Cea mai simplă metodă de a sparge o mașină acum este folosind tehnologia modernă, și din ce în ce mai multă lume aplică metoda hacking.
Citește și:
Cinci greșeli frecvente pe care le fac șoferii cu sistemul de aer condiționat
Cheile virtuale, alături de alte tehnologii care privesc utilizarea automobilului, fac autoturismele moderne să fie mai vulnerabile din punct de vedere al securității. Un risc de a cărui existență știm deja și care a crescut impresionant de mult în ultimul timp.
Conform unui studiu atlasvpn, numărul atacurilor cibernetice auto a crescut cu 138% din 2018 în 2019, îl ultimul an înregistrându-se nu mai puțin de 188 de astfel de cazuri (declarate). Privită mai în ansamblu, situația este și mai îngrijorătoare: în intervalul 2016-2019, numărul atacurilor cibernetice asupra automobilelor a crescut de peste 7 ori, de la 24 la 188 de cazuri. Cât despre anul curent, în prima jumătate au avut loc deja 88 de cazuri.
Cea mai întâlnită modalitate de hacking auto privește cheia virtuală (29,59%), arată studiul. A doua cea mai populară metodă este atacul serverelor producătorilor (22,72%). În timp ce prima abordare este mai păguboasă pentru utilizatorul final (pentru că are ca scop furtul mașinii), a doua se poate dovedi în timp periculoasă: unele funcții ale mașinii sunt deja disponibile de la distanță, cum ar fi acum oprirea motorului, chiar și în timp ce mașina este în mers. Acum este privită ca extra măsură de siguranță (în cazul în care îți declari mașina furată), însă poate fi exploatată și în alte contexte, nesănătoase ție.
Conform aceluiași studiu, cea mai vulnerabilă marcă este BMW, cu 10 astfel de vulnerabilități declarate, urmată de Tesla (7 vulnerabilități) și Ford și GM (ambele cu câte 3 vulnerabilități). Sigur, asta nu înseamnă că celelalte branduri stau mai bine la acest capitol: un test făcut în 2019 de ADAC a arătat că, din 237 de modele actuale, 230 au putut fi „păcălite’ cu o cheie virtuală falsă, și asta în decursul a câtorva minute.