A doua generație VW Touareg e solidă de felul ei și îi stă mai bine fără prea multe opțiuni. Am testat un exemplar ieșit pe poarta fabricii în 2013. Avea 131.950 de kilometri la bord și se afla la vânzare la un preț de 21.680 de euro.
Cumva domol din fire și inofensiv – aceasta este principala notă de expresivitate a lui VW Touareg II. Masivitatea dominatoare a precedentei generații nu se mai regăsește în designul său, deși cotele de gabarit considerabile sunt tot pe acolo. Seria Touareg a defrișat pentru VW o cale de succes la vârful zonei SUV, acolo unde zburdau deja Mercedes Clasa M, BMW X5 și, bineînțeles, nobilul Range Rover.
Cine nu se lăsa furat de peisajul vieții de lux putea primi – de exemplu – motorizări V6 și suspensie pneumatică la un scor oarecum decent, conform obișnuințelor VW. Touareg II a lăsat în urmă vremurile tablourilor de instrumente aglomerate și ale selectoarelor de transmisie opulente, gen jumbo-jet.
Începând din 2010, cea de-a doua generație a lui Touareg a promovat o aparență oarecum modestă pentru marele său interior (probabil, cu intenția de a elibera calea extinderii ofertei de SUV-uri Q ale mărcii Audi). Uneori îți vine a crede că te-ai suit într-un Tiguan mai mare.
Nu va trece, însă, neobservată îmbunătățirea calității de fabricație. Uzina din Slovacia s-a ținut bine de treabă, dovadă fiind că, după 6 ani de la punerea în circulație, acest Touareg ajuns în nordul Germaniei nu dă niciun semn de oboseală, pe nicăieri.
Nu se face încă simțit niciun fel de semn care să te rețină de la impulsul unor incursiuni off-road. În varianta dotată cu amortizoare convenționale, confortul la rulare rămâne convenabil. Acesta devine impresionant dacă mașina dispune de suspensia pneumatică (opțională), lăsându-ți senzația că te afli la volanul unui covor zburător.
Respectiva percepție ar putea fi întărită și de garda la sol mare a lui Touareg (până la 300 mm), tocmai bună pentru abordarea fără emoții a porțiunilor de teren dificil. Din nefericire, complexitatea platformei tehnice prezintă un anume risc de erori de funcționare sau defecțiuni în cazul exemplarelor second-hand.
Din acest motiv, părerea noastră este că suspensia convențională rămâne preferabilă. Alte câteva opțiuni care, dacă lipsesc de pe mașina examinată, nu ar trebui să le duceți dorul: sistemul keyless-go, navigația, încălzirea staționară și farurile active cu xenon. Foarte simplu: ce nu există nu se poate strica. Bucurați-vă de simplitate!
Cea mai frecvent întâlnită motorizare este turbodieselul V6 – are destulă vigoare și nu consumă chiar mult. Începând din 2014, acesta are conformitate cu normele Euro 6.
Cea mai problematică variabilă este suspensia pneumatică
Compresoare care își pierd eficiența, răspunsuri ezitante ale gestiunii electronice, senzori defecți sau umezeală care a pătruns în sistem: numărul riscurilor care pot duce la funcționarea eronată a suspensiei pneumatice este ridicat. Ce-i drept, toate acestea au un numitor comun: costurile de reparație sunt ridicate.
Altfel, Touareg II este un vehicul solid și realmente fiabil. Cutia de viteze automată cu 8 trepte este mai fiabilă decât transmisiile DSG. În octombrie 2014, introducerea epuratoarelor catalitice de tip SCR la versiunile turbodiesel a stabilit conformitatea acestora cu normele antipoluare Euro 6.
Sistemul de navigație
Funcționează încet, se blochează, pierde sincronizarea. Cu puțin noroc, un upgrade la soft va rezolva asta.
3.0 TDI
Lanțul de distribuție (care se lărgește) și sistemul său de întindere (care nu mai compensează suficient) pot produce probleme. Consumul de ulei este, de obicei, în limite de bun-simț.
Rugină pe dedesubt
Nu este exclusă, dar nici nu constituie o problemă simptomatică. Cei care observă apariția ruginei ar putea lua ușor măsuri de îndepărtare și prevenție.
Puntea din față
Capetele de bară sunt adesea afectate prematur de uzură, mai ales că destui dintre posesorii de VW Touareg conduc în manieră dinamică.
Verdict
VW Touareg îmbină tenta premium cu o latură practică bine pusă la punct. După câțiva ani de la fabricație, prețul său nu mai e inaccesibil. Cei interesați ar trebui să caute mașini întreținute conform recomandărilor producătorului (unii posesori au mai sărit termenele de întreținere).