Honda a imbunatatit substantial CR-V si se bate acum de la egal la egal cu referinta VW Tiguan, dar si cu produsele premium Audi Q3 si BMW X1.
Gasirea unei locatii potrivite pentru fotografierea SUV-urilor compacte nu este o actiune prea simpla. In off-road nu sunt in elementul lor, pentru ca aceste modele sunt mai mult crossovere decat SUV-uri. Dar in oras? De regula, competitorii din acest test sunt utilizati mai mult in oras si pe asfalt, dar se pot avanta si pe macadam. Si atunci, care e cea mai potrivita locatie? Colegii nostri de la Auto Bild Germania au gasit locul potrivit: in noroi, pe malul apei, exact vizavi de debarcaderul din Hamburg. Adica oras, campie, apa si macadam, totul intr-o singura fotografie.
Pe acest teren, Honda CR-V s-a intalnit cu rivalii europeni. Japonezii spera mult de la aventura noii generatii a SUV-ului lor in Europa. Spre exemplu, in Romania, in 2007, segmentul SUV ocupa 6% din piata. Astazi, ocupa 20%. Si cresterea aceasta se inregistreaza peste tot in Europa. De acest boom a profitat VW. Numai in acest an, in primele 10 luni ale lui 2012, VW a vandut 913 unitati Tiguan in Romania, cu mult mai mult decat concurenta. In acelasi timp, Honda a vandut in aceeasi perioada doar 135 de unitati (din generatia veche), mai putin chiar decat modelele premium Q3 (177 de unitati) si X1 (280 de unitati, ajutat si de promotiile pentru versiunile cu tractiune spate).
De ce este preferat Tiguan de atat de multi oameni? Pentru ca are toate calitatile pe care le apreciaza familiile. Este confortabil, ofera spatiu interior generos si modulabil, are o paleta foarte larga de motoare, iar mai ales in Romania are preturi foarte bune, care raman in limite acceptabile daca nu se comanda foarte multe optionale peste strictul necesar. Iar cine doreste poate sa isi comande la el toate sistemele moderne de asistare.
Dar concurenta nu doarme. In ultimii ani, Tiguan este incoltit din toate partile. Pericolul nu vine doar de la SUV-urile de masa, ci si de la noul val premium. Audi Q5 si BMW X3 au intrat la apa si au aparut Q3 si X1, care se bazeaza pe platformele lui Tiguan, respectiv Seria 3. Aceste doua modele sunt insa foarte scumpe, insa dinamica si aerul lor premium au atras clientii, in ciuda preturilor piperate. X1 e mai inconfortabil decat Tiguan, iar Q3 este mai mic decat Tiguan, insa ambele sunt cumparate cu inima, nu cu rigla in mana.
Iar dintre SUV-urile de masa, amenintarea asupra lui Tiguan vine mai mult din Asia, fie ca vorbim de Japonia sau Coreea. Kia Sportage, Hyundai ix35, dar mai ales Mazda CX-5 si Honda CR-V sunt rivali demni de luat in seama, chiar daca nu au inca un rol de primadona in vanzari.
Noul CR-V este clar un pas inainte si Honda vrea sa profite la maximum de calitatile noii generatii. Si in Romania, planurile de vanzari sunt de 300 de unitati la anul, fata de cele 149 din 2011. Aceasta previziune optimista este sustinuta si de politica de preturi. Cine cauta o masina foarte echipata va gasi la Honda un raport pret/echipare foarte bun, chiar mai bun decat oferta speciala de la Tiguan. La versiunea de top, Hondei nu ii lipseste nimic. La pret de baza, Tiguan este cu 7.000 de euro mai ieftin, dar daca se comanda optional la Tiguan toate echipamentele aflate in standard la Honda, atunci CR-V este cu 2.000 de euro mai ieftin. Asadar, teutonii trebuie sa fie atenti la samurai. Sunt foarte perseverenti.
Honda CR-V: Prietenul de familie
Honda CR-V ofera un spatiu interior generos, are un tren de rulare superb si un pret atractiv.
In timp ce in SUA si Asia, CR-V este o prezenta normala pe strada, cu peste 5 milioane de unitati vandute, in Europa este o prezenta destul de exotica. A patra generatie CR-V, care se vinde de ceva vreme si in Romania, vine insa cu atuuri noi, demne de luat in seama. In primul rand, Honda este foarte spatioasa. Desi dimensiunile nu au crescut, Honda a organizat mai bine interiorul, care este mai generos. In plus, CR-V vine cu o modularitate inteligenta si cu un portbagaj imens. Noul CR-V convinge si la condus. Dieselul de 2,2 litri impresioneaza prin rafinament si manierele sale elegante. Iar trenul de rulare impresioneaza prin compromisul bun, fiind suficient de sportiv, dar si confortabil in acelasi timp. In aceste conditii, nu este nicio surpriza ca la clasamentul intermediar CR-V este pe locul al doilea, la doar o aruncatura de bat de liderul Tiguan. Doar valoarea de revanzare mai slaba il priveaza de un loc mai bun la final.
Audi Q3: SUV de designer
Compactul Q3 utilizeaza platforma lui Tiguan si mizeaza pe sportivitate si impresie artistica.
