Să fim cu bun-simț: dieselul va dispărea, iar mașinile electrice familiale nu vor fi ieftine și tot vor lăsa loc de mai bine la autonomie. Reprezintă Logan GPL viitorul preferabil și convenabil?
Fiecare avem sensibilități proprii legate de automobile, dar când se pune problema achiziționării unei mașini pentru viața de familie ar trebui să ascultăm mai ales vocea rațiunii. Puțini sunt locuitorii României care și-ar putea permite să afirme acum, fără cea mai mică ezitare, că au bani suficienți pentru a-și permite alegeri strict „după gust’ și, în special, că vor avea sigur și în viitor destui bani pentru a nu regreta eventualele alegeri mai scumpe făcute în prezent. În perspectivă: nu ar fi mai plăcut să te gândești că poți alimenta ieftin cu GPL un Logan din generația a treia și ești gata să-i iei în excursie pe cei dragi, în loc să numeri dacă ți-au rămas bani de benzină după ce ai achitat rata unei mașini străine noi din clasa compactă (sedanul Dacia are lungimea de 4,4 m)? Nu ținem morțiș să obținem un răspuns pozitiv la această întrebare de la toți cei interesați, deși, luând realitatea locală ca atare, e greu să vii cu un alt fel de răspuns.
Dacia Logan și Sandero în fața testelor EuroNCAP în 2021
În dimineața în care echipa editorială din România a revistei Auto Bild a pornit într-un test mai puțin obișnuit cu Dacia Logan ECO-G 100, cam toți cei implicați au simțit asta: putem pleca liniștiți, nu avem cum să golim astăzi ambele rezervoare ale mașinii – vorbim despre 50 de litri de benzină și 40 de litri de GPL.
În plus, nimeni nu a considerat necesar să pună întrebarea: „cum treci de pe benzină pe GPL sau invers?’, deoarece integrarea conceptuală completă a instalației de alimentare cu GPL în partea tehnică a Loganului cu motorizare turbo cu benzină de 1,0 litri (100 CP) scutește cam pe oricine de asemenea preocupări. Vrei să mergi pe GPL? Nimic mai simplu: pe bord, în zona din stânga volanului, există un buton inscripționat „GPL’ care are și un LED verde – desigur, pentru confirmarea stării active a alimentării cu GPL. Îl apeși ca să treci de pe alimentarea cu benzină pe cea cu GPL sau invers – asta-i tot.
Dacia Logan: Băiete, cât ai crescut!
Afișajul digital monocrom aflat între cele două cadrane ale tabloului de bord poate fi configurat pentru a afișa nivelul combustibilului din ambele rezervoare (benzină și GPL) simultan. Privindu-le pline, înainte de a porni la drum, chiar capeți cumva senzația reconfortantă că te-ai suit la comenzile unui vehicul cu rază lungă de acțiune. Vorbim aici despre un total teoretic de 1595 km, alcătuit din 615 km rulați cu GPL plus 980 km rulați cu benzină! Pentru acest calcul au fost luate în considerare consumurile medii de 6,5 l/100 km (GPL), respectiv 5,1 l/100 km (benzină). În cazul unei conduceri economice tipice, cifrele pe care le-am notat privitor la autonomie vor fi depășite, fără îndoială.
Știm că este posibilă adaptarea la alimentare cu GPL a oricărui motor cu benzină, însă pledăm în favoarea mașinilor dotate de uzină cu un astfel de sistem de alimentare. Dacia Logan ECO-G 100 este un astfel de automobil și remarcăm în cazul său că volumul portbagajului a rămas neafectat de integrarea unui rezervor de GPL destul de mare, în timp ce softul gestionării electronice a funcționării motorului a fost optimizat de specialiștii mărcii pentru ca performanțele mașinii să nu fie afectate. Din contră: când este hrănit cu GPL, motorul turbo cu trei cilindri furnizează mai mult cu 10 CP și are un cuplu maxim mai mare cu 10 Nm decât atunci când primește benzină.
Dacia Logan MCV și Pickup: iată cum ar putea arăta
Ar fi trebuit să ne facem griji că patru persoane nu au loc comod înăuntru? Sau că vom avea nevoie de un portbagaj mai mare de 528 de litri pentru echipamentele noastre? Deoarece nu a fost cazul, singurul lucru pentru care ne-am făcut griji la turul nostru cu Dacia Logan ECO-G 100 a fost să avem imagini frumoase și cu caracter 100% românesc pentru articol. Am fost primiți cu brațele deschise la Palatul Brâncovenesc de la Potlogi (edificat de Constantin Brâncoveanu în 1698).
Muzeul constituie o componentă de referință pentru arhitectura și cultura medievală a Munteniei. Mai departe, am trecut porțile Curții Domnești de la Târgoviște, unde am putut vedea și Muzeul Tiparului și al Cărții, unde am aflat că introducerea tiparului în }ara Românească a fost marcată prin tipăriturile în limba slavonă ale lui Macarie cu peste 500 de ani în urmă. Ultimul popas al zilei a fost conacul Pană Filipescu, construit în anul 1650 la Filipeștii de Târg. Casa este reprezentativă pentru condensarea și cristalizarea elementelor arhitecturii brâncovenești.
Dacia Logan Stepway: Fructul oprit e la raft
Ne-a mai trecut prin cap că îmbarcarea a patru inși plus ceva bagaje va avea un efect deprimant asupra performanțelor mașinii, însă vigoarea motorului a fost o surpriză plăcută.
Nu am trecut pe lângă Centrul Tehnic Titu al grupului Renault fără să oprim și acolo. La urma urmei, aceste pagini au devenit realitate inclusiv ca urmare a eforturilor depuse de cei care lucrează acolo pentru a crea automobile Dacia calibrate pe necesitățile unui spectru de clientelă cât mai cuprinzător.