Vara, soare, sapte locuri, un portbagaj imens, multe posibilitati de configurare si de vacanta. Care monovolum este mai potrivit pentru vacanta? Test comparativ intre noua Dacia Lodgy, Renault Grand Scenic si Opel Zafira Tourer, toate echipate cu motoare diesel.
Politica low-cost a Daciei se dovedeste si mai eficienta in segmentul monovolumelor compacte. Daca in zona sedanurilor low-cost sau a breakurilor compacte vorbim de o diferenta de pret fata de concurenta de circa 2.000-5.000 de euro, in cazul monovolumelor, aceasta este de 9.000-10.000 de euro. La acest decalaj imens de pret se pune intrebarea: mai are sens acest comparativ sau este Dacia atat de slaba fata de concurenta ca sa se justifice diferenta uriasa de pret?
Ce ofera
Lodgy are un interior pur si simplu urias si nu este nicio exagerare in aceasta apreciere. Este singurul model dintre cele trei in care un adult poate sta relaxat pe al treilea rand de scaune. In celelalte doua modele, spatiul la genunchi este cat de cat suficient doar pentru copii, iar accesul pe al treilea rand este mai slab, in special la Zafira. Si volumul de incarcare este net superior in Lodgy. Aici se opreste insa suprematia lui Lodgy. In materie de modularitate, efectele politicii low-cost sunt evidente. La Lodgy, pe al treilea rand gasim o bancheta, si nu scaune individuale, iar aceasta nu se rabate in podea ca la Grand Scenic sau Zafira si ocupa loc in portbagaj cand nu ai nevoie de ea. Pe al doilea rand, Lodgy ofera o bancheta fractionabila 1/3-2/3, si nu scaune individuale. In schimb, Grand Scenic si Zafira vin cu sapte scaune individuale, modularitatea lor fiind net superioara lui Lodgy, dar diferita la fiecare dintre ele. La Renault, scaunele din randul al doilea culiseaza inainte-inapoi si se pot scoate, insa manevra este laborioasa, pentru ca acestea au trei puncte de prindere, sunt grele si la noua generatie Grand Scenic a disparut si manerul cu care se puteau transporta scaunele, existent la fosta generatie. Cu acest truc de scoatere a scaunelor, Renault a pacalit’ si masuratorile privind volumul maxim de incarcare, mai mare daca se scot scaunele de pe al doilea rand. In schimb, prin scoaterea scaunelor, suprafata de incarcare nu mai este perfect plana, cum este cazul la Zafira. Sistemul Flex 7 de la Opel este mai inteligent din doua motive: scaunele de pe randul al doilea se rabat elegant si creeaza suprafata plana de incarcare cu cele de pe randul al treilea, iar la nevoie Zafira se poate transforma si intr-un business lounge, nefiind doar o masina de vacanta ca Grand Scenic sau Lodgy. Astfel, scaunul central din randul al doilea se poate transforma intr-o cotiera uriasa, iar cele doua din exterior pot culisa nu doar inainte-inapoi, ci si pe diagonala, eliberand mai mult spatiu pentru doi pasageri. In ceea ce priveste modularitatea, este ciudat ca la Dacia solutiile alese sunt mai simple decat la Renault. Este adevarat ca cele doua modele au fost dezvoltate complet separat, dar de ce oare nu s-au adoptat unele solutii mai eficiente de la Dacia la Renault? De exemplu, modalitatile de rabatere si fixare a banchetei de pe randul al doilea sunt mai simple la Dacia decat la Renault, ca si modalitatea de scoatere a banchetei de pe randul al treilea, care are si doua manere metalice practice pentru transport. Si in ceea ce priveste ergonomia postului de conducere, Renault nu este superior Daciei, desi dispune de reglaj suplimentar pe adancime pentru volan si vorbim de alta categorie de pret. Pozitia de condus este la fel de inalta, scaunul (cu tapiterie din piele optionala pentru 1.500 de euro) are sezutul scurt si sustinerea laterala este insuficienta. Cu adevarat confortabil se sta in Zafira, care ofera scaune mari, cu un sprijin lateral foarte bun si o pozitie de condus mai joasa si mai odihnitoare la drum lung. Si pe randul al doilea, scaunele exterioare din Zafira sunt mai confortabile decat cele din Renault sau decat bancheta din Dacia. Reversul este ca la Opel, scaunul central este mai ingust, la Renault acesta fiind la fel de mare cu cele exterioare.