Clientii nu iau intotdeauna cele mai rationale decizii. Astfel, se poate explica de ce unii aleg Q3 in loc de Tiguan. Din punct de vedere tehnic, cele doua masini sunt surprinzator de asemanatoare, chiar daca din punct de vedere vizual Audi Q3 este complet diferit de fratele sau mai ieftin. Q3 are un habitaclu mai ingust decat Tiguan, in spate este mai putin loc la cap din cauza lunetei mai inclinate, iar usile inguste din spate ingreuneaza accesul. Insa pe de alta parte, interiorul este lucrat cu maiestrie asa cum doar Audi stie. Iar cu motorul diesel de 2 litri vioi si cu trenul de rulare mai sportiv, dar nu inconfortabil, Audi este mai incisiv decat rivalii sai. In off-road, tractiunea este foarte eficienta, iar cu suspensia adaptiva (1.404 euro) se deplaseaza confortabil si pe macadam. Insa Audi este cel mai scump din comparativ. Calitatea si constructia solida se platesc.
BMW X1: Sportivul
X1 este mai mult un break decat un SUV si este foarte dinamic, dar in detrimentul confortului.
X1 nu se abate de la traditia BMW. Ca si alte modele BMW, chiar daca vorbim acum de un break-SUV cu motor diesel, X1 ofera multa placere la rulare. Directia este incisiva si foarte directa, comportamentul rutier este ferm si sportiv, iar cutia manuala schimba treptele cu precizie. La fel de agil ruleaza numai Audi, care este putin mai usor. Dar spre deosebire de Audi, tinuta de drum sportiva defavorizeaza confortul, chiar daca dupa faceliftul recent, BMW a reglat putin mai ingaduitor trenul de rulare. X1 reactioneaza in continuare destul de sec, mai ales la puntea spate. X1 nu este chiar idealul de masina de familie. Pe langa trenul de rulare rigid, din cauza inaltimii mai mici, bancheta spate este pozitionata prea jos si portbagajul este relativ mic. In schimb, are depreciere mica si costuri de intretinere zero, ceea ce il impinge pe locul 2 in clasamentul final.
VW Tiguan: Allrounderul matur
Tiguan are deja 5 ani de viata. Dar dupa faceliftul de anul trecut, acesta este inca foarte actual.
Iar castiga VW si iar vom fi criticati. Dar VW nu invinge pentru ca ne place noua marca, ci pentru ca VW a reusit sa actualizeze la zi acest bestseller. Chiar daca plansa de bord preluata de la fostul Golf Plus pare putin demodata, din punct de vedere tehnologic, lui Tiguan nu ii lipseste nimic. Acesta ofera un spatiu interior la fel de mare ca in Honda, iar bancheta spate culisanta este un atu important. Si la rulare, Tiguan este la nivelul epocii actuale. Dieselul de 2 litri este rafinat, silentios si destul de economic, dar este ceva mai lent decat rivalii sai. Tiguan este placut la condus si are o directie precisa, iar cu trenul de rulare adaptiv DCC (983 de euro) ofera un compromis excelent intre sportivitate si confort. Cu toate ca nu castiga decat capitolul „caroserie’, VW invinge din nou pentru ca obtine rezultate bune la toate capitolele. Are si un pret de baza atractiv, care creste insa peste Honda daca se adauga toate optionalele de la Honda.
Locul 1 – 509 puncte
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Tiguan este un allrounder fara puncte slabe evidente. Are o calitate de fabricatie buna, ofera un compromis foarte bun pentru trenul de rulare si este destul de economic. Motorul nu are vana rivalilor sai.
Locul 2 – 504 puncte
BMW X1 xDrive 18d
X1 pune dinamica pe primul plan, iar motorul vioi este si cel mai economic din test. Are o valoare buna de revanzare si costuri de intretinere reduse. Slabiciunile lui BMW sunt la oferta de spatiu si la confort.
Locul 3 – 502 puncte
Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Cu toate ca Audi Q3 utilizeaza platforma lui Tiguan, se situeaza in urma lui. Pretul mare si oferta limitata de spatiu il trag inapoi. Insa trenul de rulare este superb, iar calitatea de fabricatie este de exceptie.
Locul 4 – 500 de puncte
Honda CR-V 2.2i-DTEC 4WD
Noua generatie este un mare pas inainte, oferind mai mult spatiu si mult mai mult confort. Dieselul este foarte rafinat, iar per total, masina este foarte silentioasa. Valoarea de revanzare este insa slaba.
Verdict
Surpriza mare: noua Honda CR-V se claseaza pe locul al doilea in clasamentul intermediar care ia in calcul doar caracteristicile tehnice, fara capitorul costuri. Cu un interior foarte spatios, un tren de rulare confortabil, un diesel rafinat si o ambianta foarte silentioasa, CR-V se situeaza mai bine ca Audi sau BMW in clasamentul intermediar. Pacat doar de valoarea de revanzare mai slaba. Q3 e prea mic la interior pentru a-l invinge pe Tiguan, iar X1 are o suspensie prea rigida pentru a trece de Tiguan. VW castiga prin echilibru. Este spatios, modulabil, bun calitativ, destul de economic, placut la condus si are toate sistemele de asistare si de confort moderne.
[table id=393 /]