Porsche Cayenne II – Mai usor, mai puternic

Urmasul lui Porsche Cayenne nu va fi o masina pe o platforma complet noua, ci o continuare a dezvoltarii actualei generatii. Exista insa un obiectiv major: scaderea masei cu cel putin 250 kg.

Porsche este intr-o situatie bizara. Cel mai vandut model al renumitului constructor de automobile sport nu este un model sport ca 911, Boxster sau Cayman, ci un SUV greu, care consuma destul de mult, emite mult CO2 si care nu se mai potriveste timpurilor actuale.

Din cauza crizei economice, a incertitudinilor legate de pretul combustibililor si a numeroaselor initiative sociale care vor sa interzica folosirea unor astfel de SUV-uri in marile metropole, misiunea lui Cayenne este ingrata. Mai ales ca, in ultimii doi ani, Cayenne a mers contra curentului, lansand noi versiuni mai dinamice si mai puternice. Amintim aici varianta sport cu patru locuri GTS, de 405 CP, si Cayenne Turbo S, la care un tuning de fabrica a ridicat puterea la 550 CP.

Se pare ca in timpurile actuale este nevoie de altceva. Ceva pe care Porsche nu-l doreste. Este vorba de motorul diesel, pe care Wendelin Wiedeking, presedintele de la Porsche, l-a renegat in numeroase randuri. Si faptul ca Porsche are nevoie ca de aer de un diesel pentru Cayenne o dovedeste si faptul ca nu mai poate astepta pana in primavara lui 2010, cand se va lansa noua generatie.

Cayenne II va avea versiuni diesel si hibride
Porsche va oferi inca din februarie 2009 primul Cayenne Diesel echipat cu motorul V6 diesel de 3 litri de la Audi. Acesta va furniza 240 CP si 550 Nm, va consuma in medie 9,3 l/100 km si va emite 244 g/km CO2. Dieselul va fi cuplat standard cu cutie automata Tiptronic cu sase trepte. In Ingolstadt, au existat destule voci impotriva, pentru ca Q7 si Cayenne impart aceeasi platforma, si, cu motorul diesel, concurenta lui Cayenne ar deveni mai puternica.

Pana la urma, in lumina unui profit bun pentru ambii constructori si a faptului ca Porsche este un actionar important al Grupului VW, protestele nu au avut sorti de izbanda. Porsche a sustinut insa ca ar fi putut cumpara un diesel si de la Mercedes sau BMW, dar a cumparat de la Audi cu beneficii pentru ambii constructori. Cert este ca intre Porsche si Audi sunt anumite frictiuni. Exista zvonuri ca viitorul Audi Q7 va utiliza noua platforma modulara utilizata de A4/A6/A8, renuntand la platforma comuna cu Cayenne si Touareg. Audi nu a anuntat insa nimic oficial.

Noua generatie Porsche Cayenne va aparea in mai 2010 si va utiliza platforma E1 a actualei generatii, dar va fi mai usoara cu 250 kg. Pentru scaderea greutatii, portierele si capota vor fi din aluminiu, ca si unele elemente de suspensie, iar pentru scaderea consumului Cx-ul va fi mai mic.

Cayenne II va pastra dimensiunile de gabarit ale actualei generatii. Nu va fi nici mai lung, nici mai inalt si nici nu va avea al treilea rand de scaune. Orice crestere de gabarit ar fi dus la cresterea greutatii. Insa noul Cayenne va oferi mai mult loc in interior si va fi mai modulabil. Ampatamentul va fi marit cu 40 mm, bancheta spate va fi culisanta pe o lungime de 160 mm si va avea spatarul reglabil sub diverse unghiuri. Porsche promite un loc pentru genunchi in spate mai mare cu 67 mm si un portbagaj mai mare.
 

A doua generatie Cayenne marcheaza si o schimbare de conceptie. Porsche a ajuns dupa 10 ani la aceeasi concluzie cu BMW si anume ca majoritatea clientilor nu sunt interesati de aptitudini off-road extreme. De aceea, noul Cayenne nu va mai utiliza acelasi pachet off-road de la prima generatie, care va fi totusi pastrat pentru a doua generatie VW Touareg.

