Pe 26 noiembrie, sediul Renault Group din România a găzduit o sesiune de formare pe tema intervențiilor rutiere asupra vehiculelor cu tehnologie de ultimă generație. Aceasta a fost dedicată salvatorilor români, pentru a le permite să acționeze mai eficient în situații de urgență în care sunt implicate, în special, vehicule electrice.
În deschiderea conferinței, Cecilia Tudor – Managing Director Renault South Eastern Europe – a vorbit despre parteneriatul special pe care Renault îl are cu pompierii – Renault este singurul producător care a inclus echipe de salvare rutieră în procesul de inovare și singurul care a angajat un locotenent-colonel de pompieri în echipele de inginerie din Franța, facilitând astfel colaborarea constantă cu echipele de salvare rutieră. Pe plan local, parteneriatul cu IGSU evoluează an de an, îi sprijinim pe mai multe planuri – de la furnizarea de mașini și acces la piste pentru a testa practic prin exerciții de descarcere și alte situații de urgență și până la oferirea de know-how prin intermediul inginerilor Renault din România și Franța, astfel încât pompierii să învețe să intervină mai eficient, iar munca lor să aibă un impact pozitiv și substanțial asupra siguranței rutiere.
Inițiativa face parte din Programul Human First al grupului Renault sub umbrela căruia, în România, se derulează parteneriatul cu IGSU încă din 2016. Datorită existenței Programului Human First ce urmărește îmbunătățirea siguranței tuturor participanților la trafic, dar și relației de colaborare cu IGSU, a fost identificată pe plan local nevoia formării concrete a pompierilor români. Formarea acoperă specificațiile de siguranță pe care noile modele de vehicule le presupun și le impun, cu accent pe cele electrice, cât și tehnologiile inovatoare dezvoltate de Renault pe vehiculele sale.
Conferința a fost susținută de doi formatori din Franța – Claire Petit Boulanger – Expert Vehicle Safety în cadrul Renault Group și Locotenent pompier Jerome Albert, expert în intervenții de urgență ce implică vehicule. La formare au participat peste 300 de pompieri români ai IGSU și ai Renault Group, fiind organizată pe formatul unui eveniment recent desfășurat în Franța, la Technocentre.
Claire Petit Boulanger, care este și membră a World Rescue Organization (Renault Grup fiind singura companie auto din organizație) a dat startul trainingului precizând principala deosebire între un vehicul electric și unul cu motor termic – EV-urile au o baterie High Voltage în loc de un rezervor de combustibil. Și această baterie oferă curent motorului electric prin intermediul unor cabluri. La automobilele Renault, cablurile de înaltă tensiune sunt integrate departe de zonele obișnuite de tăiere în caz de descarcerare, iar amplasarea sistemului de deconectare a bateriei ține cont de specificul intervențiilor de urgență. Pompierii sunt instruiți să taie tensiunea din sistemul HV de alimentare doar dacă trebuie să taie mașina pentru a scoate victime. În afară de acestă cerință de deconectare a sistemului HV, salvatorii pot să lucreze exact ca pe un vehicul cu motor termic.
Începând cu Renault 5 electric, Renault a implementat o nouă soluție: după un accident rutier, un dispozitiv dotat cu capsă pirothenică va deconecta automat bateria de înaltă tensiune. În plus, toate vehiculele electrice ale grupului Renault au SD switch pentru deconectarea bateriilor de înaltă tensiune, mai sunt echipate cu 2 coduri QRescue situate pe parbriz și pe lunetă, concepute special pentru salvatori în caz de accident rutier. Trebuie doar să fie scanate și pompierii au imediat acces la fișa de salvare corespunzătoare a vehiculului unde găsesc toate informațiile tehnice necesare pentru a face o intervenție rapidă și sigură atât pentru pasageri, cât și pentru salvatori.
Cea mai mare problemă pentru pompieri este stingerea unui vehicul electric în flăcări și, în zilele noastre, singura soluție existentă este Renault Fireman Access, dispozitiv ce oferă acces direct la baterie, permițându-le pompierilor să stingă această baterie în 10 minute, comparativ cu ore în cazul altor mărci. Mulți furnizori încearcă să vândă dispozitive pompierilor, dar niciunul dintre acestea nu este eficient (pături, recipiente cu apă…) și unele dintre ele chiar sunt periculoase pentru pompieri. Toți constructorii fac fișe de salvare acum pentru că EuroNCAP le solicită și este un lucru bun. Dar problema pentru salvatori este să se asigure că au acces la foaia de salvare corespunzătoare atunci când au ajuns la locul accidentului, deoarece nu știu numele modelului și detalii despre baterie. Iar codul QRescue de la Renault îi va face să câștige timp, să fie mai eficienți în intervenție și mai în siguranță.
Dan-Paul Iamandi – Inspector General IGSU a transmis că programul „Human First' este mai mult decât un simplu proiect – este o mărturie a angajamentului nostru comun de a pune viața pe primul loc. Parteneriatul a deschis noi orizonturi în domeniul pregătirii pentru intervenția în situații de urgență și a consolidat capacitatea noastră de a salva vieți. Antrenamentul pe vehicule de ultimă generație este deosebit de important, deoarece aceste vehicule încorporează tehnologii moderne care diferă semnificativ față de modelele mai vechi și, pentru ca pompierii să fie pregătiți eficient, este esențial să fie familiarizați cu toate tipurile de vehicule pe care le-ar putea întâlni în misiunile pe care le desfășoară.
Toate angajamentele Renault strânse sub Human First Program au un impact major în sprijinirea pompierilor să acționeze pentru a salva oameni aflați într-un model Renault sau să gestioneze intervenția asupra mașinii în alte situații de urgență.