AM 443T – camionul militar produs în România cu mecanică de TAB! În curtea Muzeului Automobilului Românesc al domnului Emil Hagi, din Câmpulung, am descoperit un camion militar autohton destul de necunoscut AM 443T. Sau, în orice caz, deseori confundat cu altceva.
Republica Populară Română a decis în 1962 că trebuie să depindă tot mai puţin de importurile pentru apărare (sovietice). În acei ani, se întâmplau multe schimbări politice şi strategice, iar ideea aceasta făcea parte dintr-un plan cu mult mai amplu.
Printre altele, s-a construit prototipul TAB 63, pornind de la un şasiu BTR 60P (decapotabil), căruia i s-au înlocuit motoarele sovietice cu şase cilindri în linie cu unele V8 româneşti, similar procedându-se cu multe alte componente. Ulterior, au început să fabrice, iniţial sub licenţă TAB 71 apoi, de concepţie proprie, TAB 77, SAUR şi ZIMBRU. Uzina desemnată să le producă a fost ridicată la Moreni.
Până în 1990, cam tot ce înglobau în ele, era fabricat în industria românească, iar apoi au început importurile dinspre Vest şi în final paragina. Cele mai noi creaţii au rămas doar prototipuri. Am început astfel prezentarea micului autocamion AM 443T, pentru a reaminti că la Uzina Automecanica Moreni, chiar au fost, şi cred că mai sunt, oameni care ştiau meserie. Dar limitaţi în resurse şi libertăţi. Află povestea acestui AM 443T de pe 4x4adventure