Multe stiri neoficiale din ultima vreme dezvaluie planul secret dintre Aston Martin si Mercedes, cunoscut sub numele de cod Romeo si Julieta. Evaluat la minim 300 milioane euro, se pare ca proiectul de cooperare a fost agreat in principiu la nivel inalt de Ulrich Bez, presedintele lui Aston Martin Lagonda, si de Dieter Zetsche, CEO Daimler.
Ce interese comune ar putea avea cei doi producatori si cum s-ar putea ajuta unul pe celalalt? Fara indoiala, dupa despartirea de Ford, Aston Martin are nevoie de motoare performante V8 si V12. Iar Mercedes are nevoie de experienta lui Aston Martin pentru viitoarea generatie Maybach.
Deoarece Mercedes a renuntat la un facelift minor pentru actuala gama Maybach, planuit initial pentru 2010, managementul din Stuttgart se gandeste serios sa dea mana libera celor de la Aston Martin pentru a realiza o caroserie si un interior complet nou. De ce nu face Mercedes acest lucru? Pur si simplu, pentru ca structura Daimler este prea rigida, prea orientata spre produse de volum pentru un model de serie atat de mica. In cazul lui Maybach este nevoie de flexibilitate si improvizatie – calitati care se intalnesc la Gaydon, in uzina lui Aston Martin.
Sediul Aston Martin din Gaydon (construit de Ford)
Insa acordul nu include si dezvoltarea in comun a modelelor Aston Martin si Mercedes. Aston Martin va continua sa construiasca pe cont propriu coupé-uri si cabriolete, iar Mercedes va dezvolta, independent, noua generatie Clasa S/SL/CL. Aston Martin priveste insa cu jind la motorul V12 biturbo de la S600 ca inlocuitor pentru actualul V12 Ford din DB9 si DBS, mai ales ca Mercedes va oferi acest motor combinat si cu o cutie automata cu 7 trepte.
Cooperarea ar putea fi benefica pentru ambii constructori
O cooperare mai stransa s-ar putea realiza intre Mercedes si Lagonda. Ulrich Bez a anuntat acum doua luni ca doreste revitalizarea marcii Lagonda. „Dupa opt ani la Aston Martin, dintre care patru profitabili, si 16 luni de independenta (Aston Martin a fost vanduta pe 12 martie 2007 de Ford unui consortiu arab – n. red.) este timpul sa ma gandesc la un viitor pe termen lung“, a spus Bez. „Sub marca Lagonda putem dezvolta masini care au caracter diferit de un model sport, si astfel putem realiza o sinergie perfecta cu Aston Martin, a completat Bez.
Planul de revitalizare a lui Lagonda este de a realiza patru modele incepand din 2012: un crossover, o limuzina de superlux, un coupé si un cabrio cu patru locuri. Sunt totusi multe semne de intrebare. Aston Martin Rapide este aproape gata, urmand a intra in productie de serie la inceputul lui 2010 pe platforma VH, pe care sunt realizate DB9 si Vantage avand motor V12 Ford.
Limuzina Lagonda ar urma sa concureze cu Rapide si s-ar putea baza pe platforma noului Mercedes Clasa S, nume de cod W222, daca cooperarea se va realiza. Viitoarea platforma pentru Clasa S va avea cateva particularitati: va utiliza motoare turbo pe benzina de cilindree mai mica si va fi disponbibila si in versiune mild hibrid, hibrid 100% si electrica. Cum aceasta platforma este folosita si la modelul paralel Mercedes CL, utilizarea ei poate fi extinsa si spre modele coupé si cabrio de la Lagonda. Aston Martin va pastra caracterul sportiv, iar Lagonda va oferi produse exclusive, foarte luxoase, versatile. Daca numele Lagonda nu va atrage destui cumparatori, exista si un plan de rezerva. Aston Martin ar putea folosi platforma viitorului Mercedes CL pentru urmasul lui DB9, care s-ar putea numi DB10.
Motoare Mercedes pentru Aston, expertiza Aston pentru Maybach
Cooperarea Aston Martin Mercedes nu are nicio influenta negativa asupra programului de modele sport Mercedes. Modelul SLC cu usi fluture va aparea in 2010, cum a fost stabilit, urmat la un an de versiunea roadster. De asemenea, nici programul AMG Black Series nu va fi afectat. Ce se va intampla insa cu McLaren? Productia lui SLR va fi oprita in 2009. McLaren si-a dezvoltat deja un nou model supersport, dar nu este un „extreme car“ cum a fost McLaren F1. Este un concurent pentru Ferrari 430 si Lamborghini Gallardo. Insa McLaren are nevoie de motor si ar dori V8-ul aspirat de 6,2 litri de la AMG. Insa cei de la Mercedes nu par dispusi a mai coopera.
Mercedes CL
Dupa scandalul din F1 de anul trecut, in care Mercedes si-a simtit lezata imaginea si dupa pretentiile exagerate ale lui Ron Dennis, patronul lui McLaren, de a vinde restul de 60% din actiunile echipei de Formula 1 cu 600 milioane USD, Mercedes nu mai pare interesata de o cooperare cu McLaren. Mai ales ca Dennis a vandut intre timp 30% din actiuni consortiului Mumtalakat Holding Company si, astfel, pentru Mercedes va fi mai greu sa cumpere restul de 60%, germanii detinand acum doar 40%.
Doar daca SLC nu va fi un succes, lucru greu de crezut, Mercedes si-ar putea reintoarce fata catre McLaren.
La 12 martie 2007, Lewis Booth, chairman Ford Europa, semna actele de vanzare ale Aston Martin cu Adnan A. Al-Musallam, chairman al Investment Dar din Kuwait, Mustafa E. Al-Saleh, CEO al Adeem Investment din Kuwait, David Richards, seful lui Prodrive, asistat de presedintele Aston Martin, Ulrich Bez. |