Cu sau fara GM?

Impasul financiar al lui General Motors (GM) afecteaza si Opel. Are Opel viitor fara GM?

In ciuda miliardelor de dolari primite de la guvernul american, viitorul lui GM este incert. La fel de incert este si viitorul sucursalelor sale Opel si Saab. Incercarea GM de a inchide uzine Opel din Europa (uzinele din Bochum, Antwerp, Ellesmere Port si Zaragoza sunt cele mai in pericol) s-a lovit de protestele sindicatelor, care vor ca GM sa vanda Opel.

De asemenea, guvernul german este gata sa ajute Opel cu un ajutor financiar, dar indreptat doar catre uzinele Opel din Germania, lucru absolut imposibil, pentru ca acestea sunt interconectate intre ele. Opel a pierdut in 2008 1,6 miliarde USD, iar planurile GM de a economisi 1,2 miliarde USD nu sunt suficiente pentru a acoperi pierderile.

Opel are o gama bine adaptata nevoilor actuale
Intrebarea care se pune este daca Opel ar putea supravietui fara GM. Sunt cel putin trei motive pentru care Opel are mai multe sanse de unul singur decat inclus intr-un conglomerat cu picioare de lut, cum este GM astazi: Opel utilizeaza platforme proprii. GM a preluat platforme de la Opel si nu invers. O singura exceptie: proiectul Opel Antara/Chevrolet Captiva. Dar Opel nu mai are nevoie de aceasta platforma pentru ca viitorul Antara se va construi pe noua platforma a lui Astra. Cu o productie de 1,6 milioane unitati anual, Opel poate supravietui singur. Este un nonsens ca cineva sa creada ca nu se poate supravietui cu 1,6 milioane unitati productie anuala.

Opel are o gama de modele mult mai bine adaptata timpurilor actuale decat GM. De la GM, Opel ar avea nevoie doar de platforma lui Volt pentru Ampera.

GM este pregatit sa vanda o parte din actiunile Opel, cuprinsa intre 25 si 50%, dar nu vrea sa renunte definitiv. Analistii economici cred ca solutia cea mai corecta ar fi crearea unei societati independente Opel Europa, in care GM poate detine sa fie actionar. In schimb, sindicatele de la Opel vor independenta totala fata de GM. Conditia necesara pentru ca un investitor sa se implice la Opel este crearea unei societati independente, pentru ca nimeni nu investeste bani care merg la comun cu GM. De asemenea, este foarte probabil ca Opel sa fie nevoit sa inchida unele uzine, chiar daca gaseste un investitor care sa se alature lui GM sau daca devine independent.

Doua sunt scenariile pentru viitor: Fie un posibil investitor ar putea fi chiar Daimler, care are nevoie de un partener pentru modelele sale plasate sub Clasa C si pentru Smart. Mercedes ar ramane sa activeze in segmentele unde se pricepe cel mai bine, de la Clasa C la Clasa S, plus SUV-uri, iar succesorii lui Clasa A si Clasa B (patru variante de caroserii, platforme noi fara structura sandvis), precum si un model Smart cu patru locuri plasat intre actualul Smart si Clasa A, sa fie realizate in colaborare cu Opel; fie Opel sa ramana independent si sa realizeze aliante punctuale dupa modelul Grupului PSA.

Mercedes are intentii mari cu viitoarele modele compacte, avand in plan patru versiuni: Clasa A, B, un roadster si un SUV, plus un Smart cu patru usi plasat intre actualul Smart si Clasa A. Platformele Opel de clasa mica si compacta cu tractiune fata ar fi ideale pentru Mercedes, care vrea sa produca din 2012 peste 450.000 unitati din noua generatie Clasa A, Clasa B si versiunile derivate.

 

taguri
Adaugă un comentariu