Ion Dumitru are 31 de ani de antreprenoriat. Iată ce ne-a povestit directorul general de la DoingBusiness.ro și Kompass România.
Cum ați început călătoria în business și ce urmează mai departe?
Am înființat prima firmă în martie 1990, specializată în producția de echipamente electronice și electrotehnice, pe care am vândut-o în 1992. Au urmat câteva companii mai mari sau mai mici în domenii precum advertising, tipografie, conferințe, portaluri B2B, servicii de business development.
Urmează două proiecte importante, o platformă de dezvoltare profesională pentru specialiști din IT&C și un nou proiect special dedicat liderilor companiilor mari.
Cât de complicat era atunci să deschizi o afacere în România?
Era destul de complicat, mai ales pentru ceea ce făceam noi. Pe vremea aia, totul era centralizat, iar ca să ne putem aproviziona cu componente, aveam nevoie de aprobare de la Ministerul Economiei, iar comanda trebuia aprobată de un funcționar. Asta a durat aproape nouă luni. Era și o atitudine puțin negativă față de cei care porniseră deja afaceri, eram acei 'privatizați', cum ni se spunea. În primii șase ani nu apăruse nicio încurajare pentru mediul privat.
În ciuda piedicilor, ați continuat. Ce v-a făcut să mergeți mai departe?
E greu de spus acum, dar am vrut tot timpul să fac ceva pe cont propriu, să creez proiecte pe care să le duc până la un anumit nivel de dezvoltare. Am vrut să fiu pe picioarele mele, de fapt. Nu mi-a părut rău niciodată că am început foarte devreme, în 1990.
Cum v-a schimbat pandemia și ce impact a avut asupra businessului?
Evident, pandemia ne-a afectat destul de mult, în special în zona de evenimente de business și cea a proiectelor de comunicare directă. Avem însă o echipă „smart' și agilă, așa că am găsit soluții și am migrat repede în online. Cred că am fost printre primii care au organizat o conferință exclusiv online, pe 26 martie 2020. Ne lipsește însă foarte mult interacțiunea evenimentelor clasice.
Care a fost prima mașină și ce vă doreați când ați cumpărat-o?
Prima mașină, o Skoda S100 pe care am cumpărat-o în 1986. N-am ținut-o foarte mult și am schimbat-o cu o Dacia 1300, dacă îmi amintesc bine, anul următor. Doream o mașină cu care să scap de transportul în comun din acea vreme, dar și cu care să pot călători prin țară.
Cum era să ai mașină străină în 1986?
A avea o mașină la vremea aia era un lucru extraordinar. Îmi oferea foarte multă libertate de mișcare și asta căutam.
Ce vă doriți astăzi de la o mașină?
Lucrurile normale, performanță, confort și siguranță. Am un BMW Seria 5 care mi-a oferit cam tot ceea ce mi-am dorit și pe care, în ultimul timp, l-am condus tot mai rar. Fiul meu mă „încurajează' să adopt un stil sănătos și să merg pe jos la birou. Și cum „o mașină nu trebuie să stea în garaj', a început el să o folosească. Din cei 60.000 de kilometri pe care îi are acum mașina, eu am făcut mai puțin de jumătate. Am decis să i-o las lui și să cumpăr o altă mașină pentru mine.
Câți ani folosiți o mașină de obicei și care este motivul schimbării?
În medie cam patru ani, nu mai mult. Îmi plac foarte mult mașinile și caut mereu experiențe noi de condus. Spre exemplu, prin amabilitatea celor de la BMW România și Automobile Bavaria, am avut plăcerea să conduc timp de mai multe săptămâni un Mini Cooper S. M-am despărțit cu greu de mașină când a trebuit să o dau înapoi. În general, am schimbat mașinile atunci când mi-a plăcut un anume model și mi l-am dorit foarte mult.
Ce părere aveți despre mașinile autonome? Ați cumpăra un asemenea autoturism când va fi lansat pe piață?
Cred că evoluția tehnologică va schimba destul de repede modul în care vom utiliza mașinile. Car sharing-ul se va extinde destul de repede și, după cât știu, toți marii producători au în vedere lansarea unor modele adaptate acestui trend. Călătoriile în regim de autonomie totală a mașinii vor deveni ceva obișnuit. Acum prefer să fiu eu cel care conduce mașina, dar este posibil să-mi schimb opțiunea când mașinile autonome vor fi accesibile.
La cum este dezvoltat Bucureștiul, simțiți că aveți în continuare nevoie de mașină?
Da, mai ales în condiții de pandemie, e mai sigur să mergi cu mașina proprie. Este necesară în continuare. Când se vor schimba lucrurile și carsharing-ul va avea o cotă mai importantă, o să vedem. Dar ține și de mentalitate, încă ne dorim să deținem mașini.
Având în vedere mentalitatea concetățenilor noștri, credeți că se potrivește la noi carsharing-ul?
Pentru generația noastră și generația voastră, lucrurile nu se vor schimba. Mentalitatea rămâne. Pentru cei care vin din urmă, car sharing-ul va fi din ce în ce mai important. Iar respectul pentru bunul altuia și respectul pentru cel care o să folosească după tine o să vină, încetul cu încetul. Sunt optimist în această privință.
Cum vi se par actualele vehicule electrice disponibile pe piață?
Mă gândesc foarte serios ca următoarea mașină să fie una electrică. Sunt multe modele lansate deja, sau care vor fi lansate în curând, care vor diversifica foarte mult oferta din segment și o vor face foarte atractivă. Îmi plac BMW iX3, Audi e-tron, Mercedes EQC și aștept să văd Nissan Ariya și, mai ales, Ford Mach-E. Cred că și infrastructura va evolua destul de repede, vorbim deja de stații de 150 kW, ceea ce va permite folosirea unei mașini electrice în regim echivalent cu cel al unei mașini cu motor termic.
Sunteți pregătit să faceți trecerea la o mașină electrică?
Cred că da, având în vedere că eu conduc destul de puțin și majoritatea timpului doar în oraș. Deplasările lungi îți mănâncă foarte mult timp, așa că prefer avionul pentru acestea. Așa că sunt sigur că o mașină electrică ar fi bună pentru mine. Dacă îți încarci mașina la 80% în 15-20 de minute, atunci este ok. Și cred că infrastructura se va dezvolta foarte repede prin inițiative particulare. Se va schimba și conceptul de benzinărie. Mi-aș dori o mașină cu o autonomie suficient de mare, undeva peste 400 de kilometri.
Primele stații au fost inaugurate acum 10 ani, iar folosirea era gratuită. Acum, majoritatea sunt cu plată. Cum vedeți acest lucru?
Era de așteptat. Nimic nu-i gratis pe lumea asta. Nu mi se pare un lucru anormal să plătești pentru energia pe care o folosești la condus. Oricum, costul este mai redus decât al benzinei sau al motorinei.
Cum vi se pare acest BMW Seria 8 Gran Coupe?
Este o mașină excelentă. Vă spuneam mai devreme că importante pentru mine sunt siguranța mașinii și performanța acesteia. Iar acest model oferă de toate: confort, siguranță, performanță. Îți asigură posibilitatea de a conduce și sportiv, și în regim de confort. E o mașină extrem de reușită.
Scurtă biografie: Dumitru Ion
A urmat cursurile Facultății de Electronică și Telecomunicații din cadrul Universității Politehnica din București. În anul 1997 a devenit CEO la Kompass România, iar din 2003 este Managing Partner al Doing-Business.ro.