Noul Fiat Panda se doreste o solutie inspirata pentru deplasarea in oras. Test cu motorizarea de baza pe benzina.
Fiat este un lider incontestabil al segmentului mini european, avand o traditie indelungata, inceputa cu 600 in 1955 si continuata cu modele de succes ca 500 (1957), 126 (1972) primul Panda (1980), Cinquecento si Seicento (1991 si 1998), a doua generatie Panda (2003) si noul 500 (2007). A treia generatie Panda are, asadar, misiunea dificila de a duce mai departe aceasta traditie, intr-un mediu concurential extrem, pe care au patruns recent competitori puternici din industria auto.
Chiar daca noul Panda nu arata atat de diferit de cel din generatia anterioara, italienii au revizuit micul automobil citadin din toate punctele de vedere. Platforma a fost modificata pentru reducerea greutatii si cresterea rigidita-
tii torsionale, aceste deziderate aparent incompatibile fiind armonizate prin folosirea preponderenta a otelurilor de inalta rezistenta. Fata de generatia anterioara, Panda a crescut usor in dimensiuni, dar, cu o lungime de 3,65 metri si o latime de 1,64 metri, ramane un model extrem de compact.
In interior, Panda te intampina cu o pozitie la volan inalta si cu o senzatie de spatiu foarte buna pentru clasa sa. Pasagerii din spate, insa, se vor plange de locul limitat la genunchi, cu toate ca spatiul la cap este foarte bun pentru aceasta clasa. Bancheta standard este nedivizabila, dar pe lista de optionale exista versiuni divizabile cu doua sau trei locuri, pentru 200, respectiv 108 euro. Portbagajul este incapator, cu un volum standard de 225 de litri, care poate fi extins pana la 870 de litri prin rabatarea spatarului banchetei. Reglarea volanului se poate face doar pe inaltime, ceea ce poate pune probleme persoanelor inalte. |n schimb, scaunul soferului poate fi comandat cu ajustare pe verticala, o facilitate bine-venita. Vizibilitatea este foarte buna in orice directie, gratie suprafetelor vitrate generoase.
O atentie deosebita a fost acordata trenului de rulare, care beneficiaza acum de bare antiruliu cu o rigiditate mai mare decat in cazul generatiei anterioare. Pe denivelarile autohtone, Panda oscileaza intre un confort aproximativ si zdruncinaturi rustice. Directia se simte destul de naturala, chiar daca micul italian nu are niciun fel de veleitati de sportiv. Activarea functiei City a directiei faciliteaza manevrarea volanului pe loc si in spatii inguste, dar, in general, intr-un oras cu strazi largi, ca Bucurestiul, nu vei avea nevoie de asa ceva.
Pentru motive care, probabil, tin de calcule economice, Fiat a pastrat in gama de motorizari ancestrala unitate pe benzina din familia Fire, cu doua supape pe cilindru, care dezvolta 69 CP la o cilindree de 1,2 litri. Acesta este relativ silentios, dar ii lipseste vlaga la turatii mici, in acelasi timp plafonandu-se destul de repede la turatii mari. Un astfel de comportament poate fi foarte usor mascat din etajarea cutiei de viteze, dar inginerii Fiat au optat pentru o treapta a doua neinspirat de lunga, care pune probleme la accelerare in traficul urban. |n treptele superioare, situatia se imbu-
natateste, iar Panda devine un companion destul de placut pe sosele, chiar si in cazul depasirilor.