Cel mai dificil raliu hard enduro din lume, Red Bull Romaniacs, a ajuns la ediția cu numărul 18. Aceasta a demarat pe 27 iulie cu o sesiune de calificări off-road într-o clădire aflată în construcție.
Spaniolul Alfredo Gomez, cu numărul 3 de concurs, a fost cel mai rapid pe traseul care a inclus urcarea a cinci etaje și o tură pe acoperiș. Pilotul iberic a încheiat raliul pe locul trei la ediția precedentă și astfel și-a asigurat un tratament preferențial în etapa maraton. Cea din urmă a fost introdusă în acest an și implică două zile de concurs fără asistență tehnică.
Surpriza sesiunii de calificări a fost Pol Tarres din Andorra, concurent la clasa Bronze cu numărul de concurs 302. El a reușit să ajungă pe acoperișul clădirii în construcție în șaua unei motociclete de aproape 200 de kilograme, Yamaha Tenere 700. Aceasta din urmă este o motocicletă din clasa Adventure, semnificativ mai mare și mai grea decât cele cu care aleargă majoritatea concurenților.
Cursa din România este una dintre cele pe baza cărora a fost realizată Seria Mondială de Hard-Enduro, iar anul acesta a fost inclusă în FIM World Hard Enduro Championship. Totodată, etapa de la Sibiu este și cea mai lungă din Campionatul Mondial de Hard Enduro. În cadrul ediției 2021 vor alerga concurenți din 50 de țări, iar cei de la clasa Gold, cea mai dificilă, vor puncta și în clasamentul mondial.
Înainte de această etapă, liderul clasamentului mondial de hard enduro, Billy Bolt din Marea Britanie, aleargă în Red Bull Romaniacs în șaua unei motociclete Husqvarna. Al doilea în clasamentul mondial este Manuel Lettenbichler, din Germania, care aleargă cu un KTM și a câștigat ultimele ediții Red Bull Romaniacs. Pe locul trei în clasamentul mondial este tot un britanic, Graham Jarvis, care aleargă cu un model Husqvarna și are șase victorii la Gold în Romaniacs. Pe lista concurenților de la clasa Gold a revenit și Sandra Gomez, din Spania, singura femeie care a terminat traseul Romaniacs la această clasă.
Evident, competiția are și numeroși înscriși din România. La clasa Gold, Norbert Jozsa este văzut cu șanse de a termina în top 10, în timp ce legendarul Emanuel 'Mani' Gyenes va participa la clasa Silver în acest an. Mani a alergat la fiecare etapă de Red Bull Romaniacs disputată până acum, indiferent de accidentările și problemele medicale pe care le-a suferit. Și în acest an, Mani se recuperează după o accidentare, dar a ales totuși să își continue drumul în Romaniacs.
În mod interesant, ediția 2021 a Red Bull Romaniacs va avea mai mulți concurenți care sunt cunoscuți în mod special pentru rezultatele dintr-un alt sport – schiul alpin. Mai precis, la clasa Silver va alerga Marcel Hirscher, medaliat olimpic cu șase titluri mondiale și 20 de globuri de cristal (8 la Cupa Mondială, 6 la slalom și 6 la slalom uriaș). Tot la clasa Silver aleargă elvețianul Justin Murisier, un alt schior alpin de succes la nivel mondial. În 2006, Alex Antor din Andorra – participant la două ediții ale Jocurilor Olimpice de Iarnă, a reușit să termine pe podium la clasa Pro, actuala clasă Gold de la Romaniacs.
Red Bull Romaniacs 2021 se va derula în perioada 27-31 iulie și are în premieră o etapă maraton, inspirată de clasa cu același nume din Raliul Dakar. În cadrul etapei maraton, concurenților nu li se permite să apeleze la echipele de asistență tehnică între ziua a doua și ziua a treia de concurs. Așadar, fiecare concurent va trebui să își repare singur motocicleta la finalul celei de-a doua zile de traseu. Această etapă maraton a fost gândită de organizatorii concursului de mai mulți ani, iar planificarea sa a început în 2019. Potrivit lui Martin Freindademetz, organizatorul Red Bull Romaniacs, etapa maraton va fi decisivă pentru podium la cele cinci clase – Gold, Silver, Bronze, Iron și Atom.
Cel mai dificil raliu hard enduro din lume a primit denumirea 'Vertical Madness Reloaded' și este caracterizat de urcări și coborâri abrupte și lungi, precum și de diferențe mari de nivel și altitudine. Totodată, restricțiile sanitare au dus la eliminarea Prologului, etapa deja tradițională de show urban în centrul Sibiului. În cadrul acestei etape se stabilea ordinea de start a primei zile de concurs pe teren accidentat.
După aproximativ 500 de kilometri de traseu off-road extrem, concurenții vor trebui să treacă și peste celebra urcare de pe dealul Gușteriței de lângă Sibiu, care revine pe traseul de concurs după o pauză. Aventura din cel mai dificil raliu hard enduro din lume poate fi urmărită și pe redbullromaniacs.com, unde fanii vor putea urmări noutăți din traseu și rezultate live.
Foto: Mihai Stetcu – Red Bull Content Pool