Mașinile second-hand cu kilometri dați înapoi nu reprezintă doar o problemă la nivelul țării noastre. Conform unor evaluări făcute de website-ul InspectorAuto, piața neagră a kilometrilor dați înapoi are o valoare de circa 160 de milioane de euro pe an. Această sumă se referă strict la cea rezultată din ajustările în minus ale kilometrajelor mașinilor aduse din alte țări.
„La această valoare trebuie adăugate și costurile suplimentare pe care clienții le au cu reparațiile și întreținerea mașinilor care sunt aproximativ egale cu sumele câștigate de cei care dau kilometrajele înapoi. În total, o piață neagră a kilometrilor cuprinsă între 300 și 350 milioane euro/an. ‘Acești bani sunt împărțiți relativ egal între samsari, pe de-o parte, și piața de piese de schimb și service-uri auto pe de altă parte. În final, toată această sumă este suportată de către cumpărători’, a explicat Mihai Cune.
Dar piața neagră a kilometrilor nu afectează doar România. Spre exemplu, poliția din Germania estimează că o treime dintre mașinile la mâna a doua din țară au kilometrajele date înapoi, potrivit Car-Pass. De asemenea, circa 43% dintre mașinile rulate aduse în Franța, din Belgia, au kilometri dați înapoi, în medie cu 91.000 km.
Dar există o serie de estimări și cu privire la câștigurile samsarilor. O astfel de persoană câștigă în medie 800 de euro la o mașină la care îi „ajustează” kilometrajul. În funcție de modelul vândut, câștigurile sale variază de la 500 până la 2.000 de euro.
Clientul de mașină rulată este expus la riscuri mari și nicio entitate privată sau guvernamentală din UE nu este interesată să protejeze cu adevărat această categorie de clienți. Drept dovadă, statistici actualizate și detaliate despre piețele second hand din UE nu există pe nicăieri, iar frauda realizată prin darea kilometrajelor înapoi este în floare în țări în care nu ai crede că se poate întâmpla așa ceva: Germania și Franța. Singurele mai curate sunt mașinile cumpărate de noi din România, însă nici ele nu sunt ferite 100% de intervenții asupra kilometrajului’, a declarat același Mihai Cune.
În prezent, un grup de parlamentari a propus un proiect care să scoată în afara legii aceste practici. Ei propun închisoare de la 2 la 5 ani pentru săvărșirea înșelăciunii în legătură cu date sau caracteristici ale vehiculelor.
Află toate detaliile despre proiectul de lege care vizează practicile samsarilor.
Via | InspectorAuto