Canicula și mașinile electrice: studiu de caz

În ultima perioadă, România s-a confruntat cu temperaturi record, iar în multe zone din țară, termometrele au ajuns să indice peste 40 de grade Celsius. Canicula afectează semnificativ autonomia, eficiența și performanța vehiculelor electrice. Discutăm în continuare despre modul în care temperaturile ridicate influențează bateriile, anvelopele și sistemele de răcire. De asemenea, oferim și sfaturi pentru a ajuta șoferii să-și protejeze vehiculele de căldura excesivă.

De regulă, vehiculele electrice moderne utilizează acumulatori pe bază de litiu-ion pentru a alimenta motoarele electrice. Aceste baterii funcționează cel mai eficient într-un interval de temperatură cuprins între 15 și 30 de grade Celsius. Peste 35 de grade, bateriile încep să se supraîncălzească, ceea ce duce la cicluri de descărcare mai rapide, o capacitate mai redusă de stocare a energiei și la o livrare ineficientă a energiei în timp. Autonomia unei mașini electrice începe să scadă la o temperatură de peste 30 de grade, potrivit unui nou studiu al Recurrent Auto, o companie din Seattle, specializată în colectarea datelor privind starea bateriilor.

Studiul a constatat că autonomia scade în medie cu 5% la 32 de grade până la 31% la 38 de grade. Recurrent Auto și-a bazat concluziile pe vehiculele electrice care raportau autonomia în timp real. Cât de multă autonomie pierde un vehicul la căldură extremă variază în funcție de model.

La temperaturi ridicate, mișcarea ionilor din interiorul bateriilor crește rapid, împiedicând eficiența transferului de energie dintre anozi și catozi. Temperaturile care depășesc 40°C amenință integritatea stratului de emisie pasivă al anodului și accelerează epuizarea electrolitului lichid. Căldura extremă provoacă microfisuri, încetinește reacțiile chimice cruciale și scurtează durata de viață a bateriilor. Temperaturile ridicate pot reduce, de asemenea, eficiența frânării regenerative, deoarece acceptarea de încărcare a bateriei poate scădea pentru a evita supraîncălzirea.

 

Cum îți ajuți mașina electrică să treacă mai ușor peste valul de caniculă

Pentru a ajuta la combaterea pierderii autonomiei, se recomandă prerăcirea mașinii în timp ce este conectată la stația de încărcare, precum și parcarea la umbră pentru a reduce temperatura resimțită. Studiul arată că răcirea inițială a unei mașini electrice necesită mai multă energie decât menținerea acesteia la o temperatură confortabilă.

Dacă este posibil, alegeți să nu încărcați vehiculul electric în mijlocul zilei, mai ales de la o stație de încărcare rapidă. Dacă totuși nu sunteți pe grabă, așteptați până seara pentru a încărca mașina, „pe răcoare”, acasă, la curent alternativ.

Moderarea accelerației și a vitezei, în special în urcare, reduce semnificativ consumul de energie. Menținerea stării de încărcare a bateriei sub 80% reduce și mai mult stresul pe termen lung legat de tensiune.

Luați în considerare utilizarea modului ECO pentru a limita puterea disponibilă pentru motorul electric. Reglează performanța pentru a conserva energia bateriei, cum ar fi reducerea nivelurilor de accelerație. Așa, vă veți bucura de o autonomie extinsă.

Odată ce începeți să conduceți, reduceți utilizarea aerului condiționat. Cu toții preferăm un habitaclu răcoros în zilele toride de vară, însă folosirea excesivă a aerului condiționat vă va afecta atât pe dumneavoastră, cât și autonomia mașinii.

În cele din urmă, verificați presiunea în anvelope. Presiunea insuficientă poate scădea eficiența. Totuși, căldura determină dilatarea aerului din interiorul anvelopelor. Presiunea prea mare compromite manevrabilitate și performanța de frânare, crescând semnificativ riscul de explozie al cauciucului. Vremea caldă accelerează uzura anvelopelor, în special în mediile cu praf și nisip. Acest lucru reduce adâncimea benzii de rulare, scade tracțiunea și crește riscul de acvaplanare. În plus, temperaturile ridicate și radiațiile UV cresc viteza de îmbătrânire și grăbesc crăparea anvelopelor, în timp ce expunerea continuă la umiditate ridicată determină degradarea rapidă a componentelor din cauciuc.

 

Managementul termic, stația de încărcare amplasată la soare și rețelele electrice îmbătrânite din România

Vehiculele electrice se bazează pe sisteme avansate de management termic pentru a menține temperaturile optime de funcționare și pentru a preveni supraîncălzirea. Aceste sisteme includ conducte de răcire care utilizează pompe electrice a ajuta lichidul de răcire să ajungă în jurul componentelor-cheie, cum ar fi bateriile Li-ion, motoarele electrice, electronica de putere și transmisia.

Radiatoarele din circuitele de răcire joacă un rol crucial în disiparea căldurii în mediul ambiant, deoarece sistemele de aer condiționat cu evaporare răcesc și mai mult componentele vehiculului și cabina. Unele modele utilizează multiple soluții tehnice pentru a spori eficiența generală și eficacitatea răcirii.

Teoretic, căldura dintr-o zi normală de vară nu prezintă niciun risc pentru stația de încărcare de unde obișnuiți să vă încărcați mașina electrică. Chiar și așa, echipamentele sunt concepute să lucreze în mod normal până la 50°C, însă atunci când temperatura ambiantă depășește 40 de grade Celsius, temperatura resimțită de stația de încărcare aflată în soare poate depăși ușor pragul de 50 de grade, moment în care stația întră în modul de protecție, nefiind posibilă încărcarea. În zilele caniculare, căutați să încărcați la o stație care este amplasată la umbră.

Din păcate, problemele temperaturilor extreme nu se termină aici. În arii extinse din România, rețele de distribuție a energiei electrice încep să fie depășite din cauza încărcării mașinilor electrice pe timpul caniculei. Inițial, rețelele nu au fost proiectate pentru alimentarea unui număr atât de mare de aparate de aer condiționat (casnice) și a mașinilor electrice de mare capacitate. Tocmai din această cauză, tensiunea curentului fluctuează foarte mult în această perioadă.

 

În timp ce căldura extremă afectează simțitor vehicule electrice, studiile, dar și utilizatorii, au descoperit că frigul extrem este mai probabil să epuizeze autonomia, deoarece diferența de temperatură dintre habitaclul unei mașini și exteriorul este mult mai mare, totodată fiind necesară mai multă energie pentru a ridica temperatura bateriei până la nivelul optim de funcționare.

Adaugă un comentariu