La Salonul Auto de la Paris am avut plăcerea să discutăm cu Karim Habib, designer-șef BMW Group. Cetățean canadian de origine libaneză, recunoscut pentru caracterul său carismatic, designerul în vârstă de 41 de ani ne-a vorbit despre noul BMW X6, despre viitorul designului BMW și ne-a mărturisit și câteva detalii picante despre cum s-a născut conceptul de coupé-SUV.
- Când a fost lansată prima generație a lui BMW X6, aceasta a impresionat prin designul său inovator. Cum ați transpus această moștenire la noul model?
Este un subiect sensibil, pentru că așa cum ați spus, X6 a fost un concept cu totul inovator – nu doar designul în sine, cât întreaga siluetă, proporțiile au fost inovatoare. Așa că atunci când a fost lansat, a declanșat reacții contradictorii: unii l-au iubit, alții l-au urât, însă nimeni nu a rămas indiferent. Iar impactul a fost mult mai mare decât preconizam inițial, cucerind și alte piețe decât cea din America de Nord – Rusia, Germania sau Italia fiind doar trei dintre exemple.
Încă de la începuturi, BMW X6 a fost o mașină cu un caracter puternic, care l-a transformat instantaneu într-un simbol. Așa că am încercat să păstrăm aceste trăsături iconice intacte. Silueta mașinii a fost revizuită puțin, având acum o capotă mai lungă și un nas mai proeminent – dar cu toate acestea este recognoscibil imediat ca fiind un X6. Pe de altă parte, am încercat să facem proporțiile un pic mai fine, diminuând din senzația de masivitate și de masă. Iar rezultatul se vede clar când compari cele două generații, silueta noului model fiind mai fluidă, mai armonioasă și mai ușoară.
Muchia de la baza portierelor a fost ridicată puțin la noul model, iar pentru a adăuga mai multă substanță în jurul roților, am majorat suprafețele pozitive ale arcelor. De asemenea, linia care pornește de deasupra punții spate a fost de asemenea conturată mai dramatic, amplificând „șoldurile’ și făcându-le vizibile și din lateralul mașinii.
- Care au fost lecțiile învățate de-a lungul primei generații și cum au fost acestea implementate în dezvoltarea noului model?
Cred că cea mai importantă lecție a fost însăși silueta mașinii și modul în care este aceasta percepută din lateral. Este o soluție unică, pentru că plafonul are o formă rotunjită și se îmbină cu un posterior înalt, tăiat drept. Este în același timp un pic ciudat, însă tocmai acest aspect maximizează caracterul mașinii. Așa că pentru noul model am încercat să-l actualizăm pe cât posibil, adăugând un strop de eleganță prin alungirea proporțiilor cu câțiva milimetri. Oricum, scopul principal a fost păstrarea intactă a identității și cred că am reușit acest lucru.
Un alt lucru pe care l-am învățat la prima generație a fost înălțimea zonei posterioare. Este un element de design foarte puternic, care conferă mașinii un caracter aparte, însă am consimțit că ar putea fi un pic mai discret, mai fluid, așa că l-am modificat în consecință pentru noul model.
- Ce sfaturi aveți pentru cei care urmăresc în prezent să-și cumpere o mașină nouă? Care sunt elementele de design care ar putea influența alegerea?
Pentru marca BMW, principalul motiv pentru care clienții cumpără aceste mașini este pentru modul în care arată acestea. Am făcut un studiu amplu în acest sens și am aflat că publicul nostru pur și simplu nu mai cumpără nimic dacă nu are un design pe placul lui. Pe de altă parte, chiar dacă designul este principalul factor de achiziție, contează foarte mult atât prețul cât și performanțele.
