst. SUV-ul greu se strecoară aproape fără zgomot din locul de parcare, grație motoarelor electrice și se îndepărtează complet silențios. Când subsidiara Toyota, Lexus, a introdus acum zece ani pe piață RX 400h, părea că viziunile viitorului s-au transformat brusc în realitate. Un SUV de clasă mare, silențios și curat cu propulsia electrică, în timp ce consumă combustibil cât o compactă în modul hibrid. Nu numai scepticii și-au pus atunci întrebări în fața acestei minunății: oare funcționează? Și cel mai important: pentru cât timp?
Zece ani mai târziu, știm: da, funcționează. Ba chiar extrem de bine. Sistemul de propulsie extrem de complex, compus dintr-un motor V6 pe benzină de 3,3 litri, un angrenaj planetar dublu, o baterie Ni-Mh de 288 de volți și două motoare electrice, nu are niciun fel de slăbiciuni. Defecțiunile sunt la fel de rare ca și șoferii nemulțumiți, chiar și bateria este încă plină de prospețime. Cu Lexus RX devine clar, într-o manieră impresionantă, de ce japonezii sunt lideri în ceea ce privește dezvoltarea modelelor hibride.
Este cu atât mai impresionant, cu cât sofisticata tehnologie nu necesită niciun efort din partea șoferului. Nu trebuie încărcat la priză, nu are butoane sau programe de rulare suplimentare. Pur și simplu bagi benzină, pui maneta cutiei automate în D și pornești. La început doar electric, motorul V6 preia aproape fără să se audă sarcinile de la motorul electric. Un stil de conducere calm, anticipativ va fi răsplătit cu un consum de sub 9 l/100 km. Cutia de viteze CVT asigură o rulare fără smucituri, funcția de monitorizare a fluxului de energie va trezi în cel de la volan ambiția de a economisi. Dacă trebuie, însă, RX își poate schimba complet personalitatea. Combinate, motoarele asigură o putere maximă de 272 CP și un cuplu maxim enorm, de 750 Nm. Acum, hibrida de două tone ajunge la 100 km/h în opt secunde impresionante, viteza maximă fiind limitată la 200 km/h. Totuși, acestea se plătesc prin sunetul acut al motorului, efectul neplăcut de praștie al cutiei cu variație continuă și consumul care crește la peste 15 l/100 km. Chiar și trenul de rulare nearmonios, frânele slabe și direcția moale și fadă pot fi trecute în dreptul neajunsurilor, care capătă acum o importanță mărită. Nu, sistemul hibrid asigură plăcere prin economie și atunci când Lexus RX 400h rulează silențios. Această calitate va dura, probabil, foarte mult.
Lexus RX: ce nu ne-a plăcut
Printre cunoscători, Lexus are o imagine ireproșabilă. Și asta pe bună dreptate, după cum o dovedește și mașina noastră de test. Chiar dacă este unul dintre primele exemplare lansate, totul funcționează ireproșabil. Slăbiciunile lui Lexus RX sunt în altă parte. Comportamentul dinamic nu are nimic sportiv, chiar dacă RX este un cruiser excelent, dar ceea ce va deranja mai mult este portbagajul, care are doar 439 de litri. Ar mai putea fi o problemă pentru cei care vor să tracteze o rulotă (nu pot), dar cei care vor calitate vor trece peste asta.
Baterie
Ironic, bateria convențională este subdimensionată și se va goli adesea dacă se rulează pe distanțe scurte.
Electronică
Când se supraîncălzește, motorul intră în programul de avarie. În 2013 a fost o rechemare pe acest subiect.
Volumul rezervorului
Destul de mic, la 65 de litri. Condus rapid, Lexus RX are o autonomie de sub 400 de kilometri.
Rugina muchiilor
Aceasta nu este o problemă la Lexus. Dar dacă ridicarea pe cric se face fără precauție ca în acest caz, trebuie luate măsuri.
Discurile de frână
Datorită greutății mari, uzura este destul de rapidă. După 30.000-80.000 km, acestea trebuie înlocuite.
Verdict
Lexus RX face totul simplu, chiar și o tehnologie extrem de complicată, care are potențialul de a rezista pentru eternitate. Mai puține bătăi de cap decât în cazul lui RX e greu să găsești la altă mașină. Cu o condiție: să treci peste dinamica deficitară și portbagajul mic.