Conceptele trebuie să fie frumoase, chiar dacă nu toate vor ajunge să fie fabricate în forma respectivă – de asta depinde interesul pe care publicul îl va dezvolta sau nu referitor la viitorul mărcii implicate. Mazda Iconic SP a furat privirile și inimile publicului la prezentarea sa din 2023 și, după ce s-a mai domolit impactul designului său, a venit timpul să spunem câte ceva și despre partea tehnică. Aceasta integrează o gândire cel puțin la fel de avangardistă și incitantă precum designul.
Sistemul de propulsie de care dispune Mazda Iconic SP (deci nu avem de-a face nici pe de parte cu un concept axat strict pe imagine) schimbă orice reguli cunoscute ale jocului din sfera tehnicii auto. Naohito Saga, director executiv în cadrul diviziei de planificare a strategiei de cercetare și dezvoltare de la Mazda, și Masashi Nakayama, director general în cadrul diviziei de design, descriu Mazda Iconic SP ca fiind un punct culminant al carierei lor, făcând aluzie la importanța profundă a conceptului pentru marca niponă. „Acest concept nu este doar unul dintre obișnuitele exemplare de expoziție. Mazda Iconic SP fost proiectată cu intenția reală de a fi transformată într-un model de serie într-un viitor nu foarte îndepărtat', declară Nakayama.
„Stând lângă mașină, ar trebui să-ți poți imagina ce fel de motor se află sub capota sub care nu ai voie să te uiți. Cu cât petreci mai mult timp uitându-te la ea, cu atât mașina îți va dezvălui mai multe, pentru a te atrage și păstra alături până la momentul dezvăluirii complete', detaliază Saga. „În procesul de dezvoltare, totul, de la poziția ușilor și a anvelopelor, până la lungimea vehiculului, poziția scaunelor și vizibilitatea, a fost cercetat meticulos înainte de a ajunge la specificațiile finale', spune el. „Acest lucru arată cu adevărat cât de mult ne-am dorit să facem din Mazda Iconic SP o mașină care să reprezinte dedicarea Mazda pentru viitor, în special în ceea ce privește sustenabilitatea și rolul viitor al tehnologiei noastre cu piston rotativ de tip Wankel.'
Sistemul de propulsie îmbină tehnologii de motoare termice și electrice. Motorul cu ardere internă și piston rotativ având două rotoare a fost proiectat special pentru acest Mazda Iconic SP. Vorbim de un motor foarte adaptabil, capabil să funcționeze cu combustibili diverși, inclusiv din cei care provin din surse neutre ca emisii de carbon. Acest motor are rol primordial de generator în sistemul de propulsie. De asemenea, dimensiunile sale compacte au permis ca Mazda Iconic SP să primească o caroserie cu profil jos, tipic unei mașini sport care promite o experiență de condus antrenantă. Combinația dintre motorul termic cu două rotoare și un sistem EV oferă modelului Mazda Iconic SP o putere maximă de 370 CP.
„Există destul de multe surse de energie pentru combustibil neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon', spune Saga cu privire la varietatea de surse de combustibil disponibile pentru vehiculele pe benzină și diesel. „Există diferiți combustibili sintetici, produși folosind hidrogen și CO₂; și biocombustibili, produși din materii prime, inclusiv plante, care sunt compatibili cu motoarele pe benzină și, respectiv, diesel.'
În contextul trecerii treptate la electrificare a întregii industrii, această inovație avansată a motorului rotativ ar putea apărea ca o soluție esențială pe termen lung. „Motorul rotativ poate fi foarte compact și foarte puternic în același timp', spune Saga. „Acesta este un avantaj, dar, de asemenea, poate fi alimentat de diferite tipuri de combustibili, iar acest lucru ne-ar putea oferi un atu în lupta găsirii unei soluții fezabile pentru viitorul mobilității.'
Potrivit lui Saga, indiferent de combustibilul neutru din punctul de vedere al emisiilor de carbon, care devine din ce în ce mai utilizat, motorul rotativ se poate adapta. Acest lucru înseamnă că, prin utilizarea combustibililor cu emisii scăzute de CO₂ în procesul de rafinare, sistemul de propulsie al Mazda Iconic SP are potențialul de a reduce emisiile cu până la 90%. De asemenea, Mazda avansează cu o tehnologie de ultimă generație pentru a capta CO₂ din emisiile de gaze de eșapament, estimat în prezent la aproximativ 20%. Se estimează că acest proiect remarcabil ar putea duce Mazda cu un pas mai departe și, astfel, Mazda să devină un producător cu emisii de carbon negative.
„În prezent, concurăm în seria de curse de anduranță Super Taikyu din Japonia pentru a testa potențialul combustibilului neutru din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, dar, în viitor, intenționăm să experimentăm și cu tehnologia de captare a CO₂', spune Saga despre rădăcinile Mazda în motorsport. El sugerează că, dacă această testare a conceptului merge conform planului, ar putea juca un rol în dezvoltarea viitoarei game de vehicule Mazda. Într-adevăr, o perspectivă interesantă.