Cred că sfatul pe care l-aș oferi clienților ar fi să aleagă ce le place. În calitate de designer, eu voi cumpăra întotdeauna doar ce îmi place, pentru că nu îmi place să fac compromisuri în acest sens. Pentru mine, un design bun este un design autentic. Și nu mă refer la ornamente și artificii estetice, pentru că ceea ce încercăm la BMW este să ilustrăm cât mai bine valorile esențiale ale acestor modele. Proporțiile sunt cele care dau substanță mașinilor noastre – avem o capotă lungă și o consolă frontală scurtă pentru că motorul cu șase cilindri în linie se află în spatele punții față. Nu vom desena niciodată o capotă lungă doar pentru impresia estetică, ci o facem așa pentru că acolo se află motorul. Practic, faptul că arată bine este doar o consecință a unei soluții tehnice. Iar rezultatul este unul autentic și este un exemplu foarte bun pentru ce am spus anterior.
Încercăm să trasăm muchii ascuțite pentru că acestea sunt un element definitoriu pentru o mașină care se conduce precis. În lumea designului vorbim mult despre suprafețe și despre lumini și umbre – chiar și în cazul noului BMW Seria 2 Active Tourer. Privind modul în care suprafețele alunecă de-a lungul arcelor spate, am încercat să schițăm proporții care trezesc emoții, care au ceva uman în ele. În fiecare dintre modelele noastre există o latură emoțională foarte bine definită, pentru că atunci când cumperi un BMW îți dorești o anumită experienţă și vrei să ai o conexiune emoțională cu mașina. Nimeni nu cumpără un BMW doar pentru a avea un mijloc de transport din punctul A în B, ci își dorește să trăiască o anumită experiență – pe care ne dorim să o exprimăm și prin design.
- Tesla a declarat că oglinzile retrovizoare exterioare devin treptat inutile mulțumită tehnologiei deja existente în mașinile din prezent. Cum vede un designer această evoluție și care sunt avantajele de natură estetică pe care le aduce suprimarea acestor elemente?
Este un subiect foarte interesant. Din punctul meu de vedere, principalul avantaj nu este că poți elimina oglinzile, ci că le poți înlocui cu ceva hi-tech. Rezultatul va arăta diferit, desigur, însă eu nu le-aș suprima în totalitate, ci le-aș înlocui cu o mică aripioară care să înglobeze o cameră – un element care să atragă atenția și să îmbunătățească întregul design al mașinii. În gama BMW avem deja un exemplu: oglinzile noilor modele M3 și M4. Oglinzile acestor modele au fost desenate diferit – având două brațe care fac legătura cu mașina – reușind astfel să transformăm o restricție, o normă, într-un lucru care arată foarte interesant. Da, este adevărat că aceste oglinzi au și o formă aerodinamică, însă nimeni nu poate rămâne impasibil legat de modul în care arată.
- Care este viitorul designului BMW în contextul în care exigențele clienților sunt altele astăzi decât erau acum 10 ani?
Cerințele clienților sunt într-o continuă schimbare, iar în prezent se pare că ritmul s-a accelerat tot mai mult. Asta încercăm și noi prin design, să desenăm mașini pentru anii care vor urma. După cum probabil știți deja, avem un departament specializat pe designul contextual în care cei implicați se concentrează pe cercetarea pieței și descoperirea noilor tendințe. Avem o colaborare strânsă cu experți în studii de piață, arhitecți, designeri și specialiști care studiază comportamentul social și evoluția oamenilor, prin care încercăm să formulăm un context specific pentru viitorul designului BMW.
Este adevărat că aceste tehnici nu sunt extrem de exacte, fiind puse în aplicare de designeri și nu de experți în antropologie. Încercăm pe cât posibil să ne dăm seama acum cum va arăta viitorul și cum vor evolua mașinile pe termen lung.Iar uneori reușim să ne găsim o direcție pe care o dezvoltăm într-un nou trend. Unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este studiul X Coupé Concept, prezentat în 199, care a fost practic părintele spiritual al tuturor modelelor X-Coupé și Sport Activity Coupé care au fost lansate ulterior. Totul a început de la un studiu de piață din perioada în care eu încă nu lucram pentru BMW. Povestea spune că o echipă de designeri a petrecut câteva luni într-o casă de pe o plajă din California, timp în care au studiat comportamentul oamenilor și au adunat informații de la un eșantion considerabil de persoane. Întorși în biroul de design, au desenat acel concept fabulos, care a pus bazele unui nou capitol în povestea BMW. Și vorbim de o întâmplare care s-a petrecut acum mai bine de 15 ani.
