Întrebarea de 13.000: Opel Insignia SH sau Lada Vesta nouă?

Ce ne indică o tratare rațională când prețul e același: Opel Insignia „second din 2017 cu 33.850 de kilometri la bord sau Lada Vesta nouă?

Pont cât mai sigur  pentru o achiziție care să nu-ți aducă dureri da cap – aceasta a fost ideea de plecare pentru articolul de față. În curtea dealerului Autohus din Bockel se afla un Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI cu vechime de aproape trei ani, ceva întru totul corespunzător intenției. Prețul afișat era de 13.500 de euro, calculul deprecierii arătându-ne că mașina și-a pierdut 62,5% din valoare!

Breakul Opel Insignia are conformitate Euro 6 și, fiind vorba despre linia de dotare Innovation, dispune de sistemul Navi 900 cu conectivitate extinsă IntelliLink. Mai menționăm aici scaunele încălzite și funcția park-pilot. Referitor la rulaj, acesta abia trecuse dincolo de pragul de 30.000 km. Excelente condiții de achiziție pentru un break de clasă medie.

Cu convingerea că am găsit o mașină second-hand imbatabilă din perspectiva practic-familială, am pornit mai departe în căutarea unei oferte cumva comparabile pentru a completa subiectul. Colegul Lars Jakumeit s-a gândit că ar fi momentul să forțăm un pic regulile: „avem în garajul redacției mașina de test nouă Lada Vesta SW. Prețul său este la același nivel cu al Insigniei SH. Ce-ar fi să le punem la un loc?'

Principalul argument pentru care o astfel de comparație nu ține ar fi că Insignia Sports Tourer și Vesta SW sunt din clase diferite. Cât de-spre tehnologia și factorii de confort oferiți de cele două mașini, diferența are formă de prăpastie. Pe de altă parte, Vesta vine cu avantajele uzurii zero și al garanției de producător.

Pe scurt, Lada Vesta , cu rulaj la bord de aproximativ 80 km, a pornit către Bockel (în apropiere de Bremen) pentru a se întâlni cu Insignia. Ce se poate spune despre echiparea mașinii rusești? Anacronism total. Dotarea standard include senzori de parcare, cruise control, kit handsfree bluetooth pentru telefon și geamuri acționate electric – cu asta, gata.

Comportament rutier? Încă din limitele orașului se face simțită imprecizia direcției. Amuzant pentru moment, dar nu și pe termen lung. Resursele de putere ale motorului aspirat de 1,6 litri nu sunt de fel generoase. Cu trei oameni la bord și ceva echipament foto în portbagaj, se manifestă deja semne de efort în fazele de accelerație.

Singurul avantaj tehnic al Ladei ține de simplitatea constructivă care, implicit, îngustează spectrul defecțiunilor posibile. Când obosești de la zgomot și corecțiile direcției, oprești și iei o pauză – simplu și plăcut! Dată fiind lungimea sa de numai 4,42 m, spațiul pus la dispoziția pasagerilor din față și din spate este neașteptat de mare. Condițiile de ședere sunt, în linii mari, convenabile.

Lungimea breakului Opel este mai mare cu 50 cm, trecând un pic peste 4,90 m. În asemenea condiții, era de așteptat ca spațiul din habitaclu să fie superior. Cât despre volumul portbagajului în configurația cu 5 locuri, acesta nu e cu mult mai mare față de al lui Vesta SW.

Diferența de clasă și de tehnologie se simte din plin în conducerea și dinamica lui Opel. Confortul pe care îl oferă pe distanțe lungi este apreciabil. Motorizarea mașinii din aceste pagini nu este întru totul reprezentativă pentru prima generație Insignia. Acest 1.6 CDTI de 136 CP are prestații decente, dar rularea în sarcină îi pune limitele în evidență imediat.

Sonoritatea sa aspră (la care contribuie și lanțul de distribuție), chiar dacă nu e neapărat intensă, este de-acum binecunoscută. Una peste alta, cine s-a orientat către tema Insignia diesel va fi mai satisfăcut de versiunea 2.0 CDTI, având distribuție cu curea.

Opel Insignia ar trebui tratat cu atenție în privința cutiei de viteze. Seria M32 este, cum s-ar spune, un copil cu probleme. La un moment dat, treptele întâi, a cincea și a șasea devin mai greu de selectat. Cauza: uzura rulmentului din partea din spate a carcasei, rulment care începe să se și miște în locașul lui.

Fără demontare și înlocuire, sfârșitul întregii cutii este aproape. Nici generația imediat următoare, montată pe automobilele Opel începând din vara anului 2016, nu are o fiabilitate exemplară, dar se prezintă mai bine.

După ce conduci Lada Vesta SW, începi să te gândești că avantajul său de mașină nouă ar putea fi ceva strict psihologic. Nu va fi ușor să precizezi la ce anume mașina rusească stă mai bine decât un Opel de trei ani vechime în stare bună, cu excepția rulajului afișat la bord. Dar avantajul ăsta se duce rapid.

 

Nici Opel din 2017, nici Lada din 2019 nu sunt beton. Sunt preferabile slăbiciunile SH?

Automobilele Opel Insignia cu motorizări diesel produse în intervalul dintre 2013 și 2016 au fost rechemate anul trecut în cadrul unei operațiuni vaste de update pentru soft, vizând funcționarea defectuoasă a mai multor dispozitive. Alte rechemări au vizat potențiale defecte de aprindere ale capselor de la airbaguri și uzura prematură a capetelor de tacheți.

La motoarele 1.6 CDTI au fost semnalate probleme cu lanțul de distribuție – schimbarea acestuia presupune 14 ore de lucru. Dieselul de 2,0 litri, ca și majoritatea variantelor cu benzină au curea de distribuție, care este mai ușor de înlocuit.

Sistem de navigație

Sistemul Navi 900 IntelliLink este semnificativ mai rapid în operare decât vechiul DVD 800. În testul de anduranță AUTO BILD, el s-a defectat de câteva ori.

Încălzire în scaune

De-a lungul anilor de fabricație ai primei generații, încălzirea în scaune a rămas un punct slab. De cele mai multe ori, circuitul șezutului s-a întrerupt, însă au existat și cazuri cu cel din spătar. În principiu, pentru rezolvare, scaunul trebuie să fie înlocuit.

Circuit de eșapament

Cam pe tot circuitul de eșapament, deși are numai doi ani vechime, se poate vedea rugină. Rezistența redusă la coroziune a acestuia e ceva tipic Opel.

Cutie de viteze

Subdimensionarea rulmenților conici predispune la apariția defectelor. Gălăgia și selecția dificilă afectează mai ales treptele de viteză 1, 2, 5 și 6.

 

Verdict

Cei care simpatizează cu Lada nouă trebuie să fie conștienți de limitele ei în materie de performanțe și confort, plus oarece variabile care țin de fiabilitate (are garanție, dar o defecțiune înseamnă nu numai bani, ci și deranj). Insignia trece printr-o depreciere violentă până la prima revânzare – cu atât mai bine pentru cumpărătorii SH, mașina având destul de oferit la banii respectivi.

Adaugă un comentariu