În februarie 2022 managementul de la VW a anunțat că va fi reluată producția versiunii cu propulsie electrică a seriei VW up!. Amintim că modelul hatchback de clasă mini VW up! (lungime 3,54 m) a fost lansat în 2011, după ce primul concept fusese expus în premieră la Salonul Auto de la Frankfurt în 2007. Așadar, tema este cunoscută publicului de acum 15 ani.
Aici ne preocupă mai mult cazul variantei electrice VW e-up!, al cărei prim concept expus datează din 2009. Producția sa de serie a fost aprobată în 2010 și a demarat în 2013. Această primă expresie a electromobilității în cadrul seriei VW up! dispunea de un pachet de baterii litiu-ion de 18,7 kWh cu ale cărui resurse putea să acopere aproximativ 160 km. Accelerația de la 0 la 100 km/h dura 12,4 s, iar viteza maximă era de 130 km/h. Pentru alimentare, s-a oferit opțiunea portului CCS, prin intermediul căruia se putea „umple' bateria în proporție de 80% în mai puțin de 30 de minute (dacă aveai la dispoziție și o sursă de energie corespunzătoare).
Oricât de entuziast ai fi în privința tendinței „eco', în calitate de utilizator particular ți se cam ducea elanul văzând asemenea caracteristici. Sub forma primei sale apariții, VW e-up! nu era nici ieftin și nici într-adevăr capabil să îndeplinească misiuni interurbane (fie ele și dintre cele mai scurte) fără emoții legate de autonomie.
Scenariu local: privit prin ochii unui potențial client român de acum 10 ani, VW e-up! era un fel de Lăstun german cu motor electric, interior limitat, preț piperat și aproape total lipsit de surse de „hrană' în teritoriul național. Designul bine studiat (cumva în spirit Apple și supervizat de Walter da Silva) plus ideile novatoare pe partea de infotainment (cum ar fi touchscreen-ul de pe consola centrală pe care puteai să-l scoți și să-l iei în casă pentru a folosi aplicațiile și când nu erai în mașină) nu puteau nici pe departe să compenseze situația.
În a doua parte a deceniului 2010-2020, prioritățile legate de electromobilitate s-au schimbat la VW. Pe prim plan a trecut realizarea seriei de automobile familiale compacte VW ID.3, menită să devină Golf-ul electric. Pe acest fond, lansarea seriei VW e-up! semnificativ perfecționate din 2019 a rămas, cumva, într-un con de umbră.
Efectul propunerii unui produs cu adevărat competitiv a început să se manifeste treptat în cazul său fără ca mediatizarea apariției să fi avut vreo amploare notabilă. Dar vorbim acum despre un VW e-up! dotat cu baterie de 36,8 kWh, (capacitate aproape dublă față de a primei versiuni), motor de 83 CP și capabil să acopere 258 km (WLTP) cu un „plin' (aproape 100 km în plus). Datorită evoluției industrializării componentelor specifice propulsiei electrice, prețul noului VW e-up! a fost mai mic încă de la lansare față de al primei variante cu aproape 5000 de euro (diferența dintre 26.900 și 21.975 de euro).
În februarie 2022, VW a anunțat că s-au redeschis comenzile pentru seria VW e-up!, după ce acestea fuseseră sistate la finalul anului 2020. Ce-i drept, unul dintre factorii care au dus la faptul menționat a fost penuria mondială de chipuri electronice. Însă cererea VW e-up! nu avea cum să o sisteze nimeni. Ca urmare, producția mașinii a continuat în 2021 pentru a satisface comenzile deja preluate în pofida intervalelor de livrare care ajunseseră la 16 luni. În anul respectiv, cu 30.800 de exemplare vândute în Germania, VW e-up a obținut locul al doilea la automobile electrice pe piața națională.
Dată fiind situația, managementul de la VW a luat măsuri pentru a revigora fabricația lui e-up!. Și nu a făcut-o oricum, ci „în stil' mare: acum poate fi comandat VW e-up! Style Plus (preț fără bonusuri eco în Germania: 26.895 de euro). În România, prețurile lui e-up! încep de la 25.595 de euro.