Cariera seriei de clasă medie Ford s-a încheiat după 29 de ani. Pe 4 aprilie a fost asamblat ultimul exemplar Ford Mondeo la uzina spaniolă din Valencia. După câte se știe, succesiunea celei de-a cincea generații va fi materializată doar pentru piața chineză. Cu toate acestea, cine simte că ar trebui să aducă un Ford de clasă medie în viața lui de automobilist nu ar trebui să dispere: exemplarele din generația a cincea sunt încă moderne conceptual și pot fi găsite destul de ușor pe piața europeană a mașinilor de ocazie.
Această ultimă generație europeană a seriei Mondeo a fost lansată în 2015 și, chiar dacă nu a ajuns să cucerească piața, este destul de răspândită. Fiind un produs etichetat „mainstream' într-o clasă în care caracterul premium a câștigat mult teren în ultimele decenii, Mondeo tinde să fie propus la prețuri conve-
nabile de către actualii proprietari. Aici avem de-a face cu o variantă break bine garnisită, echipată cu cuprinzătoarea linie Titanium. Dincolo de aceasta, alte dotări opționale prezente și puternicul motor TDCi de 2,0 l constituie argumente interesante. Nou, în 2017, breakul a costat 44.410 euro. Cinci ani și 158.821 de kilometri mai târziu, ar putea fi achi-
ziționat cu doar 15.680 de euro. Cum se explică scăderea drastică a valorii în comparație cu prețul de listă?
În primul rând, lista prețurilor nu mai spune acum mare lucru. Adesea, Mondeo a fost vândut cu reduceri de 20% și chiar mai mult, în special în situațiile în care a fost contractat pe piața clienților de flote. În asemenea condiții, rulajele sale ridicate au trecut aproape neobservate din perspectiva deprecierii.
De departe, caroseria arată relativ bine, dar unele probleme se fac observate când te apropii. Botul cu design inspirat de Aston Martin poartă urmele unor micrometeoriți (pietricele) și plasticul de protec-
ție dintr-un pasaj de roată aflat pe dreapta are o spărtură de mărimea unei palme. Toate acestea vorbesc despre conducere rapidă pe autostradă și o atitudine de nepăsare din partea celui de la volan. Discurile de frână au semne clare de uzură, iar pavilionul panoramic din sticlă, din păcate, nu funcționează complet.
Pe de altă parte, totul se prezintă bine la nivelul platformei tehnice, rularea este silențioasă, stabilă, riguroasă – în fine, în limitele de care este în mod nativ capabilă mașina și, din păcate, generațiile anterioare stăteau mai bine în privința agilită-
ții și a acurateții răspunsului la comenzi. Lipsa zgomotelor de la suspensie, frâne și direcție a fost apreciată. Cânt te uiți la o mașină precum acest mare Ford cu lungimea de 4,87 m, distanțele lungi în regim de croazieră sunt ceva aproape de la sine înțeles. Turbodieselul cu conformitate Euro 6 de 180 CP provine de la PSA și mizează pe un cuplu de maximum 400 Nm. Un motor tocmai bine dimensionat pentru ca mașina să aibă maniere plăcute în mers.
Atenție la motoarele diesel Duratorq 1500 și 1600, de 115 și 120 CP: teoretic, prestațiile lor ar trebui să fie decente, însă faptul se verifică numai când la bord sunt una sau două persoane. Aceeași observație este valabilă și pentru motorul pe benzină EcoBoost de 1,0 l și 125 CP. Sistemul hibrid de propulsie de 187 CP (disponibil după faceliftul din 2019) încă nu este prea des întâlnit pe piața second-hand.
Versiunile cu tușă luxoasă Vignale, care (orientativ) pot fi cu vreo 5.000 de euro mai scumpe, arată cu adevărat elegant. Spațiul generos al interiorului e în mod oportun completat de tapițeria aspectuoasă a scaunelor. La volumul portbagajului, generația precedentă stătea mai bine, însă nici cei 500 până la 1605 litri ai mașinii tratate aici nu sunt de lepădat. Impresionantă e și sarcina utilă enormă a lui Mondeo: 721 kg.
Linia Titanium beneficiază și de destule funcții de asistare a conducerii. Altfel, sistemul de infotainment Sync 3 e cam lent, ciudat de complicat, iar ecranul său e greu de citit în lumina soarelui. Însă prețurile sunt acceptabile, prestațiile sunt bune și funcționalitatea, încă actuală.
Verdict
În pofida câtorva detalii mai puțin convingătoare, Mondeo rămâne o achiziție recomandabilă la mâna a doua. Automobilul oferă mult spațiu și confort ridicat la prețuri modice. Atenție la motorizările de bază cu putere redusă, de acestea nu se pot lega pretenții dinamice serioase.