Se pare ca segmentul modelelor de clasa mica isi va opri cresterea anul acesta. Conform previziunilor, vanzarile de masini de clasa mica va scadea anul acesta in europa de la 2,72 la 2,64 milioane unitati, in timp ce segmentul modelelor compacte va creste de la 2,57 la 2,76 milioane unitati.
Analistii de la agentia HIS estimeaza ca felia de piata a modelelor de clasa mica se va restrange la 22,7% fata de aproape de varful de 28% in 2003 cand s-au vandut aproape 4 milioane unitati in acest segment. Pentru 2015, previziunile sunt optimiste, asteptandu-se ca segmentul sa redevina numarul 1 in Europa datorita lansarii de modele noi.
Unul pentru motivele declinului modelelor de clasa mica este canibalizarea creata de noua specie de SUV-uri de clasa mica din care fac parte printre altii Peugeot 2008 si Renault Captur care au rapit mai multi clienti de Peugeot 208 si Renault Clio decat se astepta, spune Jonathan Poskitt, seful agentiei LMC Automotive.
Clio, care este numarul 2 in primul trimestru si 208, locul 5 in acelasi clasament, au pierdut volume importnate dupa cresterea cu doua cifre din 2013, conform statisticilor prezentate de JATO. In schimb, vanzarile lui Renault Captur, care se bazeaza pe Clio si cele ale lui 2008 care se bazeaza pe 208, au crescut, ajungand pe locurile 7 respectiv 9 in Top 10 al primelor 3 luni din 2014. HIS Automotive previzioneaza ca vanzarile de astfel de SUV-uri de clasa mica vor ajunge la 600.000 unitati in 2015.
Segmentul modelelor de clasa mica e afectat si de iesirea din scena a doua modele – Fiat Punto si Opel Corsa, locul 4 in acest top, care va trece la o noua generatie la finalul anului. Si Fiat a anuntat conform noilor planuri ca va lansa un nou Punto in 2016.Conform previziunilor si liderul Ford Fiesta si locul 3 VW polo vor trebui sa faca fata vanzarilor in scadere inainte de schimbarea generatiilor in 2016.
Si Renault-Nissan spera sa creasca in acest segment cu noua Micra, care este foarte posibil sa se produca din 2016 in noua uzina din Flins din Franta. Nissan spera sa produca 82.000 Micra in Franta fata de doar 48000 Micra vandute anul trecut in Europa din productia din India.
De remarcat pozitia a saptea ocupata de Dacia Sandero, care are cel mai mare procent de crestere din segment de 67% fata de 2013.
Clasament modele de clasa mica primul trimestru 2014 in Europa
- Ford Fiesta 85.733
- Renault Clio 74.354
- VW Polo 73.891
- Opel Corsa 64.465
- Peugeot 208 62.243
- Toyota Yaris 46.374
- Dacia Sandero 38.333
- Citroen C3 35.889
- Skoda Fabia 29.257
- Seat Ibiza 28.826