- Există într-adevăr o cerere pentru noi modele din partea clienților sau, din când în când, BMW impune trendul, așa cum a făcut-o cu X6?
Noi la BMW credem că jucăm un rol de inovatori în domeniul mobilității, dar nu trebuie să ne gândim numai la noi, asta e clar. Credem în anumite proiecte, dar le materializăm cu gândul la clienții noștrii. Da, am inventat noi trenduri cu Seria 3 GT și Seria 5 GT, dar am făcut-o cu gândul de a le oferi clienților mai mult decât au avut în trecut. Așadar, putem spune că este un mix între exigențele clienților și inovația specifică BMW, încercând să intuim cât mai bine care este cea mai bună direcție.
- Cât de greu este să desenezi atât mașini cu tracțiune față cât și cu tracțiune spate pentru publicul BMW?
Eu consider că nu este neapărat o problemă ce ține de preferințele clienților – și am aflat asta în urma unor studii – pentru că în jur de 50% din clienții de BMW Seria 1 nu știu exact dacă mașina pe care o conduc dispune de tracțiune față sau spate. Specialiștii și unii șoferi mai pasionați sunt mult mai interesați de aceste aspecte, dar din perspectiva clientului obișnuit, proporțiile mașinii sunt mult mai importante. În cazul modelelor cu tracțiune față nu mai suntem influențați de poziționarea motorului cu șase cilindri în linie în spatele punții față, ci trebuie să integrăm o soluție cu propulsor transversal dispus deasupra punții. Însă am încercat să găsim o soluție pentru a păstra consola cât mai scurtă, ceea ce s-a dovedit o provocare inginerească consistentă.
O altă realizare a fost că deși BMW Seria 2 Active Tourer este un monovolum, am încercat să introducem o suprafață de tranziție între parbriz și capota frontală. Roțile mari dispuse la colțurile caroseriei arată bine și aduc multe beneficii în ceea ce privește dinamica, însă această configurație ar fi limitat foarte mult raza de bracaj – pentru că între roțile anterioare se află și motorul dispus transversal. Așa că putem spune mai mult că arhitectura în sine ne-a pus în fața a numeroase provocări, dar în final am reușit să găsim soluții specifice unui BMW la toate capitolele.
- Care sunt modelele BMW pe care v-ar plăcea să le dețineți în prezent, atât noi cât și din trecut.
Ei bine, din gama actuală BMW pot spune că ador noul M3. O consider o mașină incredibilă. Prefer o caroserie cu patru portiere pentru că am o familie și îmi place ideea de mașini sport cu siluetă de limuzină. Chiar cred că este cea mai cool alegere din gamă. M5-ul este prea mare după gusturile mele, mai ales că trăiesc într-un oraș aglomerat precum München, așa că nu văd de ce aș vrea să conduc o mașină atât de impozantă. Cred că cea mai potrivită culoare pentru un M3 este negru, pentru că îi conferă o discreție binevenită pentru o mașină atât de puternică.
Mașini din trecut? Mi-e mai greu să mă pot decide. Mi-ar plăcea un M3 E30, un CSL, sau un 503. De asemenea, mi-ar fi dragă și o Isetta.
Pot face o trecere și în lumea BMW Motorrad, de unde aș alege legendarul R90 sau un K100 pe care să-l modific puțin.
Sau, de ce nu, aș putea opta pentru un Alpina. Un BMW Seria 6 Alpina? Cred că mi s-ar potrivi excelent!