În pofida evoluțiilor intense din tehnica auto pe parcursul ultimelor două decenii, imaginea producătorului Aston Martin încă e marcată și acum de un anume conservatorism cu o inevitabilă implicație de anacronism. Culmea: faptul că Aston Martin este furnizor predilect de automobile al agentului secret 007 nu ajută aici: James Bond, la rândul lui, e un personaj al manierelor clasice, chiar dacă are capabilități excepționale. Are Aston Martin puterea să se degajeze din aceste clișee?
Aston Martin Valhalla, coupe mid-engined înmatriculabil, dă un mesaj pozitiv în sensul respectiv. Ca și Aston Martin Valkyrie, supercarul Valhalla are o configurație cu evidentă inspirație competițională și dispune de tehnologie extremă, însă Valhalla prezintă o amprentă premium-luxoasă mai pregnantă decât Valkyrie, care se recomandă în calitate de realizare high-tech extremă, total dedicată dinamicii. Coincidență sau nu, ambele coupe-uri mid-engined ale mărcii britanice au denumiri inspirate din mitologia nordic-scandinavă.
Valhalla e primul Aston Martin care îmbină motorizarea amplasată central cu un sistem plug-in hybrid, devenind astfel și primul vehicul de serie al mărcii latură EV consistent dezvoltată, asigurând inclusiv tracțiunea integrală. Valhalla este, de asemenea, primul care folosește noua cutie de viteze cu 8 trepte și dublu ambreiaj, a cărei carcasă încorporează un motor electric și un diferențial electronic spate (E-diff).
Colaborarea strânsă cu Aston Martin Performance Technologies (AMPT) – branșa tehnică dedicată echipei Aston Martin Aramco Formula 1 referitor la dinamică, aerodinamică și materiale a dat noi dimensiuni experienței și resurselor legate de proiectarea și dezvoltarea proiectului Valhalla. Această implicare a permis celor de la Aston Martin să depășească limitele ingineriei și performanței tipice pentru segmentul sportivelor de stradă pentru a oferi o mașină care impresionează pe drum și strălucește pe pistă.
Grupul motopropulsor hibrid amplasat central pune la bătaie 1079 CP și 1100 Nm. În alcătuirea sa intră un motor V8 twin-turbo de 4,0 litri și 828 CP plus motorul electric integrat la nivelul transmisiei. Acesta, împreună cu cele două motoare electrice care asigură tracțiunea față, contribuie cu încă 251 CP la potențialul sistemului. Motorul cu ardere internă are puterea specifică de 207 CP/litru, cea mai mare atinsă până acum de vreun Aston Martin. Cifrele referitoare la performanțw includ o accelerație de la 0 la 100 km/h în 2,5 secunde și o viteză maximă limitată electronic la 350 km/h.
La pornire, Valhalla selectează modul Sport ca mod implicit, șoferul putând selecta manual Pure EV, Sport+ și Race ca moduri alternative de conducere. Fiecare mod are propria sa combinație de setări pentru grupul motopropulsor (inclusiv Torque Vectoring și integrarea sistemului hibrid), plus rigiditatea suspensiei, aerodinamică activă și calibrarea direcției pentru caractere distincte de condus. În modul pur EV, propulsia vine numai de la motoarele de pe puntea din față, autonomia fiind de 14 km în condițiile unei viteze maxime limitate la 140 km/h.
Bineînțeles, nu există nicio conexiune fizică de transmisie între punțile față și spate. În schimb, dozarea puterii la fiecare dintre acestea este monitorizată și gestionată continuu de sistemele de ultimă generație Valhalla IVC și Integrated Power Brake. Vectorizarea cuplului pe puntea față și controlul electronic al diferențialului cu alunecare limitată (E-diff) aflat la puntea din spate permit o fină optimizare a cuplului la toate cele patru roți, în conformitate cu cerințele dinamice pentru un amestec perfect de tracțiune, stabilitate și agilitate de manevrare, cu precizie îmbunătățită a direcției și o ținută de drum neutră, perfect echilibrată.