Născută pentru a se înrola în serviciul public de taxi din Bogota, Columbia, această Dacia 1300 nu a primit viză… În schimb, a fost primită în sânul unei familii din București, unde a fost păstrată cu grijă pe parcursul a trei generații. 34 de ani mai târziu, „Taxiul de Bogota’ este condus cu mândrie de Radu Albei, care îl consideră ca pe o parte din sufletul lui.
Se întâmpla la începutul anilor `80: Uzina de Autoturisme Pitești construiește un lot special de 500 de exemplare pentru a fi exportate în Columbia, unde urmau să devină taxiuri. Vopsite într-o cromatică specială, cu plafon și stâlpi de culoare galbenă, iar cu restul caroseriei de culoare neagră, aceste Dacii 1300 cu îmbunătățiri (o versiune hibrid produsă înainte de debutul lui 1310) n-au mai apucat calea exportului, fiind refuzate la recepție. Mașinile aveau și câteva particularități de ordin tehnic: un radiator mai mare pentru sistemul de răcire, lonjeroane mai groase, arcuri mai ferme pe puntea spate, plus o plăcuță ștanțată cu textul „Taxi’ sub capotă. Rămași cu cele 500 de exemplare bălțate pe stoc, dealerii le-au oferit clienților posibilitatea de a cumpăra un automobil nou cu livrare imediată, într-o perioadă în care românii așteptau chiar și 5-6 ani pentru o Dacie.
Citește și
ATENȚIE ȘOFERI! Să nu cumpărați niciodată o mașină adusă din această țară!
Care este prețul litrului de benzină sau motorină înainte de taxe
34 de ani mai târziu, Radu Albei, un tânăr bucureștean care lucrează în domeniul IT, conduce cu mândrie această Dacia 1300 ce pare abia ieșită pe poarta uzinei de la Mioveni. A crescut cu ea în familie și își amintește cu drag momentele în care era condusă de bunicul său cel care, de altfel, a și achiziționat-o de nouă în 1982. Evident, timpul își pusese amprenta peste bătrâna mașină românească, așa că Radu a luat în 2013 decizia de a o recondiționa, înlocuind elementele de caroserie degradate. Partea tehnică a fost, de asemenea, revizuită, fiind schimbate ambreiajul, radiatorul și pompa de apă, iar exteriorul a fost revopsit, respectând întocmai combinația de culori originală. Eforturile lui Radu nu au rămas fără rezultat, vechea Dacie recăpătându-și strălucirea de odinioară, lucru confirmat și de interesul pe care îl trezește această mașină peste tot pe unde ajunge.
Se complică examenul pentru permisul auto. O nouă probă pentru viitorii şoferi
Cum a vrut Mercedes-Benz să cumpere fabrica ARO
Țara cu cea mai ieftină benzină din lume
Întrebat dacă ar fi dispus să o vândă vreodată, tânărul a răspuns fără să stea pe gânduri: „Nu, nu o voi vinde niciodată, pentru că mașina asta este parte din sufletul meu. Acum fac tot ce pot ca să o pot menține în stare bună foarte mulți ani de-acum încolo. Concret, deja am început să-mi fac un stoc de piese pentru viitor.
Asta nu înseamnă că Radu nu se bucură de mașină. Ba chiar iese frecvent la plimbări de plăcere și participă la multe evenimente organizate de Retromobil, Dacia fiind și atestată ca vehicul istoric.