Insistenta cu care designerii marcii germane se agata de elementele tipice seriei 911 pentru fiecare model nou pe care il realizeaza are si efecte derutante. Faptul ca limuzina Panamera are caroserie de tip fastback si proportiile generale tipic sportive este de natura sa intareasca observatia facuta mai devreme. Mai ales cat timp nimeni nu a vazut masina pe viu, este usor sa te lasi furat de impresii. Sa nu uitam ca in cadrul concernului Volkswagen (la care Porsche a devenit intre timp cel mai important actionar) marca Bentley produce limuzinele Flying Spur si coupé-urile Continental GT folosind fix aceeasi parte tehnica.
Reducerea costurilor de conceptie si industrializare pe aceasta cale este larg raspandita in domeniul automobilelor de mare serie, unde caracterul exclusiv al produselor nu reprezinta o preocupare prioritara. In ce masura a procedat Porsche astfel pentru seria Panamera? Aproape deloc, exceptie facand preluarea unor motorizari de la Cayenne.
Teoretic, toate automobilele care difera conceptual ar trebui sa fie diferite si din punct de vedere tehnic. Conceptul lui Porsche Panamera difera de al tuturor celorlalte modele Porsche. Si am constatat personal acest lucru. Porsche a avut mare grija sa nu-si dezamageasca adeptii in ceea ce priveste caracterul exclusiv al noii serii de modele.
Platforma tehnica fost proiectata pornind de la o foaie alba de hartie, astfel incat sa fie dedicata complet noii idei de limuzina rapida pe care o promoveaza marca germana. Ampatamentul lui Panamera nu are nimic de-a face cu ceea ce se intalneste in mod obisnuit in clasa supersport, avand o lungime considerabila si masurand aproape 3 m. Tot astfel, locurile din spate ale masinii au fost tratate mai degraba in maniera tipica limuzinelor de lux.
Stilul familiar ascunde un concept novator in esenta
Bancheta a fost configurata pentru a oferi conditii de confort foarte bune pentru doi pasageri, iar inaltimea de la sezut la plafon este chiar mai generoasa decat la unele limuzine de lux consacrate. Spatiul pentru genunchi este suficient, insa fara a fi la nivelul exigentelor specifice clasei de lux.
Ampatamentul mare sugereaza ca nu ar fi trebuit sa apara o situatie de acest gen, dar, sa nu pierdem din vedere ca, pe de alta parte, nici comportamentul dinamic al limuzinelor conventionale din clasa de lux nu se ridica la nivelul celui pe care il ofera Panamera (in fine, deocamdata asta ramane de verificat). Urmarindu-se obtinerea unei cat mai echilibrate repartitii a masei vehiculului pe rotile din fata si din spate, specialistii au amplasat motorul lui Panamera mai jos si ceva mai spre spate fata de puntea anterioara, ceea ce a implicat o scurtare a zonei habitaclului. Referitor la interior, mai notam ca Panamera este singura limuzina de lux cu portbagajul accesibil prin intermediul unui haion si bancheta fractionabila. Chiar daca volumul util nu este tocmai impresionant in configuratia standard, posibilitatile de modulare permit imbarcarea unor obiecte de dimensiuni mari.
Atentia pe care specialistii de la Porsche au acordat-o performantelor dinamice este confirmata de propunerea motorizarilor cu injectie directa de benzina DFI si a cutiilor de viteze PDK cu sapte trepte. Nu au fost neglijate nici preferintele celor ce apreciaza sportivitatea clasica, fiind propuse inclusiv cutii de viteze manuale cu sase trepte pentru modelele Panamera V6 si Panamera S. Tractiunea este pe rotile din spate, dar versiunile Panamera 4 si Panamera Turbo dispun de tractiune integrala.
Cine doreste un model Panamera orientat in mai mare masura catre confort, va putea sa opteze pentru suspensia reglabila cu perne de aer. Functionarea acesteia este gestionata electronic si, la viteze mari, garda la sol se reduce automat, pentru obtinerea unor caracteristici aerodinamice mai bune.
Foarte probabil, versiunea Panamera Hybrid (propulsor cu ardere interna de tip V6 si motor electric) va fi cea mai reusita din punctul de vedere al celor ce doresc o limuzina de lux. Aceasta este singura care ofera cutie de viteze automata Tiptronic (schimbarea treptelor are loc cu mare finete, fara niciun soc). Porsche promite, oricum, referitor la consumul de combustibil, ca seria Panamera va cuprinde cele mai economice modele din clasa de lux (consum in medie cu pana la 3,0 l/100 km mai mic fata de al modelelor cu motorizari echivalente). Dincolo de aceasta, viitoarea versiune Panamera S Hybrid va oferi un consum cu 28% mai mic fata de al celui specific pentru Panamera S (motorizare V8 de 4,8 litri).
In favoarea unei cariere comerciale reusite pentru Porsche Panamera pledeaza atat tehnica avansata, cat si originalitatea conceptului, in ansamblu. Concurentii lui Panamera provin din doua directii diferite: pe de o parte, limuzinele Maserati Quattroporte si viitorul Jaguar XJ, iar pe de alta, coupé-urile cu patru usi gen Aston Martin Rapide, alaturi de Audi A7 si Mercedes CLS. Cum va fi primit pe piata conceptul pe care il propune Panamera, ramane de vazut.