Într-o țară care este fruntașă în Europa la accidente rutiere și decese în urma acestora, o îmbunătățire a procedurii de obținere a permisului de conducere ar putea să prindă bine. UDMR a înaintat în Parlament o propunere pe tema menționată. Oare ideile lor or fi bune?
Greu de precizat. Cele mai proeminente schimbări incluse în proiectul de lege respectiv ar fi ca instructorul să fie autorizat să se afle la mometul examinării în automobilul în care este evaluat elevul său și ca autorizația de examinator pentru obținerea permisului de conducere auto să poată fi dobândită de către orice posesor de permis cu vechime mai mare de trei ani.
Proiectul a fost inițiat de către Benedek Zakariás, vicelider al grupului parlamentar UDMR, care a declarat: „Prezentul proiect de lege a fost necesar deoarece Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) nu poate efectua examenele în ritmul necesar din cauza lipsei de personal, iar, astfel, candidații trebuie să aștepte luni de zile pentru a obține o programare la proba practică, necesară pentru obținerea permisului de conducere. Inițiativa noastră are ca scop transparentizarea actualului sistem de reglementare și facilitarea procedurilor administrative pentru obținerea permisului de conducere’.
Proiectul de lege stipulează că Autoritatea Rutieră Română (ARR), organ tehnic al Ministerului Transporturilor, ar fi responsabilă pentru examinarea candidaților. Pentru a obține o autorizație de examinator, persoana respectivă trebuie să dețină permis de conducere pentru categoria B de cel puțin trei ani, să nu fi avut permisul de conducere anulat sau suspendată exercitarea dreptului de conducere a autovehiculelor în ultimii trei ani. O altă condiție este să nu desfășoare activități în cadrul unei școli de conducători auto și trebuie să urmeze cursul de formare inițială.
De asemenea, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor va rămâne, în continuare, autoritatea competentă de testare pentru proba teoretică, de emitere a permiselor de conducere și de evidență a acestora, în timp ce Autoritatea Rutieră Română va fi desemnată doar pentru desfășurarea probei practice și autorizarea examinatorilor.
Aprobarea acestei inițiative de către Parlament ar determina intrarea sa în vigoare începând din 2024. Scopul acesteia este legat, preponderent, de fluidizarea și înlesnirea procedurilor legate de obșinerea permisului de conducere. În ce măsură ar putea fi aceasta să fie benefică și pentru nivelul de instruire al candidaților declarați „reușiți’, asta rămâne de văzut.