Infiniti FX, adversarul lui Cayenne, arata destul de periculos, insa se poate ridica el la nivelul de performante pe care le promite cu designul sau?
De cele mai multe ori, adversarii necunoscuti sunt cei mai periculosi. In acest caz, il avem pe tanarul Infiniti FX, care vine tocmai din Japonia dupa o mica operatie de facelift, cu gandul de a domina aristocratia masinilor sport germane reprezentata de Porsche Cayenne. Mai exact, vorbim despre FX30d contra lui Cayenne Diesel. Intrebarea daca un SUV cu motor diesel poate fi un Porsche adevarat o lasam deschisa, deoarece noi vrem sa aflam aici daca marca nobila a lui Nissan se poate amesteca in nisa pe care concureaza Porsche Cayenne.
Acest lucru nu il vede doar un cunoscator, pentru ca este clar ca Infiniti exprima, din punct de vedere optic, masina sport in format de SUV. Capota este lunga, flancurile sunt opulente, iar linia laterala are influente puternice de coupé, totul cu elemente de design cu multe rotunjimi. Parca cei de la Porsche au stiut ca au de-a face cu un model care atrage multe priviri si ne-au trimis la test un Cayenne galben pentru a echilibra disputa din ochii privitorilor.
In test am avut la dispozitie versiunea FX30d (in echiparea S Premium), care are un pret de pornire de 71.138 de euro cu TVA. Asta nu pare un chilipir pentru un SUV de 238 CP, insa in aceasta echipare FX este extrem de bine dotat si nu ii lipseste absolut nimic. Cayenne, care are o putere de 245 CP, porneste de la pretul de 68.806 euro cu TVA, dar are nevoie de multe echipamente pentru a ajunge la nivelul japonezului. In cazul unor echipamente echivalente, diferenta dintre cele doua este de aproximativ 20.000 de euro in favoarea lui FX. Diferenta pare foarte mare, dar este normal daca privim dotarile standard de la Infiniti: faruri cu xenon adaptive, sistem de navigatie cu centrala multimedia, tapiterie din piele premium sau alte sisteme active de siguranta. In momentul in care clientul trebuie sa plateasca sume consistente pentru ele, la Porsche va simti pe propria piele cum creste suma de achizitie.
Cine stie toate acestea se urca de la inceput cu totul alti ochi in Infiniti. Atunci poti trece mai usor cu vederea ca, spre deosebire de exterior, designul interior este mult mai conventional, ca amplasarea comenzilor nu este tocmai intuitiva, iar calitatea materialelor este mai mult indreptata spre standardele americanilor decat spre ceea ce asteapta clientul unui model premium european. A nu se intelege ca selectul japonez arata saracacios. In fata, cei doi ocupanti sunt tratati foarte bine, dar in spate pasagerii trebuie sa plateasca tribut formei de coupé. Locurile de pe bancheta sunt destul de inghesuite, mai ales la o comparatie directa cu ceea ce este oferit in Cayenne.
Atunci cand inginerii au proiectat FX, se vede ca nu au avut ca prioritati consideratiile practice. De exemplu, dupa ce utilizatorul a ridicat bagajul sau greu peste marginea de incarcare foarte inalta, el constata ca in spate nu intra prea multe. Volumul de incarcare este destul de mic, aproape la nivel de clasa compacta: 410 litri (1305 litri cu scaunele rabatate). Pentru un SUV, sarcina utila este, de asemenea, mica (526 kg), la fel ca si masa remorcabila de 2,2 tone. Ce trebuie sa faca un SUV adevarat la aceste discipline o arata Cayenne: 670 de litri pentru bagaje (1780 litri cu bancheta rabatata), 680 kg sarcina utila si o masa remorcabila de 3,5 tone.
Prin urmare, pentru inginerii lui Infiniti a fost foarte important efectul de atractie care promite sportivitate. Totusi, zgomotul de fond de dupa pornirea motorului diesel deceptioneaza, deoarece el nu inspira prea multa sportivitate si nici nu se aude prea rafinat. Aceasta impresie este sprijinita de dinamica la rulare, unde FX accelereaza repede, dar nu poate fi vorba de un temperament vivace, mai ales ca are o cutie automata cu 7 trepte nu foarte rapida. Valorile masurate ne confirma perceptia, FX fiind sensibil mai lent decat Porsche. Cine isi doreste sa fie mai rapid poate opta pentru motorul V8 de 5 litri pe benzina, care produce 390 CP. Asta in conditiile in care isi permite costurile suplimentare pentru carburant.
In opozitie, Cayenne lasa impresia ca la Infiniti caii-putere nu sunt atat de bine hraniti pe cat se poate. El are cu doar 7 CP mai mult si este mai usor cu 14 kg, dar la performante la rulare este in cu totul alta liga. Dieselul de sub capota sa da o impresie surprinzator de energica, functioneaza foarte rafinat si este ajutat foarte eficient de cutia automata cu 8 trepte. Dar asta nu este tot, pentru ca si lui Cayenne Diesel ii lipseste un comportament sportiv veritabil. Un diesel nu poate face un Porsche ceea ce trebuie sa fie acesta prin definitie. Alt avantaj al lui Cayenne este consumul din test, mai mic cu 1,5 l/100 km fata de cel de la FX.
Prin urmare, lui FX ii lipseste sportivitatea, chiar daca ea este promisa de exterior. In schimb, capacitatile de rulare sunt bune: confortul este optim, trenul de rulare este placut, iar comportamentul in viraje, suficient de bun. La acest aspect, un aport important este jucat si de sistemul de directie integrala, care vireaza si rotile spate, avand practic rolul de a impinge masina spre directia dorita. Totusi, FX nu este un campion al preciziei, avand o directie destul de asistata si imprecisa, dar si o dozare delicata a franelor. La aceste capitole, Infiniti are nevoie de mai multa cizelare si de un zgomot mai redus la rulare. In schimb, Cayenne sta foarte bine in privinta dinamicii, chiar daca nu are toate sistemele dinamice de la versiunile pe benzina. Este impresionant cum acest „vapor’ de 2,2 tone se dezlantuie pe drumurile cu viraje, lasandu-se dirijat cu o precizie milimetrica. Este imbucurator si faptul ca Porsche ofera un nivel de confort agreabil, care nu este afectat decat atunci cand se ruleaza pe drumuri cu adevarat proaste, unde iese in evidenta setarea mai rigida a trenului de rulare.
Toate acestea fac lumina asupra testului nostru si ne fac sa dam un verdict clar: Porsche Cayenne Diesel il bate pe Infiniti FX30d prin K.O. tehnic.