Nu refuzăm niciodată o invitație la o uzină. Urmărirea procesului de fabricație a unui produs este fascinantă. Iar în România avem destul de multe fabrici. Iată ce am văzut în Caransebeș, la o uzină care produce plăcuțe de frână.
Ce au în comun Ford Model T, Bugatti Veyron și Mercedes-Benz W196, monopostul de curse cu care Sir Stirling Moss a câștigat primul său Grand Prix de Formula 1? Răspunsul la această ghicitoare este marca Textar. Toate cele de mai sus au fost echipate cu material de fricțiune realizat de această companie. Iar în România avem o fabrică în care se produce această marcă premium.
Facilitatea în cauză se numește TMD Friction și este firma-mamă a Textar. Alte mărci produse chiar aici sunt Mintex, Pagid și DON, dar aceasta este doar o listă scurtă, pentru că TMD Friction are contracte cu numeroase companii specializate în produse de fricțiune.
Cu alte cuvinte, sunt șanse ca noile tale plăcuțe de frână, premium sau de volum, să fi fost fabricate chiar în România. Iar fabricat în România este ceva cu care ar trebui să te mândrești, deoarece sprijini economia națională și cumperi de la un furnizor care asigură locuri de muncă stabile și plătite corect pentru un număr însemnat de oameni.
Evident, nici nu mai are sens să mai specificăm că plăcuțele făcute la noi sunt la fel de bune ca altele produse în alte țări, iar asta se întâmplă datorită unui proces strict de control al calității. TMD Friction are 13 unități de producție la nivel global, dintre care nouă sunt în Europa. Uzina din Caransebeș a fost inaugurată în 2008, iar de atunci produce la foc continuu plăcuțe de frână.
În funcție de necesități și comenzi, sunt disponibile două soluții tehnice: presarea la cald și presarea la rece. Prima variantă implică un lot ceva mai mic și necesită mai multă muncă din partea angajaților, dar permite realizarea de comenzi speciale într-un mod rapid și eficient. Presarea la rece este o soluție care asigură volume mai mari de producție și implică mai multe procese efectuate automat și doar monitorizate de oameni.
În altă ordine de idei, TMD Friction este deținută de Grupul Nisshinbo, care operează, în total, 22% din piața produselor de fricțiune fără a include America de Nord. Prezența lor pe piața din Europa este semnificativ mai mare, fiind un furnizor pentru mai multe mărci de pe acest continent. Iar în cazul în care nu sunt aleși drept furnizor de echipare de uzină, cei de la Textar și-au propus, cu mulți ani în urmă, să fie 'first to market' cu soluțiile lor de frânare.
Cu această ocazie, am aflat că o plăcuță de frână vândută în Europa trebuie să respecte standardele ECE-R90, în cadrul cărora sunt evaluate doar patru criterii. Cei de la Textar au fost mai ambițioși decât standardul și își trec produsele prin 16 criterii de testare, din care cinci de performanță, cinci teste fizice, trei teste de durabilitate și trei teste de confort. Fiecare primă plăcuță dintr-un lot, alături de alte câteva alese aleatoriu de pe linie trec prin aceste teste chiar în atelierul integrat în uzină.
Testele respective sunt înregistrate de operatori și trimise direct la clientul final al acelei plăcuțe, de obicei alți furnizori sau producători de automobile. Calitatea este asigurată la fiecare pas al procesului și nimic nu este lăsat la voia întâmplării.
Tot în aceeași zonă, la câteva zeci de kilometri distanță, se află un centru de dezvoltare. Acolo, un român a gândit o etichetă cu cod QR unic, pe care o poți scana ca să fii sigur că ai cumpărat plăcuțe de frână originale. Soluția gândită de un român a fost adoptată de Textar în întreaga lume.