Poate un SUV ca Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio să devină exponentul ascensiunii spre succes în viitorul mărcii Alfa Romeo? Să ne gândim la asta din confortul rafinat al postului său de conducere.
Alfa Romeo investește într-un SUV de 510 CP? Ma comè possibile? Vremurile se schimbă, asta ca să nu spunem că, bineînțeles, nemții sunt de vină – cu toate Cayenne-le, Macane-le și X-șii lor. Și cu filosofia aceea de „mai multă mașină pentru oareșce bani’, dusă la demență (așa au ajuns să ia naștere mutații, precum coupé-urile de două tone cu patru uși sau breakurile care merg ca niște granturismo de elită). Azi avem de-a face cu versiunea de vârf a lui Stelvio, Quadrifoglio. Deocamdată, acesta e automobilul care ne arată în cel mai înalt grad la ce ne putem aștepta de la noua platformă în materie de complexitate și prestații. Printre altele, Stelvio Quadrifoglio e acum deținătorul recordului pe Nordschleife la SUV-uri de serie. Auto Bild l-a testat în același spirit pe circuitul de probe al mărcii italiene, la Balocco.
Comutatorul Alfa DNA, situat între scaune, care permite selectarea a patru moduri de rulare (Race, Dynamic, Natural și Advanced Efficiency) a stat, de-a lungul sesiunii noastre pe circuit, numai în modul Race. Acestea fiind spuse și știind că aveam de-a face cu o mașină de 510 CP (motor V6 bi-turbo de 2,9 l), testul începea, practic, cu punerea în mișcare a mașinii: toate funcțiile electronice de stabilitate fiind sistate, cât de stabil este Stelvio Quadrifoglio la demarajele în forță? Ei bine, este.
Tracțiunea integrală Q4 rezolvă tema fără scăpări. Pe scurt, Q4 funcționează astfel: insistă în cât mai mare măsură pe tracțiunea spate și, în situațiile de aderență problematică, transferă către roțile punții din față până la 50% din cuplul motor. În același timp, două ambreiaje montate la puntea din spate optimizează cuplul pentru fiecare roată în parte. Efectul este impresionant: fără nicio funcție tipică de asistare a stabilității activă, Stelvio Quadrifoglio dovedește o agilitate fenomenală, răspunzând „prezent’ la câteva artificii de pilotaj incompatibile cu un control electronic normal al dinamicii, printre care provocarea din accelerație la drift (desigur, apăsați cu o anume progresivitate, altfel se obține o reacție violentă a motorului turbo) sau repoziționarea discretă a mașinii pe traiectorie în viraj din ridicarea piciorului de pe accelerație (descărcarea punții din spate, încărcarea celei din față – genul de probă la care intervențiile electronicii de tip ESP te încetinesc considerabil).
Pe asfalt uscat, Stelvio Quadrifoglio s-a comportat impresionant în modul Race. Chiar și în acest mod, suspensia filtrează foarte bine denivelările mici și frecvente, în același timp stăpânind drastic orice amorsări de înclinare ale caroseriei. Asistarea și precizia direcției respectă criteriile sportivității. Cum ziua nu a fost ploioasă, nu putem spune ce se va întâmpla cu SUV-ul de 1,8 t în modul Race pe asfalt ud (în fond, de ce ai face vreodată așa ceva?). Oricum, de bine: masa sa e mai mică decât a unor SUV-uri germane de peste 500 CP, precum Cayenne Turbo (550 CP, 2.175 kg) sau BMW X5 M (575 CP, 2.275 kg).
Citește și:
Best Driver 2018: Auto Bild și Hyundai caută cel mai bun pilot
Amenzile pot fi plătite la jumătate din valoare în termen de 15 zile
RAR vrea să ofere cazierul’ oricărei mașini printr-un SMS
Aproape toate bancurile cu Chuck Norris într-o singură reclamă
Programul Rabla Plus 2019: Tot ce trebuie să știi
Război total mașinilor cu volan pe dreapta. Cât te costă să muți volanul pe stânga?
Pe drumul public, în modurile Dynamic și Natural, SUV-ul Alfa convinge prin caracterul premium și, în continuare, printr-o agilitate ridicată. Condițiile la bord sunt excelente, cu o observație: sistemul multimedia nu e cu touchscreen. Și încă una: de câte ori am găsit pornită combina audio hi-fi Harman/Kardon, de tot atâtea ori am închis-o. Nu că ar fi sunat rău, însă muzica motorului V6 e amplă și pătrunzătoare – asta este ceea ce merită să asculți, dacă tot ai prilejul.
Date tehnice
Motor V6, bi-turbo, benzină; Cilindree 2891 cmc; Putere maximă 510 CP la 6500 rpm; Cuplu maxim 600 Nm la 2500-5000 rpm; Transmisie integrală/cutie automată cu 8 trepte; Dimensiuni 4702/1955/1670 mm; Masă 1830 kg; Portbagaj 525-1600 l; Viteză maximă 283 km/h; 0–100 km/h 3,8 s; Consum 9,0 l/100 km; Emisii CO2 210 g/km; Preț de la 96.250 cu TVA.
Verdict
Stelvio Quadrifoglio impresionează prin finețea răspunsului la comenzi și aptitudinile sportive oferite de modul Race. Totuși, nu recomandăm activarea acestuia pe drum public.