Pentru a răspunde succesului de care se bucurau nestingherite modelele Lancia Stratos în raliuri, sefii de la Renault au solicitat la celebra casă de design italiană Bertone realizarea unui model de competiții bazat pe agitatul Renault 5 Alpine. Spatele complet diferit de cel al modelului de serie a fost desenat chiar de Marcello Gandini, celebru pentru capodopere ca Lamborghini Miura, Countach și Espada, Lancia Stratos, Bugatti EB110, DeTomaso Pantera și multe altele.
Deși modelul pe care a fost bazat avea motor și tracțiune față, R5 Turbo a fost reproiectat pe o arhitectură cu motor central și tracțiune spate. În spatele celor două scaune se afla un motor Cleon-Fonte (adică înrudit cu cele de la Dacia 1100 și 1300) de 1,4 litri, care, mulțumită unei turbine generoase dezvolta 160 CP și 221 Nm. La momentul lansării, Renault 5 Turbo era cel mai puternic vehicul de producție din Franța – o producție limitată, ce-i drept, cele 400 de exemplare „de serie’ produse de Renault pentru a obține omologarea modelului în Grupa 4 de raliuri fiind asamblate manual la uzina Alpine din Dieppe.
Însă aceste mașini s-au bucurat de o popularitate neașteptată, așa că Renault a hotărât să mai producă un loc și după epuizarea celor 400 de exemplare. Însă, nemaifiind limitat de reglementări, constructorul francez a simplificat rețeta, înlocuind unele dintre piesele din aliaj ușor special proiectate pentru Renault 5 Turbo cu elemente de la modelul R5 de serie. Astfel s-a născut Renault 5 Turbo 2, care deși era mai accesibil, oferea aproape același nivel de performanță ca predecesorul său mai exotic. Concret, micul hatchback cu motor central putea atinge 100 km/h în 6,9 secunde și depășea ușor 200 km/h atunci când era împins la limită.
Foarte apreciat astăzi de colecționari, Renault 5 Turbo se vinde la prețuri începând de la 50.000 de euro, iar exemplarele preparate pentru raliuri pot ajunge și 200.000 de euro.