După un test amplu și două comparative pe care le-a câștigat fără drept de apel, noul Audi Q7 încă mai are multe lucruri de dezvăluit. Mai ales că abia și-a pus roata pe tărâm românesc.
Există o rețetă a relansării care funcționează de fiecare dată. Trăsătura esențială este trasată prin linii clare, curate, proporțiile sunt armonizate, iar silueta generală este tonifiată, eliminând kilogramele în plus, dacă este cazul. Pentru că aceasta este o urmare aproape sigură a succesului și celebrității: subiectul ajunge să se complacă, neglijându-și imaginea, iar lipsa unui flux continuu de noutăți și inovații îl face uitat de public. Este un scenariu universal valabil pentru vedete pop, politicieni, telefoane mobile sau produse de curățat. Și pentru mărețul SUV de la Audi, Q7.
Născut acum 10 ani într-o lume mult mai insensibilă la schimbările din lumea auto, primul Audi Q7 și-a găsit rapid adepți în rândul amatorilor de mașini mari și luxoase. Însă tehnologia și, implicit, așteptările clienților au evoluat într-un ritm amețitor în ultimul deceniu, așa că mărețul SUV german a devenit treptat un dinozaur al unor vremuri apuse. Înghesuit în interior în raport cu proporțiile mătăhăloase de-afară, gurmand cu combustibilul și greoi în mișcare, Audi Q7 ar fi avut nevoie de un înlocuitor încă de acum 2-3 ani. Însă acesta s-a lăsat așteptat, proiectul fiind trimis de mai multe ori înapoi pe planșetele designerilor, pentru că Audi a ținut morțiș ca noul model să fie lipsit de vicii.
Iar lista de noutăți și inovații introduse de noul Audi Q7 confirmă eforturile. 325 kg în minus, mai mic pe-afară, dar mai spațios în interior, mai economic cu 26 de procente, plin de tehnologii multimedia de ultimă generație și de asistenți electronici care cresc siguranța la volan, noul SUV nu este o revoluție doar pentru Audi, cât pentru întreaga industrie auto! Iar rezultatele obținute în testele comparative publicate în revista Auto BIld (nr. 13 și 16/2015) demonstrează supremația lui Audi Q7 chiar și în fața etalonului BMW X5, care a dominat până acum toate confruntările.
325
de kilograme a pierdut noul model în raport cu generația precedentă, aducând masa proprie a modelului 3.0 TDI cu cinci locuri sub pragul de 2,0 tone.
Reducerea masivă a masei a fost posibilă prin adoptarea noii platforme modulare MLB Evo. Aceasta are trenul de rulare și mare parte din caroserie din aluminiu, coborând astfel și centrul de greutate al mașinii și îmbunătățind dinamica. Agilitatea mașinii este la ani-lumină de vechiul model, atât la viteze mici unde direcția integrală disponibilă opțional oferă o manevrabilitate remarcabilă pentru o mașină de 5 metri cât și pe virajele abordate agresiv sau la manevrele de evitare. În schimb, direcția, deși precisă și plăcută în utilizare, este săracă în feedback, estompând pornirile sportive ale șoferului.
Sub capota modelului testat se află noul propulsor diesel de 3,0 litri, care dezvoltă 272 CP și 600 Nm depășindu-l chiar și pe Cayenne Diesel, care „scoate cu 10 CP mai puțin din același motor. Cuplat la o transmisie automată cu opt rapoarte și la tracțiunea integrală permanentă quattro, Audi Q7 3.0 TDI atinge 100 km/h în 6,3 secunde și poate rula cu maximum 234 km/h.
Însă aceste performanțe trebuie privite mai mult ca un potențial, ca o rezervă care inspiră confort psihic, pentru că mărețul Audi se simte mult mai bine când rulează relaxat. Suspensia pneumatică netezește eficient denivelările, motorul murmură imperceptibil, iar calmul inundă interiorul excelent finisat. Ergonomia comenzilor este impecabilă, fiecare apăsare de buton fiind confirmată de un click care inspiră precizie. Sistemul de infotainment MMI domină interiorul prin cele două ecrane color unul rabatabil de 8,3 inchi deasupra consolei centrale și încă unul de 12,3 în locul instrumentarului de bord. Operarea se face printr-un touchpad uriaș, situat pe tunelul median, pe care pot fi reproduse o serie de gesturi intuitive. Interfața grafică este foarte complexă, cu numeroase efecte 3D, însă procesorul quad-core T30 de la NVIDIA asigură un răspuns excelent la comenzi și o derulare fluentă a meniurilor în timpul operării.
Verdict
Din codaș, într-un nou etalon între SUV-uri: Audi Q7 a devenit atât de bun, încât poate fi considerat o alternativă foarte tentantă la conservatoarele limuzine din clasa lux. Și pare ieftin din această perspectivă.