Cayenne II nu va mai avea reductor si nici diferential blocabil pe spate. Distributia cuplului intre puntile fata si spate se va realiza prin intermediul unui diferential central Torsen care in conditii normale va transmite mai mult cuplu spre puntea spate. Pentru distributia cuplului intre rotile aceleiasi punti si pentru controlul stabilitatii vor fi responsabile sistemele electronice.

Gama de motoare va fi complet noua. Versiunea de baza va renunta la motorul VR6 de 3,6 litri de origine VW, care va fi inlocuit cu noul V6, supraalimentat cu compresor mecanic de 3 litri TFSI si 333 CP, preluat de la Audi. Porsche nu renunta la configuratia V8, dar aplica politica de downsize pentru a reduce emisiile si consumul. Astfel, noul V8 va avea doar 4 litri cilindree fata de 4,8 litri in prezent, dar va furniza 400 CP la Cayenne S, 425 CP la Cayenne GTS, in timp ce versiunea turbo va oferi 500 CP. Cu kit de uzina, versiunea Turbo S va atinge 575 CP.

Proiectul Roxster al unui SUV compact a fost stopat
Mult asteptatul Cayenne hibrid va combina motorul TFSI de 333 CP de la Audi cu un motor electric de 38 kw, care vor oferi o putere totala de 385 CP. Se estimeaza ca versiunea hibrida va costa cu 8.500 euro mai mult decat cea cu motor V6 de 333 CP. Este o diferenta destul de mare, dar Porsche nu mizeaza pe un volum prea mare de vanzari pentru versiunea hibrida, avand in plan doar 2800 unitati pe an.

Cayenne II nu va avea un V8 diesel, dar motorul V6 diesel de la Audi, care debuteaza luna viitoare pe actuala generatie Cayenne, va evolua si in doi ani va ajunge la circa 310 CP, adica aproape cat cei 326 CP dezvoltati actualmente de V8-ul diesel.

Toate motoarele vor fi cuplate cu cutie automata cu opt trepte, care pot fi schimbate ori clasic de la schimbator, ori de la padelele de pe volan. Pe tunelul median va exista mai mult loc datorita faptului ca Porsche va renunta la frana de mana mecanica in favoarea uneia electronice. Printre optiuni se vor regasi un display cu touchscreen si un acoperis panoramic de mari dimensiuni.

Pe baza lui Cayenne, Porsche se gandeste si la o a doua versiune de caroserie. Pentru a concura cu BMW X6, se afla in discutie o varianta sportiva mai usoara, cu trei usi, si aspect de coupé. De asemenea, Porsche ia in calcul si un Cayenne GTR cu tractiune doar pe puntea spate si suspensie adaptata mai mult pentru sosea.

In schimb, proiectul unui baby Cayenne care ar fi putut sa se numeasca Roxster a fost stopat. Porsche a considerat ca exista o concurenta prea mare in segment, inclusiv o concurenta interna creata de VW Tiguan si Audi Q5 si, din aceasta cauza marja de profit pentru Roxster ar fi fost prea mica pentru asteptarile lui Porsche.

Volkswagen Touareg II

Au existat zvonuri ca Porsche forteaza mana lui VW pentru a lansa noul Touareg mai repede, Cayenne si Touareg fiind construite pe aceeasi platforma. Porsche dorea sa lanseze mai repede Cayenne II, in timp ce VW nu era foarte presat de timp. Pana la urma, VW va lansa a doua generatie Touareg in acelasi timp cu Cayenne II, in primavara lui 2010.
Noul Touareg va utiliza aceeasi platforma cu Cayenne II, motorizarea de baza V6 3.0 TFSI si cea hibrida. V8-ul pe benzina va proveni de la Audi. In oferta va fi si dieselul de 3 litri si in premiera la Touareg, V8-ul diesel de 4,2 litri si 326 CP de la Audi A8. Toate motoarele vor fi cuplate standard cu cutie automata cu opt trepte. Touareg II va ramane un off-roader de prima clasa avand pachet off-road profesional cu reductor.

 

Adaugă un comentariu