În România, construcțiile și modernizările de infrastructură se manifastă încet și adesea incomplet, prestațiile educației rutiere și școlarizării conducătorilor auto par să nu aibă rezultate convingătoare, iar cifrele accidentelor rutiere sunt la cel mai înalt nivel. Mult mai ușor de obținut ar fi o creștere a vitezei legale, se pare…
Iată, concret, despre ce este vorba. Ministerul Transporturilor propune ridicarea limitei de viteză pe drumurile expres de la 100 km/h la 120 km/h și pe autostrăzi de la 130 la 140 km/h. Aceste propuneri de măsuri se regăsesc într-un proiect de lege elaborat în timpul mandatului fostului ministru Cătălin Drulă în perspectiva modernizării și extinderii infrastructurii rutiere românești susținute cu finanțare europeană.
Propunerile menționate vin pe fondul avansării lucrărilor la drumul expres Craiova-Pitești. Către sfârșitul acestui an sau în primăvara anului viitor ar putea fi dați în folosință primii kilometri ai acestui drum. Tehnic vorbind, specificațiile unui drum expres sunt destul de apropiate de ale autostrăzilor: vorbim despre patru benzi cu sensuri de mers complet separate, lățimea unei benzi este cu 25 cm mai mică la drumul expres față de cazul autostrăzii, iar lățimea benzii de urgență la drumul expres este de 1,5 m, adică jumătate din lățimea porțiunii corespunzătoare la autostradă.
Înțelegem că atenția electoratului e astfel direcționată spre niște beneficii personale imediate de genul „poți s-o calci legal mai tare’, care se pot obține cu costuri virtual zero (artificiu politic, dacă putem spune așa). Ce ar trebui să nu pierdem din vedere, însă: materializarea unor progrese evidente și palpabile în cât mai multe dintre celelalte componente ale vieții rutiere din România. Așteptăm cu interes anunțuri la fel de interesante și convingătoare referitoare la cele trei criterii menționate de noi în deschiderea articolului de față. Acestea ar duce la rezultate îmbucurătoare privind siguranța circulației pe drumurile din România.