Organizarea plansei de bord denota sofisticare la Renault si la Opel si simplitate la Dacia. Dar uneori lucrurile simple sunt la fel de eficiente ca si cele mai scumpe. Un exemplu in acest sens este sistemul de navigatie de la Dacia (300 de euro optional), care nu este doar cel mai ieftin sistem de navigatie de pe piata montat din fabrica, ci este si foarte intuitiv. In fapt, vorbim de un sistem multimedia, pentru ca el integreaza si comenzile sistemului audio. La Renault impresioneaza indicatoarele digitale amplasate central si la Opel atrage atentia consola centrala similara cu cea de la un Boeing, dar butoanele mici de la Renault si aglomerarea de comenzi de la Opel nu vor face viata mai usoara. Politica low-cost se observa insa la calitatea materialelor. La pretul lui Lodgy, nu ne puteam astepta sa gasim altceva decat plastice tari pe plansa de bord, insa acestea sunt bine imbinate, chiar daca in detaliu sunt unele mici imperfectiuni.
Cum se conduc
Desi este cel mai lung model din test si cel mai greu, Opel Zafira se conduce neasteptat de usor si este foarte agil si manevrabil pentru gabaritul sau. Chiar si fara suspensie Flex Ride (optionala pentru 950 de euro), trenul de rulare este confortabil, iar in viraje se inclina doar moderat. Directia ofera un feedback bun si este foarte comunicativa. Nu acelasi lucru se poate spune despre directia lui Renault, care este prea moale si prea fada. Directia de la Dacia ofera un feedback mai bun, dar nu se remarca prin incisivitate. Si Dacia, si Renault au trenuri de rulare moi, care genereaza un ruliu sensibil in viraje. Insa la trecerea peste denivelari scurte, surprinzator, Dacia este ceva mai confortabila.
La prima vedere, motorizarile din test nu par comparabile. Insa, masuratorile dovedesc exact contrariul. Mai usoara cu peste 300 kg decat Grand Scenic si cu 450 kg decat Zafira Tourer, Lodgy accelereaza aproape la fel de repede precum cei doi prestigiosi concurenti ai sai. Micul diesel de 1,5 litri face fata cu brio, cel putin atunci cand masina nu este incarcata si consuma cu 1 l/100 km mai putin. Doar la reprize, Renault si Opel au un usor avans. Cum este posibil insa ca Dacia sa fie atat de usoara? Sigur, nu e vorba de o constructie usoara la Dacia, ci de faptul ca Lodgy are mai putine echipamente de siguranta si de confort decat concurentii sai.
Noul motor diesel de 1,6 litri de la Renault este o realizare de exceptie. Acesta este mai rafinat si mai silentios decat motorul lui Opel, care toarce ca un diesel clasic. In plus, in ciuda unei cilindrei scazute, motorul 1.6 dCi tine piept vitejeste propulsorului Opel pe marea majoritate a plajei de turatii, doar la viteze mari simtindu-se diferenta de cilindree intre cele doua modele. Per total, nivelul de zgomot este ceva mai redus in Renault la accelerari puternice, insa la viteze de croaziera, acesta se egalizeaza. Doua cuvinte despre Lodgy: noua platforma (Lodgy este primul model construit pe noua platforma) a adus un salt substantial in ceea ce priveste insonorizarea. Trenul de rulare este mai silentios, compartimentul motor este mult mai bine antifonat si zgomotul la vant este mai redus. Totusi, dupa ce te dai jos din Grand Scenic si te urci in Lodgy se simte diferenta de zgomot la vant, in Dacia acesta fiind mai intens. Surprinzator, conform masuratorilor, Dacia franeaza mai scurt decat Renault si feelingul la pedala de frana este mai liniar in Lodgy decat la Grand Scenic.
Cat costa
Asa cum spuneam si la inceput, un monovolum cu navigatie, scaune incalzite si ESP la 16.000 de euro pare un lucru imposibil. Dar acesta exista si se numeste Lodgy. Renault ofera mai mult rafinament si un motor mai bun pentru 8.000 de euro in plus, iar Opel ofera un monovolum plurivalent business-familie pentru 10.000 euro in plus. Daca luam in calcul optionalele, diferenta poate creste si mai mult. Opel are, in schimb, costuri de intretinere scazute (revizii ieftine, la 30.000 km) si o valoare de revanzare mai buna, in timp ce Renault are conditii de garantie mai bune.