Deoarece forțează tiparele cunoscute și acceptate ale luxului, BMW Seria 7 tinde să fie perceput în tot felul de moduri diferite de ideea unui sedan al clasei respective. În plus, pentru prima oară în istoria sa, BMW Seria 7 are și o variantă bazată pe un nou principiu de propulsie: motoare electrice.
Am avut prilejul de a interacționa cu BMW i7 (l-aș numi vârful de lance al ofertei) la București… adică un oraș est-european (aglomerație, manevre intempestive din partea unor participanți la trafic, spații de manevră limitate prin parcări, aer poluat, etc.) care scoate și mai clar în evidență caracterul de avangardă al mașinii și acuratețea funcțiilor sale de asistare a conducerii.
Dar să revin un pic asupra ideii din titlu. Pe de-o parte, nu-i de mirare că un autoombil prezentat cu doar câteva luni în urmă are un efect de prezență distinctă atunci când apare în scenă. Pe de alta, acest efect se amplifică pe măsură ce interacționezi cu marele sedan german în loc să scadă și să intervină imediat faza acomodării (cel puțin la prima sesiune de test-drive).
Subit, mi-a trecut prin cap că înnoiorea radicală pe care o aduce acum BMW i7 în lumea auto a avut deja loc în alte forme ale luxului de-a primelor două decenii ale mileniului al treilea: design și arhitectură, film, domeniul computerelor și gadgeturilor, apariția realității virtuale și dezvoltarea sa – acestea mi se par a fi cele mai relevante aici.
Tot așa cum o locuință de lux contemporană nu mai arată nicicum ca un castel și cum filme de genul lui Tron Legacy sau Blade Runner (de exemplu) sparg prin poveștile lor tiparele existențiale convenționale, BMW i7 evadează din setul clasic de ingrediente ale clasei de lux auto. Atât doar, încă are o formă de sedan în trei volume și volan, în rest totul este altfel.
Deja am notat asta ca observație cu caracter general: iei loc într-un BMW i7 și constați imediat că ai de-a face cu luxul viitorului. Ornamentele nu mai sunt din vreun material inert identificabil ca fiind scump, ci sunt translucide și au propria luminiscență difuză. O planșă de bord există, dat tabloul instrumentelor și consola multimedia (practic, două mari touchscree-nuri integrate într-un singur panou panoramic) pot să arate în mai multe feluri, nu doar într-unul.
Cu doar o generație de automobile în urmă, una dintre senzațiile legate de percepția luxului viza cumva o anume masivitate, greutate, densitate a lucrurilor pe care puneai mâna în mașină (senzație asociată instinctiv și psihic cu încredere și durabilitate). Din contră, la BMW i7 nu mai trebuie să atingi mare lucru. Doar diverse comenzi „touch' și, bineînțeles, volanul.
Altfel, comenzile vocale și funcțiile de asistare a conducerii (Seria 7 va fi într-un viitordestul de apropiat asociabil cu așa-numita capabilitate de deplasare autonomă de gradul al treilea) redefinesc interacțiunea om-mașină. Dacă ai stabilit setările corespunzătoare, când te apropii de mașină și spui „open my door', nu va mai trebui să te atingi nici de mânerul portierei. Dacă iei loc la postul de conducere (altfel, și pasagerii identificați își pot deschide vocal ușile proprii), apăsarea frânei (presupusă inclusiv de faza operării selectorului de transmisie) poate să comande închiderea automată a ușii.
Ah, tot ca un detaliu care are acum o tentă conservatoare (și astfel ne amintește tangențial de cutumele luxului) încă există un comutator rotund între scaunele din față (tot BMW a inventat asta, odată cu primul sistem iDrive instalat la Seria 7/E65 începând din 2001).
Tapițeria din cașmir oferă un confort de ședere și un contact foarte plăcut pentru corp, fiind mai „respirabilă' decât (poate mai spectaculoasele) tapițerii din piele. Masajul și reglajele termice pentru scaune sunt ceva aproape de la sine înțeles. În spate, condițiile de confort sunt și mai măgulitoare. Dincolo de posibilitatea de a te poziționa ca într-un șezlong (pe partea dreaptă, cel puțin), calitatea vizionării pe care o oferă ecranul Theater Screen de 31,3 inchi și sonorizarea asigurată de sistemul hi-fi Bowers & Wilkins te fac să nu-ți mai dorești să se termine filmul (mai depinde și de film, bineînțeles).
Excelența cu amprentă futuristă nu este o chestiune numai de suprafață la BMW i7. Întregul său conținut tehnic a fost proiectat și realizat astfel. Cele două motoare electrice de tip sincron care compun sistemul de propulsie eDrive sunt fără magneți permanenți și nu provin de la vreun furnizor de anvergură, fiind realizare a grupului BMW. De fapt, ele fac parte chiar din generația a cincea, ținând cont că BMW a început să studieze propulsiile electrice încă de-acum mai bine de 50 de ani. Atunci bavarezii au expus la Jocurile Olimpice din 1972 primul prototip de automobil BMW propulsat electric. Sistemul eDrive dezvoltă 544 CP, cuplul său fiind de 745 Nm. Suficient pentru ca marele sedan să poată accelera de la 0 la 100 km/h în 4,7 s. Că o face într-o liniște nefirească, asta este și mai impresionant.
Platforma tehnică include suspensie pneumatică pentru ambele punți plus sisteme care ridică stabilitatea și confortul de rulare la cote fără precedent. Direcția integrală, barele stabilizatoare active (sistem Driving Executive Pro), amortizoarele controlate electronic și funcția ARC (Anti Roll Comfort – asigură răspuns de compensare stânga-dreapta independent al suspensiei) sunt elemente definitorii în sensul menționat. În plus, bracarea roților din spate poate avea loc și independent de ceea ce s-a comandat implicit din volan, ca urmare a unor intervenții de optimizare din partea sistemului DSC (Dynamic Stability Control).
Funcțiile de asistare a conducerii sunt atât de avansate, încât am simțit o degrevare semnificativă de nivelul de încordare și vigilență presupuse de o conducere responsabilă prin București. Dacă integrarea în trafic automatizată în mare măsură s-ar putea să-i lase reci pe unii, nonșalanța cu care operează funcțiile de asistare a părcarii (când marcajele sunt clare) și cea de revenire automată în marșarier pe traiectoria ultimilor 200 m parcurși cu fața (eventual cu evitarea unui obstacol nou apărut, dacă e posibilă manevrarea fără o deviere mai mare de 30 cm față de traseul inițial) uimesc. La îndeplinirea acestor funcții rolul esențial revine sistemului Reversing Assistant Professional, bazat pe datele furnizate de programele SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) și Maneuver Assistant (care poate salva trasee și le poate reproduce dintr-un punct inițial stabilit de șofer).
Începând din această primăvară, Maneuver Assistant și manevrele de parcare vor putea fi comandate de pe smartphone. Așadar, ceea ce putea face James Bond cu al său BMW 750iL foarte special dotat în filmul Tomorrow Never Dies (1997) va deveni în curând realitate (sau pe aproape). Ar mai fi destule de spus despre cum reușește noul BMW Seria 7 să fie uimitor, dar, pentru moment, o să ne oprim aici. Deja s-au adunat multe rânduri pentru a descrie lapidar ceea ce am considerat esențial și determinant pentru caracterul exclusiv al noii generații. În cadrul acesteia, BMW i7 se detașează prin pregnanta sa sugestie de salt în viitor.